شناسهٔ خبر: 68147161 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

التهابات ناخن

برای کبودی ناخن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

ایجاد ناخن کبود معمولاً نتیجه یک حادثه‌ای است که دوست ندارید دوباره تکرار شود. اکثر افراد درد شدید ضربه زدن به انگشت پا یا ضربه زدن انگشت به در را تجربه کرده‌اند. ناخن کبود دردناک است و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا دوباره به حالت عادی برگردد. در برخی موارد، ممکن است ناخن شما بلافاصله یا چند هفته بعد بیفتد.

صاحب‌خبر -

برای کبودی ناخن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

ایجاد ناخن کبود معمولاً نتیجه یک حادثه‌ای است که دوست ندارید دوباره تکرار شود. اکثر افراد درد شدید ضربه زدن به انگشت پا یا ضربه زدن انگشت به در را تجربه کرده‌اند. ناخن کبود دردناک است و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا دوباره به حالت عادی برگردد. در برخی موارد، ممکن است ناخن شما بلافاصله یا چند هفته بعد بیفتد.
بعد از ضربه شدید به انگشت پا، ممکن است ناخن شما کبود به نظر برسد. اما این بافت ناخن شما است که در زیر آن قرار دارد و دچار کبودی شده است. خون یا کبودی زیر ناخن به عنوان هماتوم زیر ناخن شناخته می شود.
اگر بعد از آسیب دیدگی خون یا کبودی زیر ناخن خود مشاهده کردید، به زودی ظرف دو روز به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. اگرچه ممکن است به نظر چیز مهمی نباشد، اما کبودی ناخن به دلایل مختلف نیاز به مراقبت پزشکی دارد. در این مقاله از آسیا نیوز به شما خواهیم گفت به چه پزشکی برای درمان ناخن مراجعه کنید و همچنین چه زمانی کبودی ناخن خطرناک است؛ خواهیم پرداخت.

کبودی ناخن می‌تواند باعث درد طولانی مدت شود!

دردی که از یک ناخن کبود احساس می‌کنید فقط ناشی از حادثه نیست. دکتر کاپین در سایت هلث کلینیک توضیح می‌دهد: «خونی که زیر ناخن شما گیر کرده است به اعصاب انگشت یا پا فشار وارد می‌کند. این فشار می‌تواند غیرقابل تحمل باشد و باعث شود کار یا انجام فعالیت‌های روزانه دشوار شود."
درد عصبی ناشی از خون به دام افتاده ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا بهتر شود؛ مگر اینکه پزشک شما بلافاصله از آن مراقبت کند. دکتر کاپین می‌گوید: «ما می‌توانیم خون را با سوراخ‌کاری، یک روش ساده و بدون درد که به سرعت فشار و درد را کاهش می‌دهد، تخلیه کنیم. اما اگر خون را در ۴۸ ساعت اول تخلیه نکنیم، لخته می‌شود. لخته شدن باعث ایجاد توده‌ای زیر ناخن می‌شود که به طور بالقوه منجر به هفته‌ها درد غیر ضروری می‌شود."

دلایل کبودی و سایر التهابات ناخن

ناخن‌ها از نوک‌های حساس انگشتان دست و پای ما حمایت و محافظت می‌کنند. همچنین به ما در برداشتن اجسام، خاراندن خارش یا باز کردن گره کمک خواهند کرد. مشکلات ناخن بر افراد در تمام سنین تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، رژیم غذایی مسئولیتی برای تغییرات غیرطبیعی ناخن ندارد، مگر اینکه فرد دچار سوء تغذیه شدید باشد. برخی از مشکلات ناخن نیاز به درمان حرفه‌ای توسط پزشک متخصص پا یا متخصص پوست دارند، در حالی که برخی دیگر با تکنیک‌های ساده خودیاری و تغییرات جزئی در سبک زندگی برطرف می‌شوند.
مشکلات ناخن پا می‌تواند افراد در تمام سنین را تحت تاثیر قرار دهد، اما در افراد مسن شایع‌تر است. علل شایع مشکلات ناخن دست عبارتند از: آسیب، عفونت و بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس. علل مشکلات ناخن پا عبارتند از: ضربه، کفش نامناسب، گردش خون ضعیف، عصب‌دهی ضعیف و عفونت. مشکلات ناخن پا را می‌توان با موفقیت توسط یک پزشک متخصص پا (پودیاتریست) درمان کرد.

