شناسهٔ خبر: 68149643 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

اهمیت مدیریت زمان

قانون پارکینسون که خیلی زیرکانه بیان می‌کند «هر کار به اندازه‌ زمانی که برای آن تخصیص داده شده طول می‌کشد» چندان هم حرف بی‌راهی نیست، اگر دو ساعت برای کاری کنار بگذارید، اغلب انجام دادنش همان دو ساعت طول می‌کشد.

صاحب‌خبر -

آسیانیوز - اما اگر فقط یک ساعت به خود زمان بدهید، احتمالش زیاد است که تمرکزتان بالا برود و در همان یک ساعت کار را تمام کنید.

این چالشی که برای خود درست می‌کنید باعث می‌شود با تمام انرژی روی کاری که در دست دارید، متمرکز شوید. به این ترتیب احتمال این‌که به حالت غرق شدن در کار برسید زیاد می‌شود. در این حالت، افراد به بهترین شکل ممکن خود کار می‌کنند و در مورد کاری که انجام می‌دهند هم رضایت شخصی بیشتری به‌دست می‌آورند.

یکی از استراتژی‌های بسیار موثر مدیریت زمان که باعث می‌شوند سریع‌تر کار کنید، این است که برای خودتان وانمود کنید روز کاری ساعت دوازده ظهر تمام می‌شود. اگر این‌طور بود، چقدر از کارها را حتما باید انجام می‌دادید؟ چقدر تمرکز داشتید اگر فقط چند ساعت وقت برای انجام کارها در اختیارتان بود؟

یکی دیگر از روش‌های موثر مدیریت زمان و بازدهی کارکرد این است: برای ۲۵ دقیقه زمان‌سنج می‌گذارید و این مدت را کار می‌کنید. بعد پنج تا هفت دقیقه به خود استراحت می‌دهید و دوباره ۲۵ دقیقه‌ دیگر کار می‌کنید. خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما تعجب می‌کنید اگر ببینید این روش برای انجام دادن کارهای حوصله‌سربر و خسته‌کننده چقدر مفید است. شاید دلیلش این باشد که فقط برای مدت کوتاهی خودتان را مجبور به تمرکز می‌کنید، تازه بعد از آن هم یک زنگ تفریح جایزه می‌گیرید. مدیریت زمان یک گنج است، باید قوانینش را فرابگیریم.

نظر شما