شناسهٔ خبر: 68148494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توقف پیشروی اوکراین در خاک روسیه 

گزارش‌ها از توقف پیشروی غافلگیرانه نیرو‌های اوکراینی به کورسک حکایت دارد، جایی که اوکراینی‌ها از سه‌شنبه هفته قبل توانستند از چند نقطه وارد خاک روسیه شده، تا عمق ۱۰ کیلومتری در آن نفوذ کرده و ضرباتی به طرف روس وارد کنند که در طول سه سال جنگ اوکراین از فوریه ۲۰۲۰ بی‌سابقه است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: روسیه به فاصله شش روز از نفوذ غافلگیرانه اوکراینی‌ها به کورسک که منجر به عقب‌نشینی روس‌ها از این منطقه شد، در تلاش برای کنترل اوضاع هستند. وزارت دفاع روسیه روز یک‌شنبه از خنثی‌سازی پیشروی نیرو‌های اوکراینی در عمق خاک روسیه در منطقه کورسک خبر داد و نیرو‌های روسیه هم، کاروان‌های بزرگی از خودرو‌های زرهی و تانک را به منطقه کورسک اعزام کردند. 

به گزارش «جوان»، گزارش‌ها از توقف پیشروی غافلگیرانه نیرو‌های اوکراینی به کورسک حکایت دارد، جایی که اوکراینی‌ها از سه‌شنبه هفته قبل توانستند از چند نقطه وارد خاک روسیه شده، تا عمق ۱۰ کیلومتری در آن نفوذ کرده و ضرباتی به طرف روس وارد کنند که در طول سه سال جنگ اوکراین از فوریه ۲۰۲۰ بی‌سابقه است. پوتین بعد از حمله اوکراین، به سرعت جلسه شورای امنیت ملی را برگزار کرد که تصاویر آن از تلویزیون روسیه پخش شد و در آن عملیات کورسک اوکراین را «یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر در مقیاس بزرگ» توصیف کرد. نیرو‌های اوکراینی ادعا می‌کنند همچنان کنترل بخش گسترده‌ای از شهر «سودجا» در کورسک را در اختیار دارند، جایی که در حدود شش مایلی مرز روسیه و اوکراین واقع شده است. ولودیمیر زلنسکی اولین بار تأیید کرده که نیرو‌های اوکراینی وارد خاک روسیه شده و در حال نبرد در آن هستند. زلنسکی در سخنرانی خود از «جنگجویان» اوکراینی تشکر کرد و گفت که در مورد عملیات در روسیه با الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد نظامی این کشور صحبت کرده است. او افزود: «اوکراین ثابت می‌کند که واقعاً می‌تواند عدالت را بازگرداند و فشار لازم را بر متجاوز تضمین کند.» با وجود پیشروی اوکراین تا روز شنبه، از دیروز اولین نشانه‌های متوقف شدن اوکراینی‌ها نمایان شد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش کی‌یف برای نفوذ به ناحیه بلوفسکی در منطقه کورسک خنثی شد و تأکید کرد که جنگنده‌های سوخو ۲۵ به اهداف نیرو‌های مسلح اوکراین در منطقه مرزی کورسک با موفقیت حمله کردند. در بیانیه‌ای که ارتش روسیه منتشر کرده، آمده که گروه‌های نظامی اوکراین سعی دارند با خودرو‌های زرهی وارد خاک روسیه شوند، ولی تاکنون اقدام گروه‌های ویژه و نیرو‌های ذخیره، همراه با حملات هوایی ارتش با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین و آتش توپخانه در مناطق شهرک‌های تولپینو، ژوراولی و اوبشچی کولدز، مانع از ورود نظامیان اوکراین به این منطقه با موفقیت شده است. وزارت دفاع روسیه همچنین گفته که انبار‌های مهمات گروه نبرد دونتسک اوکراین و تجهیزات نظامی در ۱۵۶ منطقه مورد اصابت قرار گرفته و نیرو‌های مسلح اوکراین ۴۲۵ سرباز، دو خودروی جنگی پیاده نظام، از جمله یک برادلی ساخت امریکا، یک خودروی زرهی رزمی کوزاک، چهار خودرو، یک هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری ساخت امریکا و یک خودروی جنگی امریکایی را از دست دادند. «آپتی آلودینوف» فرمانده یگان نیرو‌های ویژه آخمات روسیه نیز در گفتگو با خبرگزاری نووستی گفته که «وضعیت در منطقه کورسک تا حد امکان توسط نیرو‌های مسلح روسیه کنترل شده است.»

 این آخرین عملیات اوکراین است
روسیه برای متوقف کردن روند پیشروی اوکراینی‌ها در داخل مرز روسیه، اعزام نیرو‌های کمکی بیشتر به این منطقه را آغاز کرده است. خبرنگار العربیه، یک‌شنبه گزارش کرد که نیرو‌های روسیه کاروان‌های بزرگی از خودرو‌های زرهی و تانک را به منطقه کورسک اعزام کردند. «آپتی آلودینوف» فرمانده یگان نیرو‌های ویژه آخمات روسیه از شناسایی بسیاری از نیرو‌های فرانسوی، لهستانی و خارجی در جریان حمله به کورسک خبر داده و گفته که ناتو، حملات نیرو‌های مسلح اوکراین در امتداد کورسک را رهبری می‌کند. روس‌ها همچنین به تلافی حمله اوکراینی‌ها به کورسک، دیروز با حمله موشکی و پهپادی شش منطقه اوکراین از جمله پایتخت را هدف قرار دادند. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن محکوم کردن حمله به کورسک وعده کرد: «شک نداریم که عاملان و طراحان این جنایات و همچنین حامیان خارجی آن پاسخگو خواهند شد.» ژنرال «آپتی آلودینوف» فرمانده یگان نیرو‌های ویژه آخمات روسیه نیز در یک ویدئو در کانال تلگرامی خود گفت که نبرد در منطقه کورسک روسیه یک نبرد سرنوشت‌ساز است، که در نهایت منجر به سقوط کی‌یف خواهد شد. 


 اهرم مذاکره
در حالی که هدف حمله غافلگیرانه اوکراین به داخل مرز روسیه مبهم است، اوکراین نیز هنوز هیچ اظهارنظر رسمی و اساسی در مورد هدف این حمله ارائه نکرده، یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به واشینگتن‌پست گفته «این به کی‌یف اهرم لازم برای مذاکره با مسکو را می‌دهد.» کی‌یف‌پست دیروز در تحلیلی به قلم مایک ریان نوشت: «اهداف استراتژیک این حمله ممکن است تلاشی برای کند کردن یا از بین بردن شتاب روسیه در حملاتش باشد که تا سال ۲۰۲۴ ادامه داشته است.» به گفته ریان، اوکراینی‌ها همچنین «ممکن است به دنبال استفاده از این حمله فرامرزی برای وادار کردن روس‌ها به ارزیابی مجدد وضعیت سربازان خود در سراسر اوکراین باشند. این می‌تواند تأثیری بر کاهش یا توقف عملیات تهاجمی روسیه داشته باشد.» او علاوه بر این هدف، سه هدف دیگر نیز برای عملیات اوکراین برمی‌شمارد: «دومین هدف راهبردی ممکن است تغییر روایت جنگ به یک روایت مثبت دیگر برای اوکراین و مقابله با اطلاعات غلط روسیه در مورد «پیروزی اجتناب‌ناپذیر» آن‌ها در اوکراین باشد.» به نوشته کی‌یف‌پست، سومین هدف استراتژیک ممکن است تقویت روحیه در جمعیت اوکراین باشد. در نهایت، او چهارمین هدف استراتژیک اوکراین را برتری اهرم مذاکراتی کی‌یف در وضعیتی دانست که «اوکراین در پایان سال ۲۰۲۴ یا در اوایل سال ۲۰۲۵ به نوعی حل و فصل و مذاکره مجبور شود.» او می‌گوید: «استراتژیست‌های اوکراینی ممکن است بر این باور باشند که اگر در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت مجبور به حضور در میز مذاکره شوند، در اختیار داشتن خاک روسیه اهرم‌های بهتری برای آن‌ها فراهم می‌کند.»

نظر شما