شناسهٔ خبر: 68141828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

«اقتصادنیوز» گزارش می‌دهد؛

8 ویژگی مهم فهرست 30 نفره کابینه احتمالی پزشکیان/ رژه تکراری‌ها برای 6 وزارتخانه/ سهم حداقلی برای زنان!+ جدول

اقتصادنیوز: سرانجام مسعود پزشکیان فهرست پیشنهادی خود برای هیئت وزیران دولت چهاردهم را به مجلس ارائه کرد؛ فهرستی که اسامی درج شده در آن گویای نکات جالب توجهی است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش اقتصادنیوز، نهمین رئیس جمهوری ایران برای تکمیل کابینه چهاردهم، امروز فهرست 19 نفره از وزیران پیشنهادی خود را به میدان بهارستان فرستاد تا تشریفات قانونی برای بررسی صلاحیت تیم 19 نفره وزیرانش آغاز شود.

بررسی اسامی موجود در فهرست ارسالی پزشکیان به مجلس حاوی نکات جالبی ست که اقتصادنیوز در این گزارش به آن می پردازد.

وعده حضور مذاهب محقق نشد

تا اینجای کار و از میان فهرست 30 نفره معاونان، مشاوران و وزیران پیشنهادی، هیچ فردی از میان اقلیت های مذهبی نیست. این در حالی است که مسعود پزشکیان همواره در کمپین های انتخاباتی خود بر سهم دادن به اقلیت های مذهبی تاکید داشت.

فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان

سهم حداقلی برای زنان؛ 2 زن در کابینه پزشکیان!

بررسی فهرست کلی کابینه احتمالی مسعود پزشکیان از وجود نام تنها 2 زن حکایت دارد؛ زهرا بهروز آذر به عنوان معاون زنان رئیس جمهوری و فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی. اگر فرزانه صادق مالواجرد نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، سهم زنان در کابینه پزشکیان حداقلی خواهد بود.

این در حالی است که حسن روحانی در هر دوره از دولت های خود 3 عضو زن در میان معاونان خود داشت. ابراهیم رئیسی نیز تنها به یک معاون زن یعنی انسیه خزعلی بسنده کرد و سکینه سادات پاد را به عنوان دستیار خود برگزید.

وزیران انتقالی؛ 5 جامانده‌ از دولت رئیسی 

مسعود پزشکیان ترجیح داده 5 نفر از دولت رئیسی را به دولت خود منتقل کند؛ او علاوه بر محمد اسلامی که در همان سازمان انرژی اتمی ابقا شد، امین‌حسین رحیمی را نیز برای وزارت دادگستری پیشنهاد داد؛ وزارتخانه ای که رحیمی از زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی تصدی آن را عهده دار شده بود.

مسعود پزشکیان همچنین اسماعیل خطیب؛ وزیر اطلاعات دولت رئیسی را نیز دوباره برای تصدی همین وزارتخانه پیشنهاد کرد. این اما آخرین انتخاب تکراری پزشکیان از روی کابینه ابراهیم رئیسی نیست.

همچنین عباس علی‌آبادی از وزارت صمت رئیسی به فهرست احتمالی کابینه منتقل شد تا اگر مجلس رای اعتماد داد، وزارت نیرو در دولت مسعود پزشکیان را مدیریت کند.

از سوی دیگر، در میانه فهرست وزیران پیشنهادی پزشکیان، علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم زمانی به انتخاب ابراهیم رئیسی سرپرست این وزارتخانه در دولت قبل بود؛ از ۴ شهریور ۱۴۰۰ که حسین باغ‌گلی اولین وزیر پیشنهادی رئیسی نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد تا  ۷ آذر همان سال که یوسف نوری از مجلس رای اعتماد گرفت و وزیر شد. کاظمی حالا به پیشنهاد مسعود پزشکیان برای وزارت عریض و طویل و پرچالش آموزش و پرورش معرفی شده است. او پیشتر معاون پرورشی و فرهنگی و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بود.

در حالی 4 دولتمرد رئیسی برای ورود به کابینه مسعود پزشکیان به صف شدند که ابراهیم رئیسی تنها محمد اسلامی را از دولت روحانی به کابینه خود راه داد و او را از وزارت راه به سازمان انرژی اتمی فرستاد. در میان مردان دولت روحانی سورنا ستاری تنها فردی بود که یک سال در کابینه رئیسی ماند بدون آنکه رئیس جمهوری وقت حکم تازه ای برای او صادر کند؛ معاون علمی و فناوری روحانی یک سال در دولت رئیسی بدون تمدید حکم یا صدور حکم جدید کار کرد و در نهایت با استعفا، از دولت جدا شد.

7 نام تکراری از دولت روحانی در کابینه احتمالی پزشکیان

با این همه، پزشکیان نام تکراری دیگری نیز دارد؛ همانها که در دولت روحانی نیز حضور داشتند. در میان این فهرست تکراری، باز هم نام محمد اسلامی دیده می شود. او در دولت دوم حسن روحانی وزیر راه و شهرسازی و بود و حالا برای سازمان انرژی اتمی معرفی شده؛ جایگاهی که ریاست آن را در دولت رئیسی در کارنامه دارد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه روحانی، علی طیب نیا وزیر اقتصاد روحانی، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی حالا در جایگاه معاون و مشاور و ریاست دفتر پزشکیان قرار گرفته‌اند. همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، سید عباس صالحی و سید رضا صالحی امیری وزیران ارشاد دولت  روحانی برای وزارتخانه های اقتصاد، ارشاد و گردشگری معرفی شدند.

بازگشت 2 مرد دولت خاتمی به پاستور بعد از 19 سال

نکته جالب آنکه 2 نام در دولت مسعود پزشکیان وجود دارد که از کابینه خاتمی دوباره به پاستور آمده اند. اولین نام، مسعود پزشکیان است که در دولت خاتمی وزیر بهداشت بوده و حالا رئیس جمهور و رئیس دولت است. نفر دیگر، محمدرضا عارف است که در دولت اول خاتمی وزیر پست و تلگراف و تلفن بود و در دولت دوم او معاون اول. حالا هم بعد از 19 سال به عنوان معاون اول به پاستور بازگشته است.

هیئت وزیران 60 ساله پزشکیان

میانگین سنی ویزران پیشنهادی مسعود پزشکیان به 60 سال نزدیک است. در میان اسامی ارسالی به مجلس، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد با 67 سال سن مسن ترین است و ستار هاشمی و فرزانه صادق مالواجرد به ترتیب به عنوان وزیران پیشنهادی وزارت ارتباطات و راه شهرسازی 48 ساله اند و عنوان جوان ترین پیشنهادهای مسعود پزشکیان برای هیئت وزیران را به خود اختصاص داده اند.

iPiJL7zcCn6d

14 تازه‌کار برای راس وزارتخانه

در میان فهرست وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان، 14 نفر تاکنون سابقه وزارت نداشته اند؛ احمد دنیا مالی، ستار هاشمی، اسکندر مومنی، فرزانه صادق مالواجرد، محسن پاک نژاد، حسین سیمایی صراف، محمدرضا اتابک، عزیز نصیرزاده، غلامرضا نوری قزلجه، عباس عراقچی، احمد میدری، محمدرضا ظفرقندی، عبدالناصر همتی، علیرضا کاظمی ازجمله ابن وزیران پیشنهادی هستند که اگرچه برخی از آنها سابقه معاونت برخی وزارتخانه را در کارنامه دارند اما هیچ گاه وزیر نبودند. همچنین علیرضا کاظمی حدود 3 ماه در دولت رئیسی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود اما پیش از این هیچ گاه برای تصدی وزارت و کسب رای اعتماد به مجلس معرفی نشد.

دستاورد شورای راهبردی؛ 60 درصد وزیران پیشنهادی

از میان وزیران پیشنهادی پزشکیان، 11 نفر پیشنهاد شورای راهبردی بودند؛ احمد میدری، ستار هاشمی، عبدالناصرهمتی، عباس عراقچی، محمدرضا ظفرقندی ، غلامرضا نوری قزلجه، فرزانه صادق مالواجرد، محسن پاک‌نژاد، عباس صالحی امیری، عباس صالحی، حسین سیمایی صراف ازجمله ابن افراد بوده اند. به عبارتی  ۶۰درصد از وزرای پیشنهادی پزشکیان به مجلس، از میان پیشنهادات کارگروه‌های شورای راهبری تشکیل دولت چهاردهم انتخاب شدند.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما