شناسهٔ خبر: 68144512 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار گیلان:

واحدهای صنعتی آلوده کننده محیط زیست تعطیل شود

طاهره رفعتی

استاندار گیلان، از اداره کل حفاظت محیط زیست استان خواست واحدهای صنعتی آلوده کننده را شناسایی و در صورت عدم رفع آلودگی تعطیل کند و گفت: کاهش تولید زباله در دستور کار شهرداران پهنه‌های پسماندی گیلان قرار گیرد و از ظرفیت های مردمی استفاده شود.

صاحب‌خبر -

اسدالله عباسی امروز، ۲۱ مردادماه در نشست مشترک کارگروه‌های احیای تالاب بین المللی انزلی و ساماندهی پسماند استان گیلان، با تاکید بر لزوم هماهنگی و انسجام دستگاه‌ها برای رفع مشکلات زیست محیطی تالاب انزلی، اظهار کرد: معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار این انسجام را ایجاد کند تا اقدامات به نتیجه برسد.

وی آلودگی تالاب انزلی را ناشی از ورود فاضلاب‌هایی دانست که از طریق رودخانه‌ها به تالاب می ریزد و عنوان کرد: فاضلاب ۲۸ روستای حاشیه تالاب و چهار شهر رشت، انزلی، صومعه سرا و فومن باید کنترل شود.

استاندار گیلان با اشاره به تخصیص اعتبارات ویژه احیای تالاب انزلی در جریان سفر اول شهید رئیسی به این استان، تصریح کرد: منشا آلودگی تالاب انزلی در بالادست یعنی لندفیل سراوان، شهر صنعتی رشت، شهرک صنعتی، زندان لاکان، مسکن مهر، بیمارستان های رشت و فاضلاب های خانگی بوده و برای ساماندهی تالاب، باید این آلودگی ها را رفع کنیم.

عباسی فاضلاب ورودی به تالاب را حاوی آلودگی فلزات سنگین و سموم کشاورزی دانست و گفت: برای رفع مشکل تالاب انزلی باید همه زوایا را بررسی کنیم و نگاه یک بعدی نداشته باشیم. در این راستا شناسایی رودخانه های ورودی به تالاب و حجم رسوبات آن‌ها ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت آبخیزداری در کاهش رسوبات تالاب، بیان کرد: دریای خزر با عقب نشینی و کاهش عمق مواجه بوده و همین موضوع بر مشکلات تالاب می‌افزاید.

استاندار گیلان بر بررسی علمی واقعیت های تالاب انزلی تاکید و خاطرنشان کرد: تراز آب دریا در سطح و عمق باید توازن داشته باشد و لذا در لایروبی ها و بازگشایی آبراهه های تالاب، باید به ایستایی آب توجه شود.

عباسی در ادامه، یکی از ملاک های ارزیابی عملکرد شهرداران را میزان موفقیت در مدیریت پسماند به ویژه تفکیک از مبدا دانست و گفت: مسئله زباله سوز رشت یک پروژه ملی است و در حال پیشبرد امور حقوقی این پروژه جهت اجرا هستیم.

وی با اشاره به صرف هزینه ۹ میلیون دلاری برای خرید برخی از تجهیزات زباله سوز رشت طی سال‌های گذشته، متذکر شد: برای تکمیل پروژه نیازمند اعتبارات ملی هستیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه شهرداران رشت، انزلی و لاهیجان در بخش تفکیک از مبدا و دفن بهداشتی پسماند خوب عمل کردند، ادامه داد: کاهش تولید زباله در دستور کار شهرداران پهنه‌های پسماندی گیلان قرار گیرد و از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

وی همچنین بر تکمیل و راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت تاکید کرد و افزود: واحدهای صنعتی فعال دارای پساب های آلوده هستند و لذا باید با راه‌اندازی سیستم‌های تصفیه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی، امکان استفاده مجدد از آب تصفیه شده را برای صنایع فراهم کنند.

وی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان خواست واحدهای صنعتی آلوده کننده را شناسایی و در صورت عدم رفع آلودگی تعطیل کند و عنوان کرد: مسئولیت مدیریت پسماند در شهرستان‌ها با فرمانداران بوده و ملاک ارزیابی فرمانداران در هفته دولت، مدیریت پسماند خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما