شناسهٔ خبر: 68150709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لب‌تشنه مانند سدهای سرزمین خورشید

مشهد- ایرنا- تجاوز دمای هوای خراسان رضوی از ۴۰ درجه سلسیوس، تجربه‌ای است که این روزها تشنگی سدها را در این سرزمین کویری دوچندان کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، افزایش دما با مصرف آب ارتباط مستقیمی دارد و با هر درجه گرم‌تر شدن هوا، میزان مصرف آب نیز افزایش می‌یابد.

این در حالی است که در مردادماه جاری برخی نقاط کشور دمای هوایی فراتر از ۵۰ درجه را داشته‌اند و طبق اعلام سخنگوی صنعت آب کشور، میزان پرشدگی حال حاضر سدهای کشور ۵۹ درصد است و حجم مخازن آب نسبت به میانگین پنج ساله آن از کاهشی ۱۴ درصدی حکایت دارد.

در این شرایط رکوردهای گرمایی را نیز در روزهای اخیر شاهد بوده ایم، افزایش دمای هوا مساوی با افزایش مصرف آب و کاهش حجم ذخیره آب سدها است که در این شرایط چاره ای جز مدیریت مصرف و همراهی شهروندان برای گذر از تنش آبی در تابستان داغ نیست.

لب‌تشنه مانند سدهای سرزمین خورشید

رکورد اوج مصرف در روزهای گرم شکسته شد

پارسال در اوج مصرف میزان مصرف آب به ۱۲ هزار و ۸۶۰ لیتر بر ثانیه رسید که مرداد امسال این رکورد زده شدسال گذشته اوج مصرف آب در مشهد ۱۲ هزار و ۸۶۰ لیتر بر ثانیه بود که این رقم در موج گرمای مرداد امسال به ۱۲ هزار و ۹۱۰ لیتر بر ثانیه رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این مطلب افزود: در روزهای گرم مردادماه اوج مصرف در مشهد و استان تجربه شد.

محمدعلی نعمت نژاد اضافه کرد: پارسال در اوج گرما، میزان مصرف آب به ۱۲ هزار و ۸۶۰ لیتر بر ثانیه رسید که مرداد امسال این رکورد زده شد.

وی ادامه داد: امسال اوج مصرف، ۱۳ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پیش بینی شده است و با توجه به ظرفیت مخازن، امیدواریم با همراهی شهروندان و مدیریت مصرف از شرایط اوج بدون مشکل گذر کنیم.

لب‌تشنه مانند سدهای سرزمین خورشید

۱۸ درصد از حجم سدهای استان آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: هم اینک تنها ۱۸ درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد که حجم اندکی است.

محمدعلی نعمت نژاد افزود: میزان آب موجود در سدهای استان ۲۹۴ میلیون متر مکعب، معادل ۱۹ درصد حجم ذخیره سدهاست که این رقم در هفته قبل ۲۹۹ میلیون متر مکعب بوده است.

وی اضافه کرد: حجم ورودی آب به سدهای خراسان رضوی از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۲ میلیون متر مکعب بوده است و حجم آب موجود در سدهای مشهد شامل "طرق، دوستی، ارداک و کارده" نیز ۲۲۸ میلیون متر مکعب، معادل ۱۷ درصد از حجم ذخیره این سدها است.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش ۹ درصدی بارندگی در خراسان رضوی نسبت به میانگین بلندمدت، خشکسالی‌های پیاپی و گرمای هوا، همچنان تنش آبی از دغدغه های مهم استان است و همراهی شهروندان و مدیریت مصرف برای گذر از شرایط تابستانی بدون تنش آبی ضروری است.

لب‌تشنه مانند سدهای سرزمین خورشید

افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب

هم اکنون ۷۱۹ روستا در ۲۶ شهرستان استان با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۵۹۷ نفر با تنش آب شرب مواجه هستندبه گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، ۱۰٠ پارچه از روستاهای دارای تنش آبی در استان جمعیتی زیر ٢٠ خانوار دارند و ٣٧٢ روستا به دلیل نبود منبع آبی و مشکل کیفیت آب، با تانکر آبرسانی می شوند.

حسین امامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مصرف آب شرب این استان در سال جاری ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

وی افزود: سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی در استان (به غیر از شهرستان مشهد) از ابتدای سال تا کنون ۹۳ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۷۸۴ مترمکعب آب شرب را مصرف کرده اند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۷۵ میلیون و ۵۶۹ هزار متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: افزایش دما و گرمای هوا عامل این افزایش مصرف بوده است و هم اکنون تمام ظرفیت تولید آب شرب این شرکت در مدار قرار دارد تا مشترکان با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

لب‌تشنه مانند سدهای سرزمین خورشید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۷۱۹ روستا در ۲۶ شهرستان استان با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۵۹۷ نفر با تنش آبی مواجه هستند که از این تعداد ۳۲۰ روستا به صورت دایم آب‌رسانی سیار می شوند، ۴۴ روستا مشکل کیفی آب دارند و ۳۴۷ روستا هم در مواقع بروز اتفاق آب‌رسانی سیار می شوند.

امامی افزود: خط قرمز این شرکت کیفیت آب است و هیچ مشکل کیفی در زمینه آب شرب استان وجود ندارد، فقط آب برخی مناطق شور است که برای رفع این مشکل تاسیسات آب‌شیرین‌کن و شیرهای برداشت آب شیرین در چند شهر با هدف دسترسی آسان شهروندان به آب، نصب شده است.

او از شهروندان خواست تا ضمن توجه به مصرف درست، از آب شرب برای شست و شوی معابر، خودرو و حیاط و آبیاری باغها و دام پرهیز کنند تا امکان برخورداری عادلانه همه مشترکان از آب آشامیدنی فراهم باشد.

لب‌تشنه مانند سدهای سرزمین خورشید

افزایش ۵۰ درصدی مصرف آب در مشهد

٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این گستره نیز در وضعیت خشکسالی بسیار شدید قرار دارد.

در دهه آخر صفر حضور جمعیت چندمیلیونی زائر و عزادار را در مشهد خواهیم داشت، برای گذر از این شرایط همراهی مردم بسیار ضروری استمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان مصرف آب در روزهای گرم در مشهد ۵۰ درصد نسبت به میانگین مصرف روزهای عادی افزایش یافت.

حسین اسماعیلیان افزود: در دهه نخست مردادماه میزان مصرف آب در مشهد به بیش از یک میلیارد لیتر در شبانه‌روز رسید که نسبت به هفته قبل از آن ۲۵ درصد و نسبت به میانگین سال ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: امسال شرایط بسیار سختی برای تامین آب کلانشهر مشهد پیش‌بینی می‌شد که بارندگی اردیبهشت و خرداد، کمی وضعیت را بهبود بخشید و با اجرای طرح های اضطراری، شرایط سخت تامین آب تا حدودی مدیریت شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: با وجود بارندگی ها و اجرای طرح های اضطراری، اکنون تنها حدود ۱۷ درصد از حجم ذخیره آب در سدهای مشهد شامل «طرق، دوستی ، کارده و ارداک» آب دارد.

اسماعیلیان افزود: با توجه به حضور جمعیت چند میلیونی زائر و عزادار در مشهد، در ایام دهه آخر صفر، برای گذر از این شرایط مدیریت مصرف و همراهی مردم بسیار ضروری است.

وی اضافه کرد: کولرهای آبی با مصرف حدود ۲۵۰ لیتر در شبانه روز، بیشترین مصرف آب تابستانی را به خود اختصاص داده اند، از این رو شهروندان می‌توانند با کاهش مدت زمان روشنی کولرها، استفاده از دور کُند آن‌ و همچنین تجهیز کولرها به سایه‌بان، مصرف آب را به کمترین میزان برسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: کوتاه کردن مدت زمان دوش گرفتن و استفاده از فلاش تانک‌های استاندارد از دیگر روش های مدیریت مصرف آب است.

اسماعیلیان اظهار امیدواری کرد که با همراهی شهروندان، مشهد تابستان گرم و شرایط اوج مصرف را بدون مشکل پشت سر بگذارد.


نظر شما