شناسهٔ خبر: 68146594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

فرق بلیط چارتر و سیستمی در چیست؟!

صاحب‌خبر -
 انواع بلیط هواپیما
در هنگام خرید بلیط هواپیما با دو مفهوم مختلف سرکار داریم. اول نوع بلیط و دوم کلاس بلیط هواپیما، به طور کلی ما دو نوع کلی بلیط چارتری و سیستمی و سه کلاس اکونومی، بیزینس و فرست کلاس داریم. هر دو نوع بلیط می‌تواند یکی از کلاس‌های گفته شده را به خود اختصاص دهد. همچنین این موضوع اهمیت دارد که ایرلاین ارائه کننده دو نوع بلیط سیستمی و چارتری چه ایرلاینی است. در این دو نوع بلیط تنها در روش خرید و قیمت تفاوت وجود دارد و عملا بلیط هواپیما چارتری با نوع سیستمی در خدمات و نوع پرواز تفاوتی ندارد.
همچنین بخوانید: بهترین مرجع خرید بلیط هواپیما داخلی

بلیط چارتری چیست؟
در گذشته شرکت‌ها و ارگان‌هایی که به طور مداوم نیاز به جا به جایی پرسنل خود با هواپیما داشتند، به جای خرید جداگانه بلیط، آن را یک‌جا خریداری می‌کردند و به اصطلاح آن را چارتر می‌کردند. این کار باعث می‌شد تا ایرلاین از مسافر خود در یک مسیر مشخص خاطر جمع شود و همینطور به علت خرید عمده بلیط‌ها برای یک بازه زمانی مشخص، تخفیف‌هایی به چارترکننده بدهد. آژانس‌های هواپیمایی با الگوبرداری این کار در مسیرهای شلوغ توانستند که در مقابل جذب مسافر برای ایرلاین از ایرلاین تخفیف گرفته و قیمت گذاری بلیط هواپیما را از اختیار آنها خارج کنند. در واقع بلیط‌های چارتری را در مسیرهای محبوب پیدا می‌کنید و در دیگر موارد تنها شاهد بلیط‌های سیستمی هستیم.

بلیط لحظه آخری چیست؟
بلیط هواپیما لحظه آخری، در واقع نوعی بلیط چارتری محسوب می‌شود. این نوع بلیط در بازه زمانی کم مسافر بیشتر یافت می‌شود. بلیط های لحظه آخری در فاصله یک روز یا چند ساعت مانده به پرواز یافت می‌شود. اغلب بلیط‌های لحظه آخری قیمت فوق العاده‌ای دارند و به همین علت شناخته شده اند. هنگامی که چارترکننده با مشکل نبود مسافر مواجه باشد، به علت آنکه هزینه سفر را از قبل پرداخت کرده، برای کاهش خسارت خود بلیط هواپیما را با قیمت کمتر به حراج می‌گذارد و با خرید این نوع بلیط هر دو طرف، هم مسافر و هم آژانس سود می‌برند.

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی

بلیط سیستمی چیست؟
هر ایرلاین در طول سال توانایی و ظرفیت مقدار مشخصی سفر هوایی دارد. به همین منظور سامانه سفرهای هوایی در هر کشور به ایرلاین مجوز پرواز در ساعات و روزهای مشخصی می‌دهد. این روزها از ماها قبل مشخص است و بلیط سیستمی نام دارد. بلیط‌های سیستمی قواعد مشخصی دارند و همچنین در طول سال قیمت ثابتی دارند. این نوع بلیط در هر مسیری که امکان پرواز وجود داشته باشد، یافت می‌شود. خرید بلیط های سیستمی از وب‌سایت‌های رسمی ایرلاین‌ها و آژانس‌ها ممکن است.
 
تفاوت بلیط چارتری و سیستمی
در این دو نوع بلیط تفاوت‌های گسترده‌ای وجود دارد. اول از همه بلیط چارتری دارای قوانین یکسان نیست. این مورد به این علت رخ می‌دهد که بلیط چارتری از یک شرکت واحد چارتر نمی‌شود و چندین شرکت چارتر‌کننده وجود دارند که قوانین خاص خود را دارند. اما بلیط‌های سیستمی از قوانین واحدی تبعیت می‌کنند که توسط سازمان هواپیمایی هر کشور تعیین می‌گردد. هزینه استرداد و میزان بار بلیط‌های چارتری عموما با نوع سیستمی تفاوت دارد و این نوع بلیط در بیشتر موارد غیر قابل استرداد است. همچنین در بلیط‌های سیستمی مواردی مانند: سفر معلولان، کودکان و جانبازان با تخفیف هایی همراه خواهد بود. اما در نوع چارتری این تخفیف‌ها وجود ندارد و تنها یک نوع بلیط با رنج سنی بزرگسال برای همه موجود است.

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما
برای خرید بلیط هواپیما زمان عامل تعیین کننده است و تمام مفاهیم گفته شده در بازه‌های زمانی مختلف می‌توانند شما را در بهترین انتخاب یاری کنند.

بهترین زمان خرید بلیط سیستمی
هنگامی که برنامه شما از قبل مشخص است و زمانی که قصد دارید به سفر بروید در‌ بازه زمانی تعطیلات است، خرید بلیط سیستمی به نفع شما است. در واقع در این بازه زمانی قیمت بلیط چارتری افزایش می‌یابد، اما‌ بلیط سیستمی با قیمت ثابتی همراه است. خرید بلیط سیستمی در ایام تعطیلات و مراسمات مختلف باید از ۳۰ الی ۴۰ روز قبل از سفر صورت گیرد. به دلیل اینکه بیشتر افراد در این بازه قصد سفر دارند، اگر دیر اقدام کنید، بلیط سیستمی پیدا نخواهید کرد. همچنین بلیط سیستمی برای پروازهای خارجی که احتمال عدم صدور ویزا وجود دارد بهتر است. به علت اینکه تاریخ صدور ویزا و قطعیت آن مشخص نیست، می‌توان بلیط سیستمی را خریداری کرد و در صورت عدم نیاز با کمترین خسارت کنسل کرد.

بلیط سیستمی یا چارتری

بهترین زمان خرید بلیط چارتری
در مسیرهای پر رفت و آمد هنگامی که فصل سفر به آن مقصد نباشد و قصد دارید به آنجا بروید، می‌توان بلیط چارتری با قیمت کمتر از بلیط سیستمی پیدا کرد. در واقع بلیط چارتری در این مواقع به علت کاهش درخواست با کاهش قیمت همراه است و در مقابل قیمت ثابت بلیط سیستمی مقرون به صرفه است. بازه خرید بلیط چارتری ۱۴ روز قبل از سفر است. قیمت بلیط چارتری در روزهای وسط هفته و ساعات ابتدایی و انتهایی روز کاهش می‌یابد.

بهترین زمان خرید بلیط لحظه آخری
اگر زمان سفر برایتان مهم نیست و به دنبال یک سفر بدون برنامه ریزی هستید، بلیط لحظه آخری مناسب شما است. البته دقت داشته باشید که مقصد شما در زمان کم مسافر خود باشد تا احتمال موجود شدن بلیط لحظه آخری برایتان افزایش یابد. برای اطلاع از موجود شدن بلیط لحظه آخری بهتر است سایت‌ها و خبرنامه‌های آژانس‌های هواپیمایی را دنبال کنید تا قبل از همه از این نوع بلیط اطلاع پیدا کنید.

جمع بندی
هنگام سفر به بررسی همه جوانب سفر بپردازید. اگر مقصد شما چند فرودگاه در نزدیکی خود دارد، پروازهای همه فرودگاه‌های نزدیک را بررسی کنید تا مناسب‌ترین قیمت را پیدا کنید. تجربه شما از خرید بلیط هواپیما چه بوده؟ هنگام خرید بلیط به چه مواردی توجه می‌کنید؟ نظرات خود را برایمان بنویسید.
 

نظر شما