شناسهٔ خبر: 68151049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کابینه تراز؛ چه کسانی باید میدان‌دار باشند؟

با ارائه فهرست پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم به بهارستان، مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد به بررسی و تطبیق چهره‌های پیشنهادی با شاخص‌های کارگزاران تراز از نظر رهبر انقلاب پرداخته و با درنظر گرفتن منافع ملی و مطالبات رهبر انقلاب به اعضای پیشنهادی دولت اعتماد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجلس شورای اسلامی روز گذشته با دستور محمد باقر قالیباف روند بررسی کابینه‌ی پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کرد، به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم در نخستین آزمون خود در رأی اعتماد به دولت کار دشواری در پیش دارد. چنانچه این کار برای رئیس‌جمهور نیز کار ساده‌ای نبود.

اهمیت جایگاه وزارتخانه، حساسیت امور راهبردی کشور، مشکلات عدیده و پیچیده فراروی کشور، شرایط بسیار مهم جهانی و حساس منطقه‌ای که در آن قرار داریم، از یک سو و از سوی دیگر نظرات مختلف، اعمال سلیقه و انتظارات فردی، گروهی و حزبی، طی کردن مراحل قانونی و فشارهای روانی و رسانه‌ای که ایجاد می‌کنند، بخشی از صعوبت کار رئیس‌جمهور برای رسیدن به گزینه مطلوب یا انتخاب از میان گزینه‌های پیشنهادی است.

کابینه تراز|چه کسانی باید میدان‌دار باشند؟

به هر تقدیر رئیس‌جمهور موفق شده ظرف مدت زمانی قانونی خویش فهرست پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کند و در حال حاضر این نمایندگان خانه ملت هستند که باید تصمیم شایسته را مد نظر قرار دهند. بدون تردید کار مجلس به‌دلیل تکثر نمایندگان، اختلاف نظرهای فردی، ترکیب متنوع مجلس، گرایشات سیاسی و تعارض منافع فردی و گروهی، استانی و قومیتی دشوارتر از رئیس‌جمهور است که در نهایت حرف آخر را خودش می‌زند. ضمن آنکه تقارن شکل‌گیری مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم هم ایجاب می‌کند این مجلس به دور از تنش‌های حاشیه‌ای همراهی خود با دولت را نشان دهد و البته هیچ‌یک از دلایل فوق رافع مسئولیت دولت و مجلس در قبال انتخابشان نیست.

از این رو، به نظر می‌رسد تنها راه پیش روی مجلسیان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی با رعایت جمیع جوانب و توجه به ملاک‌ها و معیارهای قابل اتقان و مهمی باشند که در نوشتار حاضر به بعضی از آن‌ها اشاره شده است:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد به کابینه را کار فوری و فوتی مجلس خواندند و با اشاره به مسئولیت سنگین نمایندگان فرمودند: چه کسی می‌خواهد میدان‌دار این میدان باشد؟ میدان اقتصاد، میدان فرهنگ، میدان فعالیت‌های سازندگی، میدان تولید، چه کسی می‌خواهد میدان‌دار باشد؟ آن کسی را باید میدان‌دار کرد که «امین» باشد، «صادق» باشد، «متدین» باشد، از بن دندان «معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی» باشد.

کابینه تراز|چه کسانی باید میدان‌دار باشند؟

معظم‌له سپس چند شاخص مهم در این رابطه برشمردند: «ایمان» یک شاخص مهم است. «امید به آینده»، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخص‌های مهم است. به آن‌هایی که افق به نظرشان تاریک است و معتقدند کاری نمی‌شود کرد، نمی‌شود مسئولیت‌های اساسی و کلیدی داد. «تشرع»، متشرع بودن، یکی از معیارهای مهم است. «اشتهار به پاک‌دستی و صداقت» یک معیار است. «سابقه سو» نداشته باشند؛ این یک معیار است.

«نگرش ملی» داشته باشند؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و همچون این‌ها نشوند، نگاه ملی به کشور داشته باشند. «کارآمد» باشند. این‌ها را با تحقیق [می‌شود فهمید]، البته کارآمدی را بعد از اشتغال به کار می‌شود فهمید، اما با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق، با شنیدن حرف‌ها می‌شود کارآمدی را هم تشخیص داد. این‌ها لازم است.

ایشان در مورد شاخصه‌های سلبی که لازم است در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد می‌توان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردمی روز عید غدیر اشاره کرد که خطاب به نامزدهای انتخاباتی فرمودند:

با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید، کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمی‌خورد، او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریت نخواهد کرد؛ آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنایی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.

کابینه تراز|چه کسانی باید میدان‌دار باشند؟

بررسی صلاحیت وزرا پیشنهادی با معیارهای رهبر انقلاب

سردار اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شروع فرایند معرفی کابینه توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رأی اعتماد نمایندگان اظهار کرد: با اعلام رسمی اسامی وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، این اسامی به کمیسیون‌های تخصصی ابلاغ شده و کمیسیون‌ها، تشکل‌های سیاسی، مجامع یا فراکسیون‌ها زمانی را هماهنگ می‌کنند تا وزیر مربوطه در جمع مربوطه برنامه‌های خود را ارائه دهد و به سوالات تخصصی نمایندگان پاسخ دهد.

وی افزود: پس از آن جلسه تبادل نظرها صورت خواهد گرفت و نمایندگان و وزیر پیشنهادی به مرحله بعد خواهند رفت که بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در صحن علنی است که در آن زمان نظر کمیسیون‌های تخصصی بسیار حائز اهمیت است و وزرای پیشنهادی با ارائه توضیحات از خود دفاع خواهند کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: معیارها برای دادن رأی اعتماد به وزرا باید همان مختصاتی باشد که مقام معظم رهبری در ۷ بند مشخص کردند و به‌یقین مجلس شورای اسلامی بر این مختصات اساس کار را دنبال خواهد کرد و نظرات خود را علنی اعلام خواهد نمود.

وی درباره ویژگی‌های کابینه چهاردهم خاطرنشان کرد: به‌یقین کابینه چهاردهم باید پرکار و پرتلاش باشد و به تولید جهشی نگاه کند؛ اعضای کابینه باید به توانمندی‌های داخل کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند و از همه مهم‌تر رئیس دولت و وزرا باید در بین مردم بوده و مردمی باشند تا بتوانند همچون دولت سیزدهم موفق عمل کرده و الگویی برای سایر ادوار قرار بگیرند و از مشکلات مردم بکاهند.

نظر شما