شناسهٔ خبر: 68143905 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با امضای قرارداد سامانه یکپارچه فروش فرودگاهی (سیف)؛

گام بلند برای رسیدن به نسل چهارم فرودگاهی و هوشمندسازی فعالیت‌های تجاری این صنعت

تهران- ایرنا- قرارداد سامانه یکپارچه فروش فرودگاهی (سیف) میان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به امضا رسید؛ قراردادی که از آن می‌توان به عنوان قرارداد هوشمندسازی فعالیت‌های تجاری در فرودگاه‌های کشور و همچنین گامی موثر در تحقق نسل چهارم فرودگاه‌های ایران نام برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، «رضا نخجوانی» مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در مراسم امضای این قرارداد گفت: با امضای این قرارداد بسترهای لازم برای هوشمندسازی عملیات تجاری در فرودگاه‌های کشور فراهم می‌شود و مسافران از راه دور می‌توانند خدمات مورد نظر خود را در فرودگاه‌های کشور انتخاب و آن را خریداری کنند.

وی بیان‌داشت: در واقع، این قرارداد یک گام اساسی میان شرکت فرودگاه‌ها و مشتریانش یعنی مسافران و همچنین حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی در فرودگاه‌ها محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با این قرارداد خدمت‌رسانی به مردم و مسافران در فرودگاه‌های کشور بیش از پیش تسهیل می شود، اظهار داشت: اکنون چالش‌هایی نظیر کنترل قیمت در غرفه‌های فرودگاهی و همچنین انتظارات طرف‌های تجاری شرکت در فرودگاه‌ها وجود دارد که امیدواریم با چنین قراردادهایی، این چالش‌ها برطرف شود.

وی تاکید کرد: در واقع، رسالت شرکت فرودگاه‌ها ایجاب می کند که در ارائه کیفیت خدمات فرودگاهی کنترل و نظارت دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم در فرآیند قیمت‌گذاری و کنترل نرخ‌ها در فرودگاه‌های کشور برای ارائه خدمات مناسب به مردم و مسافران اعمال حاکمیت بیشتری داشته باشیم.

نخجوانی با بیان اینکه رویکرد ما در این عرصه، همان رویکرد و فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره عمومی و مردمی‌سازی اقتصاد و کمک به حضور موفق بخش خصوصی است، گفت: اکنون رویکرد و رابطه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با طرف‌های تجاری در فرودگاه‌های کشور، رابطه موجر ومستاجری است که با امضای قرارداد سامانه یکپارچه فروش فرودگاهی (سیف) رابطه ما با شرکای تجاری خود در فرودگاه‌ها به رویکرد مشارکتی تبدیل خواهد شد تا شرکت بتواند سهم خود از محل فروش غرفه‌ها و اماکن تجاری در فرودگاه‌های کشور لحظه‌ای دریافت و به حساب خود واریز کند.

رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآورشد: با استفاده از این سامانه، انضباط مالی بین شرکت فرودگاه‌ها و شرکای تجاری برقرار و با اشراف اطلاعات فعالیت تجاری، کنترل و نظارت ما در فرودگاه‌ها بیشتر خواهد شد تا در مسیر تحقق فرآیند هوشمندسازی نسل چهارم فرودگاههای کشور، گام اساسی برداشته شود.

وی ادامه‌داد: هدف ما این نیست که شرکت فرودگاه‌ها خودش را جایگزین بخش خصوصی و شبکه فروش بلیت پروازهای هوایی کند، بلکه با راه‌اندازی این سامانه بسترهای لازم برای فروش بلیت در فرودگاه‌های کشور در آینده فراهم می‌شود و امکان کنترل نرخ و تراکنش‌های مالی در این بستر با عنوان فروش در فرودگاه‌ها برای مردم در دسترس خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه «آنچه در فرودگاه ارائه می‌شود، امکان اتصال به این سامانه را پیدا خواهد کرد»، اظهار داشت: قرارداد سامانه یکپارچه فروش فرودگاهی (سیف) می‌تواند حق انتخاب را ما در انتخاب شرکای تجاری در فرودگاه‌های کشور بیشتر کند و عامل مهمی در افزایش پایدار درآمدهای غیرهوانوردی کشور باشد.

نخجوانی گفت: اکنون سود غیرعملیاتی شرکت فرودگاه‌ها از محل درآمدهای حاصله به ۲۰ درصد رسیده و برنامه ما این است که با برنامه ریزی‌های مناسب بتوانیم آن را در فاز نخست این قرارداد به ۵۰ درصد و در فازهای بعدی به بیش از ۷۰ درصد برسانیم.

۲۰۰ طرح در فرودگاه‌های کشور آماده سرمایه‌گذاری است

معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم همچنین بر ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها کشور تاکید کرد و افزود: اکنون ۲۰۰ طرح در فرودگاه‌های کشور (به‌جز پروژه‌ها و طرح‌های فرودگاه بین‌المللی مهرآباد) آماده سرمایه‌گذاری است و این سرمایه گذاری‌ها می‌تواند ارزش اقتصادی فعالیت‌های خدمات فرودگاهی را در کشور ارتقا دهد و امیدواریم با امضای این قرارداد، بسترهای لازم برای تحقق این مهم فراهم شود.

قراردادی برای افزایش درآمدهای غیرهوانوردی فرودگاه‌های کشور

در این مراسم معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز گفت: از آنجا که راهبردها و رویکردهای مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزایش درآمدهای پایدار غیرهوانوردی این شرکت است، لذا در نظر داریم با امضای این قرارداد، بسترهای لازم برای افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در فرودگاه‌های کشور را فراهم کنیم.

«علی عبدی» افزود: طرفین متعهد شده‌اند با ایجاد دسترسی به اطلاعات و داده‌های تعیین‌شده، اجرای این قرارداد را با اولویت‌بندی شرکت فرودگاه‌ها تسهیل کنند.

نظر شما