شناسهٔ خبر: 68147677 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بایدن: توافق آتش‌بس غزه هنوز امکان‌پذیر است

تهران-ایرنا- «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (یکشنبه) با بیان اینکه توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه هنوز ممکن است، مدعی شد که تیم او به کار خود در راستای جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نشنال‌نیوز، جو بایدن در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا که اولین مصاحبه او پس از پایان دادن به مبارزات خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده بود، درباره توافق آتش‌بس در نوار غزه ادعا کرد: [برقراری آتش‌بس] هنوز ممکن است. طرحی که من تنظیم کردم و مورد تایید گروه هفت، شورای امنیت سازمان ملل متحد و غیره است، هنوز کارآمد است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت: من و کل تیمم به معنای واقعی کلمه هر روز کار می‌کنیم تا اطمینان یابم که این [جنگ رژیم صهیونیستی] به یک جنگ منطقه‌ای گسترش پیدا نکند.

«نشنال‌نیوز» در این گزارش افزود که به نظر می‌رسد بایدن بر پایان دادن به جنگ غزه متمرکز شده است.

از سوی دیگر، آمریکا، مصر و قطر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از اسرائیل و حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش‌بس را در ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

در این بیانیه آمده است: زمان آن فرا رسیده است که توافق آتش‌بس منعقد شود و گروگان‌ها و زندانیان آزاد شوند. ما سه کشور و تیم‌هایمان به‌طور خستگی‌ناپذیر طی ماه‌ها تلاش کرده‌ایم تا چارچوبی را که اکنون روی میز است، ایجاد کنیم و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است.

طبق این گزارش، پیش از انتشار بیانیه مشترک، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که مذاکرات آتش‌بس در غزه در «مرحله نهایی» خود است.

با این حال، تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مذاکره کننده این جنبش برای توافق آتش‌بس، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری مسعود پزشکیان رئیس جمهوری جدید ایران به تهران آمده بود، به شهادت رسید. یحیی السنوار پس از ترور شهید هنیه به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

به گزارش ایرنا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا در خرداد ۱۴۰۳ با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

در قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت که دارای هفت بند است، آمده که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

این در حالی است که دولت آمریکا از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، پشتیبانی و حمایت همه جانبه تسلیحاتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی از این رژیم کرده است.

نظر شما