شناسهٔ خبر: 68144293 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

دورهمی سحر خانم و آقا رضا؛ کسی با پول و پارتی کاری ندارد!

سینمای ایران از حیث مساعدت و گوشه چشم والدین فیلمساز به فرزندانشان برای کنار گذاشتن نقش های اول یا رُل های خوب دیگر، کم جواب مثبت نگرفته است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر قصد دارید به سرعت از روی تیتر قضاوت کنید، دست نگه دارید! اتفاقاً سینمای ایران از حیث مساعدت و گوشه چشم والدین فیلمساز به فرزندانشان برای کنار گذاشتن نقش های اول یا رُل های خوب دیگر، کم جواب مثبت نگرفته است. بازیگرانی که از دل این مراوده خانوادگی پا به سینما گذاشته‌اند، اغلب به دل فیلم‌ها نشسته و چه بسا از زیر سایه پدر یا مادر گریخته‌اند. هر چند ناگفته نماند نمونه های تأسف‌بار و غیرقابل دفاع هم کم نداشته‌ایم!

در پرونده تازه‌‌ای که به کوشش صفحه اینستاگرامی «سینمانوین» که به بهانه‌ی اکران «پول و پارتی» و «مصائب شیرین ۲» تهیه شده، فقط روی سینما فوکوس، موارد مهمتر را گلچین و از باقی تنها یادی کردیم. بر همین اساس، تک بازی هایی مثل بابک کریمی در «درشکه‌چی» نصرت کریمی و باران رسول اف در «شیطان وجود ندارد» محمد رسول‌اف را به اشاره آورده‌ایم. 

پولاد کیمیایی / ۱۳ فیلم

دورهمی سحر خانم و آقا رضا؛ کسی با پول و پارتی کاری ندارد!

پولاد کیمیایی در میان فرزندانی که جلوی دوربین پدرانشان بازیگری را تجربه کرده‌اند شاید بیش از همه زیر ذره‌بین قرار گرفته و مواجه با نقد و نظر بوده است. این هم بی‌شک ناشی از اعتبار بالای پدرش در سینمای ایران بوده است. ضمن اینکه در ۱۳ فیلم پدرش یعنی «سرب»، «تجارت»، «سلطان»، «فریاد»، «اعتراض»، «سربازهای جمعه»، «حکم»، «رئیس»، «محاکمه در خیابان»، «جرم»، «متروپل»، «قاتل اهلی» و «خائن‌کشی» بازی داشته. علاوه بر این آثار او در 12 فیلم از سایر کارگردانان هم ایفای نقش کرده. شاید مهم‌ترین این همکاری‌ها بازی در «جرم» و «حکم» بود که برای اولی، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول شد. 

رضا داوودنژاد / ۱۰ فیلم

دورهمی سحر خانم و آقا رضا؛ کسی با پول و پارتی کاری ندارد!

رضا داوودنژاد که آوردن لفظ زنده‌یاد پیش از نامش همچنان ناباورانه و غم‌انگیز است در ۱۰ فیلم سینمایی جلوی دوربین پدرش علیرضا داود‌نژاد رفت؛ بین سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۶. بازیگری را از شش سالگی با فیلم «بی‌پناه» ساخته پدرش آغاز کرد. پس از آن در «مصائب شیرین»، «بچه های بد»، «هشت پا»، «هوو»، «تیغ زن»، «مرهم»، «کلاس هنرپیشگی»، «فراری» و «مصائب شیرین ۲» برای پدرش و در ۱۶ فیلم کارگردانان دیگر بازی کرد. او هر چند اغلب به عنوان کمدین شناخته می شد و در این راه دلنشینی و ظاهرش بسیار به کمکش آمد، اما در «مصائب شیرین» و «مرهم» هم تا حدودی نشان داد برای حضور در نقش‌های جدی می‌تواند از نشانه های کمدی ذاتی‌اش فاصله بگیرد.

ساعد سهیلی / ۷ فیلم

دورهمی سحر خانم و آقا رضا؛ کسی با پول و پارتی کاری ندارد!

«شب برهنه»، «چارچنگولی»، «گشت ارشاد ۱ و ۲ و ۳»، «کلاشینکف» و «پول و پارتی» هفت فیلمی هستند که ساعد با پدرش سعید سهیلی کار کرده. احتمالاً با نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل بابت «گشت ارشاد ۱ و ۲» در مقایسه با بقیه افراد لیست حاضر پرافتخارتر محسوب می‌شود. او در ۱۵ فیلم از سایر کارگردانان هم بازی داشته. ساعد این سال‌ها کمی هم متفاوت ظاهر شده تا جایی که در «روز صفر» سعید ملکان در هییت عبدالمالک ریگی ظاهر می‌شود. از آن‌سو در سه‌گانه کمدی پدرش هم تا حدوی توانسته از پس نقش خود بربیاید.

سحر جعفری جوزانی / ۶ فیلم

دورهمی سحر خانم و آقا رضا؛ کسی با پول و پارتی کاری ندارد!

شش فیلم «شیر سنگی»، «یک مرد یک خرس»، «بلوغ»، «ایران برگر»، «پشت دیوار سکوت» و «بهشت تبهکاران» حاصل همکاری سحر جعفری جوزانی با پدرش مسعود جعفری جوزانی در حد فاصل سالهای 1365تا 1402 بوده است. او سه فیلم هم با کارگردانان دیگر کار کرده است اما بی‌شک عمده شهرتش را مدیون بازی مقابل دوربین مهران مدیری در سریال‌های کمدی است. با این وصف بازی او در «بلوغ» نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را درپی داشت. بازیگری که تنوع ژانری در کارنامه‌اش دیده می‌شود و تا حدودی توانسته دور از سایه پدر در سینما و تلویزیون دیده شود.

زهرا داودنژاد / ۴ فیلم

دورهمی سحر خانم و آقا رضا؛ کسی با پول و پارتی کاری ندارد!

زهرا داودنژاد نه مثل برادرش رضا با بازیگری که کار خود را در سینما به عنوان منشی صحنه در فیلم «عاشقانه» (۱۳۷۹) پدرش علیرضا داود نژاد آغاز کرد. او ۹ فیلم در سینما بازی کرده که «بچه‌های بد» (۱۳۷۹)، «ملاقات با طوطی» (۱۳۸۷)، «کلاس هنرپیشگی» (۱۳۹۰) و «مصائب شیرین ۲» (۱۳۹۷) ساخته های پدرش هستند. همچنین برای بازی در کلاس هنرپیشگی (۱۳۹۰) نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شد. خودش در جایی گفته: "واقعا برای ما سینما چیزی جزو زندگی است؛ من با نان و سینما بزرگ شدم."

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما