شناسهٔ خبر: 68146602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آزادراه «حرم تا حرم» باید تکمیل شود/ ترافیک سنگین در بزرگراه‌های خراسان‌رضوی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: آزادراه «حرم تا حرم» یا همان مسیر آزادراهی جدید مشهد- نیشابور اگر بین چهار تا پنج سال آینده تکمیل نشود، بزرگراه‌های اصلی استان با ترافیک سنگین رو به رو خواهد شد.

صاحب‌خبر -

جعفر شهامت امروز در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در تشریح وضعیت جاده های استان خراسان رضوی افزود: اگر آزاد راه حرم تا حرم ساخته نشود، بزرگراه های استان بویژه آزادراه مشهد-باغچه و مشهد- چناران قفل می شود و همه روزه با ترافیک سنگین و کلافه کننده روبرو خواهیم شد.

وی بیان کرد: رشد ترافیک در جاده های استان خراسان رضوی پارسال نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد بوده، در حالی که متوسط رشد ترافیک در جاده های کشور حدود چهار و نیم درصد است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه رشد ترافیک در جاده های استان بالا است یا باید مسیرهای کنونی را تعریض کنیم و یا اینکه طرح های بزرگ آزادراهی یا قطار تندروی مشهد-تهران را هر چه سریع تر راه اندازی کنیم تا جوابگوی رشد ترافیک جاده های استان باشد.

وی اظهار کرد: در صورتی که راه های استان به شیوه یاد شده ارتقا نیابد، ترافیک در مسیرهای سبزوار تا مشهد به شدت افزایش یافته و به طور مثال اکنون ۲۰ روز ترافیک سنگین داریم و مجبوریم خودروی خود را در این بازه زمانی با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت براینم، پنج سال بعد، زمان ترافیک سنگین بزرگراهی در استان به ۱۰۰ روز در سال خواهد رسید.

شهامت گفت: اگر امروز برای یافتن مسیرهای کم ترافیک شهری نیازمند برنامه های موبایلی مسیر یاب هستیم، با عدم ارتقا و توسعه بزرگراه های جدید چند سال بعد برای مسیر مشهد-سبزوار نیازمند مسیریاب جاده ای خواهیم بود تا گرفتار ترافیک جاده ای کمتر شویم.

وی در خصوص میزان پیشرفت طرح های بزرگراهی مشهد-چناران و مشهد -نیشابور یا همان بزرگراه حرم تا حرم ادامه داد: در مجموع این طرح ها با پیشرفت همراه است، اما ساخت و اطلاع رسانی درباره میزان پیشرفت این طرح ها با شرکت توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور است و این مجموعه باید اطلاع‌رسانی نماید.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی مجموع تخصیص اعتبارات ملی و استانی و هزینه کرد این نهاد در سال مالی اخیر را ۱۶ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در راس هزینه ها و به میزان ۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال از این اعتبارات صرف نگهداری راه ها شده است.

وی اظهار کرد: سه هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال صرف آسفالت و مرمت راه های روستایی، ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال برای نگهداری از تاسیسات زیربنایی و پلیس راه ها، ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال برای ایمنی راه ها، بقیه اعتبارت برای بازسازی راه های آسیب دیده، تامین و خرید ماشین آلات راهداری و تاسیسات کنترل هوشمند تخلفات جاده‌ای و مرکز مدیریت راه‌ها شده است.

شهامت خاطر نشان کرد: ارزش زیرساخت ها، پل ها، ابنیه و دارایی‌های حمل و نقل جاده ای استان سه هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد می شود که براساس شاخص ها و استانداردهای جهانی برای بهسازی و نگهداری راه ها معادل چهار درصد اعتبارات یاد شده به میزان حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی ادامه داد: بواسطه کمبود اعتبارات به نگهداری پیشگیرانه و تعیین اولویت برای طرح های نگهداری راه‌ها روی آورده‌ایم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: این استان با جابجایی ۲۲ میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای، رتبه نخست مسافر در میان ۳۱ استان کشور را داراست.

