شناسهٔ خبر: 68147745 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

رونمایی از شیوه جدید فروش خودرو در کارخانه

ایران‌خودرو و سایپا و مونتاژکاران بعد دوسال مجری طرح فروش خودرو در کارخانه معرفی شدند

صاحب‌خبر -

فرارو - سامانه یکپارچه فروش رسما از ادبیات خودرو کشور کنار گذاشته شد و دوباره خود خودروسازان مجری طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده در کارخانه هستند.

به گزارش فرارو؛ فروش خودرو البته کماکان زیرنظر متولیان اصلی بازار قرار دارد و وزارت صمت و شورای رقابت به سازوکار فروش خودرو در کارخانه نظارت خواهند داشت. شرایط خرید خودرو از کارخانه نیز بدون تغییر نسبت به سال‌های گذشته است و داشتن گواهینامه و حداقل ۱۸ سال سن، درکنار شرط‌وشروط دیگری مثل نخریدن خودرو از خودروسازان در دو سال منتهی به طرح‌های فروش خودروسازان وجود دارد. خودروسازان داخلی و مونتاژکار محصولاتشان را در دو قالب طرح فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش راهی بازار می‌کنند.

خداحافظی با سامانه یکپارچه فروش خودرو

سامانه یکپارچه فروش خودرو کمتر از دو سال در ادبیات خودرو کشور دوام آورد. اسفند ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه فروش خودرو به‌عنوان بستر اصلی طرح فروش خودرو‌های داخلی و مونتاژی معرفی شد. خودروسازان موظف به عرضه محصولات در سامانه یکپارچه بودند و گاهی عرضه محصولات داخلی و مونتاژی در سامانه یکپارچه به‌شکل همزمان برگزار می‌شد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو با این حال از ابتدای سال نقش کمتری در بحث فروش خودرو ایفا کرد و صحبت‌های مسئولان وزارت صمت نیز از کنارگذاشتن این سامانه حکایت داشت.

اردیبهشت امسال عباس علی‌آبادی به‌عنوان وزیر صمت گفته بود: سیاست شخصی من این است که سامانه یکپارچه خودرو حذف شود و مشتریان مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند.

سامانه یکپارچه فروش خودرو دقیقا به‌همین شکل از صحنه کنار رفت و دوباره خود خودروسازان به‌عنوان مجری اصلی ایفای نقش می‌کنند.

فروش خودرو از طریق خودروسازان البته همچنان با نظارت وزارت صمت و حتی شورای رقابت بزرگزار می‌شود و چندوچون خودرو‌های عرضه‌شده و اطلاعات و مشخصات متقاضیان دراختیار متولیان اصلی بازار قرار می‌گیرد.

شرایط خرید خودرو از کارخانه

شرایط ثبت‌نام ایران‌خودرو، سایپا و بقیه محصولات مونتاژی تفاوتی با باید‌ها و نباید‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد داشت.

افتتاح حساب وکالتی و واریز مبلغی به آن حساب یکی از نوآوری‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو محسوب می‌شد. شیوه فروش خودرو در کارخانه به‌دست خود خودروسازان هم نیازمند افتتاح حساب وکالتی است.

رونمایی از شیوه جدید فروش خودرو در کارخانه سامانه یکپارچه فروش خودرو کمتر از دو سال دوام آورد

افتتاح حساب وکالتی، محکی برای عزم متقاضی بابت خرید خودرو از کارخانه است و طبق قانون وجه مسدود‌شده در بانک برای خودروسازان قابل برداشت و مشتری بعد تعیین تکلیف ماجرا یعنی در کمتر از چند هفته، می‌تواند برای برداشت رقم بلوکه‌شده، اقدام کند.

شرایط خرید خودرو از کارخانه نشان می‌دهد، حداقل سن متقاضی باید ۱۸ سال باشد. متقاضیانی که پلاک فعال دارند، به‌شرطی که حداقل پنح سال از عمر خودرویشان گذشته باشد، فرصت جدید خرید خودرو از کارخانه را پیدا می‌کنند. از طرفی مشتریانی که چهار سال قبل از برگزاری طرح فروش خودروسازان از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و یا طی دو سال گذشته، از شرکت‌های مونتاژکار محصولی خریدند، جزو متقاضیان واجد شرایط خرید خودرو از کارخانه قرار نمی‌گیرند.

شیوه فروش خودرو به‌شکل فوق‌العاده و پیش‌فروش

فروش خودرو توسط خودروسازان به‌دوشکل پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده انجام می‌شود. طرح فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش خودروسازان معمولا در چهار بخش تفاوت دارد؛ موعد تحویل خودرو، جمعیت هدف، مبلغ دریافتی خودروساز از متقاضی در حین برگزاری طرح و گاهی هم قیمت تمام‌شده خودرو در کارخانه موقع تحویل محصول.

طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان معمولا با موعد تحویل سه‌ماهه یا همان ۹۰ روزه انجام می‌شود، اما موقع پیش‌فروش بازه مشخصی به مشتری اعلام نمی‌شود و متقاضی گاهی تا یک سال چشم‌انتظار دریافت محصول می‌ماند.

قیمت خودرو، در قالب طرح فروش فوق‌العاده به‌شکل کامل از مشتری دریافت می‌شود، اما در طرح پیش‌فروش معمولا ۵۰ درصد قیمت تمام‌شده از مشتری دریافت می‌شود و الباقی هزینه‌ها به زمان تحویل خودرو از کارخانه موکول خواهد شد.

قیمت خودرو در طرح فروش فوق‌العاده معمولا تغییری نمی‌کند، اما متقاضی طرح پیش‌فروش خودروسازان باید به این نکته توجه کنند که قیمت تمام‌شده خودرو در کارخانه طبق قیمت روز محاسبه می‌شود و هر گونه افزایش قیمت خودرو در کارخانه، بر عهده مشتری خواهد بود.

طرح فروش فوق‌العاده از یک طرف دیگر در ماه‌های گذشته برای متقاضیان عادی استارت خورده، اما در همین مدت در طرح پیش‌فروش، جمعیت هدف همان افرادی بودند که قبلا مراحل مختلف سامانه یکپارچه را پشت‌سر گذاشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما