شناسهٔ خبر: 68146616 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مزایا و معایب حمل و نقل دریایی

صاحب‌خبر -
حمل و نقل دریایی چیست؟
روش حمل و نقل دریایی روشی است که در بستر آب‌ های جهانی برای انتقال کالاها و محموله های مختلف انجام می ‌شود. این روش حمل و نقل یکی از امن‌ ترین و قدیمی ‌ترین شیوه‌ های مبادله تجاری در جهان است.
این روش دارای مزایای مختلفی است و همین مزیت ها باعث شده که پروسه انتقال و جابجایی بسیاری از بارها و محموله های وارداتی و صادراتی توسط کشتی های باری از راه آبی صورت گیرد.

مزایای حمل و نقل دریایی
روش حمل دریایی بار از مزایای متعدد و همچنین از معایبی نیز برخوردار می باشد. در ادامه مزایای حمل و نقل دریایی را معرفی کرده و هر یک از موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

هزینه مقرون به صرفه
یکی از مهمترین مزایای حمل و نقل دریایی، قیمت کمتر و مقرون به صرفه تر آن در مقایسه با روش‌ ارسال هوایی است. شما می توانید با استعلام نرخ حمل دریایی از شرکت های حمل و نقل بین المللی از تمامی هزینه های موجود برای حمل بار با کشتی مطلع شوید.

امکان حمل بارهای حجیم و بزرگ
یکی دیگر از مزایا حمل و نقل دریایی امکان جابجایی بارهای حجیم و انبوه است. به کمک این روش حمل، محصولات سنگین و ارزشمند مانند ماشین آلات و قطعات صنعتی، انواع خودرو، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و... به سادگی در کانتینرها جایگذاری شده و برای جابجایی و انتقال آماده می ‌شوند.

دسترسی به تمامی بنادر دنیا
حمل و نقل دریایی امکان دسترسی به مناطق ساحلی و نقاطی که دارای بندر تجاری هستند را فراهم می‌ کند. در واقع تاجران می توانند از طریق روش حمل دریایی حتی در دورترین و دورافتاده ترین مناطق دنیا اقدام به واردات و صادرات کالای مورد نظر کنند.

ایمنی بالا
در روش حمل دریایی کشتی های باری مستلزم به داشتن بیمه حمل و نقل دریایی هستند. وجود بیمه حمل دریایی باعث می شود که درصد زیادی از بارهای انتقالی در صورت بروز حادثه تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
همچنین در حمل و نقل کانتینری محموله ها در درون کانتینر قرار داده می شوند و با توجه به استحکام بالا و پوشش سخت کانتینرها، از نفوذ آب و آتش به بارها و بروز سایر حوادث احتمالی جلوگیری می شود.

ارسال انواع کالا و بار
در روش حمل دریایی امکان ارسال انواع بارها به مقصد وجود دارد. از کالاها و قطعات الکترونیکی و دیجیتالی گرفته تا موادی مثل گازوئیل، مواد شیمیایی و کالاهای خطرناک از طریق حمل و نقل دریایی قابل انتقال و جابجایی هستند.

آسیب کمتر به محیط زیست
یکی از مهم ترین مزایای حمل و نقل دریایی نسبت به روش ارسال هوایی بار، تولید کمتر گازهای گلخانه ای است. این امر می تواند سبب آسیب زدایی کمتر به محیط زیست شود.

معایب حمل و نقل دریایی
در کنار مزیت های حمل دریایی می توان یکسری معایب هم برای آن در نظر گرفت. در ادامه معایب حمل و دریایی را مورد بررسی قرار می دهیم.

نیاز به زمان بیشتر
حمل و نقل دریایی معمولا زمان نسبت به روش‌ ارسال هوایی کمی کندتر است. این امر به دلیل فاصله طولانی بین بنادر و زمان لازم برای بارگیری و تخلیه می باشد. همچنین شرایط آب و هوایی و سایر عوامل ممکن است باعث طولانی‌ تر شدن زمان تحویل شوند.

احتمال بروز خطرات امنیتی
در برخی از مسیرهای حمل دریایی به‌ ویژه در آب‌ های سومالی، خلیج عدن و دریای سویند احتمال سرقت بارها توسط دزدان دریایی وجود دارد. اما این موضوع در بسیاری از مسیرهای حمل و نقل دریایی رخ نمی ‌دهد و بخش اعظم پروسه حمل بار با کشتی بدون مشکل و با امنیت بالا انجام می ‌شود.

وابستگی به شرایط جوی
یکی دیگر از معایب روش حمل و نقل دریایی وابستگی به شرایط آب و هوایی است. برای مثال طوفان ها و موج های خروشان می توانند منجر به ایجا تاخیر در حمل و نقل و حتی بروز حادثه و آسیب به محموله ها شوند.

بزرگترین مزیت حمل و نقل دریایی بار چیست؟
حمل و نقل کالا از طریق دریا و اقیانوس ها، مزایای متعددی دارد. اما مهمترین مزیت حمل و نقل با کشتی امکان جابجایی انواع مختلف محصولات است. به‌ طور مثال می ‌توان از این طریق، محصولات شیمیایی، دارویی، تجهیزات پزشکی و ورزشی، مواد اولیه صنایع و ... را جا به جا کرد.
بسیاری از این محصولات را نمی ‌توان با سایر شیوه‌ های حمل و نقل از نقطه ای به نقطه ای دیگر انتقال داد. بنابراین استفاده از حمل و نقل دریایی، جا به جایی گسترده ‌ای از محصولات را امکان پذیر می کند. 

اهمیت حمل و نقل دریایی در تجارت جهانی
پس از بررسی مزایا و معایب حمل و نقل دریایی لازم است که اهمیت این روش را در تجارت جهانی بررسی کنیم. حمل و نقل دریایی سابقه زیادی در تجارت بین ‌المللی دارد و بازارهای متنوعی را به هم متصل می ‌کند. به‌ طوری که حمل و نقل دریایی 80 تا 90 درصد از کل تجارت کالا در سراسر جهان را تشکیل می ‌دهد. این رقم نشان‌ دهنده اهمیت بالای این صنعت در توسعه تجارت بین المللی است.

جمع بندی
در این مقاله مزایا و معایب حمل و نقل دریایی را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادیم. با وجود چالش های موجود در روش حمل و نقل دریایی، این روش همچنان به عنوان یکی از موثرترین و کارآمدترین راه های حمل و نقل بین ‌المللی شناخته می ‌شود و می توان آن را بهترین روش حمل بار برای واردات و صادرات انواع کالا و محصولات دانست.
 

نظر شما