فعالیت های معدنی جابجایی بار جاده‌ها را افزایش داده است

شهامت افزود: حمل بار جاده ای در خراسان رضوی پارسال از ۹.۵ میلیون تن فراتر رفت که نشان دهنده رشد ۲۰ درصدی در این شاخص بوده است و علت آن نیز فعال شدن حمل و نقل محصولات معدنی و موارد مرتبط با این صنایع بوده است.

وی گفت: پارسال در قالب طرح تحول به سازی راه‌ها با وجود تخریب بالای جاده ها و به لطف تامین منابع ملی، ۹۸۷ کیلومتر از راه های استان لکه گیری و روکش شد و در پنج ماه سال جاری نیز ۲۵۷ کیلومتر به سازی و روکش صورت گرفته است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اظهار کرد: حدود ۳۵ درصد از تلفات رانندگی در جاده ها بواسطه خستگی و عدم استراحت راننده و به نوعی فقدان مراکز خدمات بین راهی برای مسافران بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۱ مجتمع خدمات بین راهی در جاده‌های استان فعال و ۴۵ مجتمع در حال ساخت است که از این تعداد پنج مورد که برای بخش خصوصی جذابیت ندارد توسط راهداری انجام می شود، پیش بینی می شود در سه سال آینده شمار مجتمع های بین راهی در استان به ۱۰۰ باب برسد.

شهامت به کمبود استان برای سفرهای اربعینی زائران را ۴۵۰ دستگاه اتوبوس عنوان کرد و گفت: مقرر شده زائران افغانستانی از مبدا افغانستان و از طریق مرز دوغارون با به کارگیری ۲۱۰ دستگاه اتوبوس از این کشور زائران افغانستانی را تا مرز چزابه عبور دهند.

سرقت علائم جاده‌ای خراسان رضوی به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال

وی اظهار کرد: در ۱۸ ماه گذشته بخش زیادی از علائم جاده ای استان خراسان رضوی به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد ریال توسط سودجویان به سرقت رفته است که می توان گفت ارزش سرقت این اقلام ماهانه ۲۰ میلیارد ریال شده است.

شهامت ادامه داد: سرقت کابل های مسی در طول جاده های استان علت ۹۰ درصد خاموشی ها و اختلاس در سامانه های روشنایی جاده های خراسان رضوی است، لذا با صرف هزینه گزاف اقدام به جایگزینی مفتول‌های غیر مسی برای تامین برق برای روشنایی و تاسیسات راه کرده ایم.

وی گفت: تعویض علائم جاده ای فلزی با موادی نظیر پلاستیک و یا بتن و سیمان از دیگر اقدامات برای مقابله با دزدی علائم جاده ای آهنی بوده که موجب تحمیل هزینه‌های زیاد به راهداری شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی همچنین به آتش سوزی اخیر چهار دستگاه تانکر سوخت در پایانه مرزی دوغارون با افغانستان اشاره کرد و افزود: اتصال برق در یکی از این کامیون ها موجب بروز آتش سوزی شد که با تلاش آتش‌نشانان و هماهنگی بین بخشی به خوبی مهار شد.

وی ادامه داد: مهار این حریق توسط واحد آتش نشانی راهداری در پایانه مرزی، خوردوی های آتش نشانی گمرک و منطقه ویژه و آتش نشانی تایباد و همچنین خوردوی های آتش نشانی افغانستانی در محدوده مرز اسلام قلعه انجام شد.

طرح آزاد راه مسیر حرم تا حرم به طول حدود هزار کیلومتر از مشهد به قم، تنها آزادراه شرق کشور است که با ساخت آن مسیر آزادراهی ایران به ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

تکمیل این طرح که از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، تا سال ۱۴۰۷ پیش‌بینی می شود و نیاز به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.

اینک عملیات اجرایی این طرح از مشهد تا سه راهی تربت حیدریه در قالب ابنیه سازی و ساخت پل در حال انجام است.

۲۳۰ کیلومتر از این آزا راه شامل مشهد- سه راهی تربت حیدیه، سه راهی تربت حیدریه - نیشابور و نیشابو تا روستای «کاهک» در استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

نظر شما