التهابات ناخن

چه زمانی باید برای کبودی ناخن به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد، کبودی ناخن نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با این حال، در برخی شرایط مراجعه به پزشک ضروری است. اگر درد ناخن کبود شده شدید باشد و یا با گذشت زمان بدتر شود، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر ناحیه اطراف ناخن کبود شده به طور قابل توجهی متورم شده باشد یااگر ناحیه اطراف ناخن کبود شده قرمز است، به خصوص اگر همراه با درد یا تورم باشد باید به پزشک مراجعه کنید.
همچنین اگر از زیر ناخن کبود شده چرک خارج شود، باید از کمک پزشکی بهره بگیرید. این عارضه می‌تواند نشانه عفونت باشد که نیاز به درمان آنتی بیوتیک دارد. اگر دیابت دارید، هر گونه تغییر در ناخن‌های خود را به پزشک خود اطلاع دهید. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات پا از جمله عفونت ناخن هستند. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنید، هر گونه کبودی را به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها می‌توانند خطر کبودی را افزایش دهند.

چه نوع پزشکی برای کبودی ناخن مناسب است؟

اگر به یکی از علائم ذکر شده در بالا دچار هستید، باید به پزشک جراح ناخن مثل متخصصان این سایت مراجعه کنید. نوع پزشک مناسب برای شما به وضعیت خاص شما بستگی دارد. متخصص پوست، متخصص ناخن پا، جراح پا یا پزشک داخلی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.
شما می‌توانید به متخصصان پوست در تشخیص و درمان بیماری‌های پوست، مو و ناخن تخصص دارند؛ مراجعه کنید. در برخی موارد به سراغ متخصص ناخن پا در درمان مشکلات پا از جمله مشکلات ناخن تخصص دارند؛ بهتر است مراجعه کنید. پزشکان داخلی می‌توانند طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله مشکلات ناخن را درمان کنند.
در نهایت، بهترین نوع پزشک برای شما به وضعیت خاص شما بستگی دارد. اگر مطمئن نیستید به چه نوع پزشکی مراجعه کنید، می‌توانید با پزشک عمومی خود صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما در تعیین اینکه چه نوع مراقبتی نیاز دارید کمک کنند و در صورت نیاز شما را به یک متخصص ارجاع دهند.

ناخن کبود

مراقبت از ناخن کبود شده در خانه

در حالی که منتظر ویزیت پزشک هستید، می‌توانید اقداماتی را برای کمک به بهبودی ناخن کبود شده و کاهش درد انجام دهید. کمپرس سرد را به مدت 15 تا 20 دقیقه در چند نوبت در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. تا حد امکان انگشت یا پای آسیب دیده را بالا نگه دارید. می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای تسکین درد استفاده کنید و از ناخن کبود شده در برابر ضربه بیشتر محافظت به عمل بیاورید.

نکاتی برای پیشگیری از آسیب دیدگی ناخن‌ها

هنگام کار با ابزار یا انجام فعالیت‌هایی که ممکن است به انگشتان شما آسیب برساند، از دستکش استفاده کنید. ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید؛ زیرا ناخن‌های بلند بیشتر در معرض ضربه و شکستگی هستند. از پاهای خود در برابر سرما محافظت کنید، در هوای سرد از کفش و جوراب گرم کمک بگیرید تا از گردش خون در پاهای خود حمایت کنید.
همچنین داشتن رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد، می‌تواند به سالم نگه داشتن ناخن‌های شما کمک کند. از سیگار کشیدن خودداری کنید؛ سیگار کشیدن می‌تواند گردش خون را مختل کند و خطر ابتلا به مشکلات ناخن را افزایش دهد. ناخن‌های خشک و شکننده بیشتر در معرض شکستگی و آسیب هستند؛ از مرطوب کننده دست و ناخن به طور مرتب استفاده کنید. در صورت لزوم، از دستکش‌های نخی در شب استفاده کنید تا رطوبت ناخن‌ها حفظ شود.

نظر شما