شناسهٔ خبر: 68146084 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تداوم تنش میان چین و تایوان

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: در پی افزایش تنش میان تایوان با چین، «لای چینگ‌ته» رئیس جزیره تصمیم گرفت تا بودجه دفاعی سال آینده تایپه را ۶.۶ درصد نسبت به سال جاری افزایش دهد.
 دفتر رئیس جزیره تایوان اعلام کرد: تایپه برای تقویت قدرت دفاعی جزیره در برابر تهدیدات نظامی و روانی چین، بودجه دفاعی سال آینده خود را به مجلس تایوان فرستاد.
این نهاد تایوانی افزود: این بودجه حدود ۲ برابر هزینه‌های دفاعی تایوان در سال ۲۰۱۶ و حدود ۶.۶ درصد بیشتر از بودجه سال جاری است.
لای با اشاره به اهمیت تقویت دفاع ملی، تاکید کرد: «هدف اصلی ما ایجاد یک نیروی نظامی قوی و متکی به‌خود است تا بتواند بقا و توسعه ما را تضمین و جان و مال مردم تایوان را محافظت کند.»
 افزایش بودجه دفاعی سال آینده تایوان به ۲.۶۵ درصد تولید ناخالص داخلی این جزیره می‌رسد، که نسبت به سال جاری افزایش یافته است، اما هنوز کمتر از سه درصدی است که آمریکا به عنوان تامین‌کننده اصلی تسلیحات تایوان، توصیه کرده بود.وزارت دفاع تایوان در همین راستا تاکید کرد: این بودجه برای پرداخت‌ سفارش‌های جدید که شامل ۱۰۸ فروند تانک آبرامز (M۱A۲)، ۶۶ فروند جنگنده اف-۱۶، ۲۹ فروند سیستم موشک توپخانه هیمارس (HIMARS) و ۱۰۰ فروند سامانه موشک ضد کشتی کروز هارپون (Harpoon) از آمریکا است که قرار است بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ تحویل داده شود.این وزارتخانه افزود: بخشی از بودجه به ساخت و تولید هواپیمای‌های بدون سرنشین داخلی و بخش دیگر در جهت توسعه و تولید زیردریایی تایوان اختصاص می یابد.
لای همچنین با مطرح کردن آنچه تهدیدات روانی و نظامی مداوم چین علیه تایوان نامید، بر ضرورت تقویت توانایی‌های نظامی جزیره در جنگ‌های مدرن، از جمله استفاده از هوش مصنوعی و سیستم‌های بدون سرنشین تاکید کرده است.دولت مرکزی چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون از حزب دموکراتیک مترقی در سال ۲۰۱۶ از گفت‌وگو و ارتباط با تایپه خودداری کرده است. پکن که تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو خود می داند، تاکید کرده که در صورت لزوم این جزیره را با زور به دامان خود باز می‌گرداند. اما آمریکا با هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت تایپه مخالف و متعهد به تامین سلاح برای دفاع از این جزیره شده است. بودجه نظامی پکن در سال جاری میلادی یک تریلیون و ۶۷۰ میلیارد یوان (معادل۲۳۲ میلیارد دلار آمریکا) است که ۱۶.۵ درصد بیشتر از بودجه نظامی تایپه است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما