شناسهٔ خبر: 68141012 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

۹۸ درصد از پهنه استان اصفهان گرفتار کم‌آبی و خشکسالی است / بحران آب در ۳۶۰ روستا جدی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۳۶۰ روستای استان اصفهان به دلیل خشکی چاه‌ها، امکان تأمین آب پایدار ندارند و از طریق تانکر سیار آب‌رسانی می‌شوند، تأثیرات کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود تنها مختص به بخش شرب نمی‌شود، بلکه در بخش کشاورزی و حتی تأمین آب برای فضای سبز نیز تأثیرگذار است.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ۹۸ درصد از پهنه استان اصفهان گرفتار کم‌آبی و خشکسالی است، اظهار کرد: گرمای شدید و خشکی رودخانه زاینده‌رود سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، خشکی و تغییر کیفیت آب بیشتر چاه‌های استان شده است.

وی پیرامون اینکه در زمان حاضر ۳۶۰ روستای استان اصفهان به دلیل خشکی چاه‌ها، امکان تأمین آب پایدار ندارند و از طریق تانکر سیار آب‌رسانی می‌شوند، افزود: تأثیرات کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود تنها مختص به بخش شرب نمی‌شود، بلکه در بخش کشاورزی و حتی تأمین آب برای فضای سبز نیز تأثیرگذار است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه، رودخانه زاینده‌رود تنها منبع تأمین منابع آبی در استان است، تصریح کرد: در حال حاضر سامانه آب‌رسانی اصفهان نیز بسیار در وضعیت شکننده قرار دارد، به طوری که در شرایط بحرانی با کمبود منابع آبی در استان مواجه می‌شویم.

وی درباره تنش شدید آب شرب با کمبود سه مترمکعب در اصفهان گفت: با افزایش دما و احاطه چندوجهی استان با پدیده خشکسالی متوالی، فعالیت کانون‌های گردوغبار و خشکی رودخانه زاینده‌رود، چشمه‌ها و چاه‌های بیشتر روستاهای استان با کاهش میزان و کیفیت منابع آب روبه‌رو هستند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه طی یک ماه گذشته تاکنون شرایط ماندگاری الگوی گرم تابستانه جنب حاره‌ای در استان اصفهان حاکم بوده است، اظهار کرد: این پدیده از مناطق عربستان نیز در استان تقویت شده است، به طوری که در ماه‌های تیر و مرداد سال جاری گرم‌ترین روزها را تجربه کردیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا موقعیت دمایی و بیابانی اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت است، افزود: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و اراضی رهاسازی و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده است، گفت: حدود ۱۵۰ هزار هکتار در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستان‌های خور و بیابانک نائین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

وی عنوان کرد: در استان اصفهان با شرایط بیابان‌زایی و گرم و خشک مواجه هستیم که حفاظت از صنعت کشاورزی، نگهداری از گونه‌های گیاهی، حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی در اثر گردوغبار از مهم‌ترین نتایج اقدامات انجام شده در راستای بیابان‌زدایی در استان است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۳ روز هوای ناسالم و امسال تعداد روزهای ناسالم همراه با گردوغبار در استان ۴۰ روز ثبت شده است، افزود: شاخص آلایندگی هوای اصفهان طی روزهای اخیر به علت انتشار ازن به عنوان آلاینده ثانویه و گردوغبار ناشی از کانون‌های فرسایش بادی در وضعیت ناسالم برای عموم گزارش شده است.

وی بیشترین زمان تابش اشعه فرابنفش را طی ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر دانست و گفت: تابش اشعه فرابنفش طول موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از خورشید به سمت زمین می‌رسد که غلطت ازن لایه اتمسفر کاهش می‌یابد و موجب آفتاب سوختگی افرادی در معرض تابش هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در این وضعیت مدیریت بحران بر رعایت الزامات مرتبط با صرفه‌جویی در مصارف برق و آب و کمک به تأمین پایدار آب و برق توسط تمام مشترکان اعم از خانگی تجاری صنعتی اداری تاکید دارد.

وی تشدید وزش باد نواحی شرقی و شمال را در خیزش کانون‌های گردوغبار بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: هم‌زمان با افزایش گرما و ماندگاری توده گرم، طی هفته گذشته و روزهای اخیر شاهد استقرار مجدد گنبد گرمایی در استان بودیم، به طوری که از بعدازظهر دوشنبه پانزدهم مرداد، افزایش دما در بیشتر مناطق حاکم بوده است.

وی با بیان اینکه گرمای بی‌سابقه ۵۰ سال اخیر در نصف جهان طی سال جاری سبب افزایش کمینه و بیشینه دمای هوا در بیشتر شهرهای استان اصفهان شده است، گفت: با این وضعیت شهروندان حتی در ابتدای صبح با خروج از منازل، احساس گرمای شدید می‌کند، لذا رعایت دستورالعمل‌های خود مراقبتی و بهداشتی در برابر گرمازدگی برای حفظ سلامت عموم ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ممنوعیت انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضای باز و در معرض هوای گرم و آفتاب، انجام امور در ساعات اولیه صبح و کاهش سفرهای غیرضروری در ساعات پیک گرما، استفاده از لوازم حفاظت فردی در برابر تابش آفتاب و اشعه فرابنفش تاکید شده است.

وی نقش خشکی رودخانه زاینده‌رود و فعالیت کانون‌های بحرانی گردوغبار را بر استقرار توده‌های هوای گرم تابستانه بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: طی یک ماه گذشته استقرار الگوهای گرم تابستانه و ناترازی برق، سبب شده که با ۲ هزار مگابات کمبود برق مواجه باشیم، به طوری که براساس دستورالعمل‌ها و مصارف بهینه حامل‌های انرژی، از ساعات ۱۳:۰۰ تا ۱۸:۰۰ برق مصرفی در بخش کشاورزی قطع است.

وی پیرامون اینکه مصرف برق واحدهای شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ طی دو روز در هفته با محدودیت اعمال خواهد شد، اظهار کرد: در این وضعیت مدیریت بحران بر رعایت الزامات مرتبط با صرفه‌جویی در مصارف برق و آب و کمک به تأمین پایدار آب و برق توسط تمام مشترکان اعم از خانگی، تجاری، صنعتی، اداری تاکید دارد، البته اعمال محدودیت‌ها برای صنوف و بخش خانگی اجرایی نمی‌شود و ممکن است گاهی به صورت پلکانی خودکار در مناطق حاشیه شهرها قطعی برق داشته باشیم.

نظر شما