شناسهٔ خبر: 68140938 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فیلمخانه ملی، دستاوردی ارزشمند برای فرهنگ و سینمای ایران

به تازگی ساختمان جدید فیلمخانه ملی به همت سازمان سینمایی دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید، اتفاقی ارزشمند و ماندگار برای سینمای ایران.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، فیلمخانه ملی ایران یکی از نقاط ثقل ومرجع سینمای ایران است. تاریخ ملموس و در دسترس سینمای ماست. ماحصل چند دهه تلاش و کوشش و ممارست هنرمندان مختلف در آن جمع‌آوری شده است. همه « داشته» و « آورده» سینمای ایران  در قفسه‌ها و فایل‌های بایگانی شده آن دیده می‌شود. آنچه از سینمای ایران می‌شناسیم در آن گردآوری شده و طبیعی است که این گنجینه بزرگ و بی‌همانند، میراثی گرانبها و تکرار‌نشدنی از گذشتگان برای ما و آیندگان این سرزمین است. پا گرفتن و بقای فیلمخانه ملی ایران ، درست مانند یک فیلم درام، ماجرای پرفراز و نشیب بسیاری داشته است. تا به امروز رسیده است. نباید ان را دست کم گرفت.

مهمترین ویژگی فیلمخانه های بزرگ دنیا ، جدا از ارزش های ذاتی معنوی ومادی آنها، ارزش تاریخی و تصویری آنهاست. موضوعی که بر همه فرهیختگان و عقلای قوم روشن است و خود وجود و استمرار فیلمخانه ملی نیز مبین همین مهم است. لازم به گفتن نیست که تقریبا هیچ اثری مانند فیلم و عکس نمی تواند ماهیت وقوع یک اتفاق و تحول را بیان کند از این نظر آرشیو تصویری هر کشور به مانند یک گنج واقعی برای انبوه علاقمندان پژوهشگران، محققان رشته های دانشگاهی و عمومی است. مفهومی که از فیلمخانه به ذهن می‌رسد مانند موزه جواهرات و فلزات قیمتی، بی مانند، غیر قابل ارزش‌گذاری و دست‌نیافتنی است که هر قطعه و شئی آن الماس درخشانی است که با خون دل و ممارست بسیار به دست آمده و محافظت شده است.

فیلمخانه هر کشور نقطه عزیمت و شروع بسیاری از مطالعات و مستندات تازه است. پرواضح است که این میراث پر بها تا چه اندازه می تواند سینمای آینده کشور را غنی و فربه کند. اساسا فیلمخانه جزوی از میراث فرهنگی وتاریخی هر کشوری محسوب می شود که باید آن را با جدیدترین فناوریها و تکنولوژی های روز مسلح کرد. داشتن فیلمخانه ای  با تجهیزات روز این امکان را می دهد تا هم روند نگهداری هموارتر شود وهم ترمیم و بازسازی فیلمها علمی تر انجام شود.

امروزه بخش زیادی از فیلمخانه های مطرح کشورهای جهان کار اصلاح ، ترمیم و بازسازی آثار قدیمی را انجام می دهند و همین موضوع باعث شده بسیاری از فیلمها از خطر نابودی مصون بمانند. از آن گذشته بسیاری از شبکه های تلویزیونی و سینما تک ها منبع اصلی شان فیلمخانه ها هستند. در واقع حلقه واصل خیل مشتاقان سینما با سینمای چند دهه گذشته و گنجینه سینمای کلاسیک فیلمخانه ها هستند . به عبارت روشن تر اگر فیلمخانه ها نبودند امکان دسترسی و دیدن بسیاری از فیلم های مطرح جهان مطلقا امکان پذیر نبود. این فیلمخانه ها هستند که امکان دیدار مجدد را با فیلم های بازسازی شده با کیفیت خوب را مهیا می سازند.

در همه دنیا کار فیلمخانه ، کاری بطئی ، فرسایشی، دراز مدت و تقریبا پایان ناپذیر است. با این وجود اثر ماندگار و شگرفی هم برروی مخاطبان و علاقمندان سینما و  هم بر روی قاطبه هنرمندان وتولیدکنندگان فیلم می گذارد.

فیلمخانه ملی ایران جزو آن دسته از بخش های پرکار و پرزحمت سازمان سینمایی است که به «مانا کردن» بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران کمک می کند. کشور ما سابقه طولانی در حوزه سینما داردو جزو کشورهایی در منطقه محسوب می شود که سینما خیلی زود در ان ابراز وجود کرد، پاگرفت و حیات یافت. بدیهی است که این میزان قدمت و سابقه به تولید مجموعه ای از آثار مختلف سینمایی، مستند، خبری، آموزشی، تبلیغاتی، انیمیشن ، کوتاه و ... منجر شد که اکنون در گنجینه فیلمخانه ملی ایران گرداوری شده است.

افتتاح ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران یکی از نقاط عطف این دوره سازمان سینمایی است. با توجه به سابقه مدیریت خوب فیلمخانه در ادوار مختلف به نظر می رسد ، روند دسترسی به آثار گوناگون برای عموم علاقمندان ، پژوهشگران، فیلمسازان ومستندسازان بیش از اینها تسهیل شود و از این پس نمایش آثار فیلمخانه برای علاقمندان با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/

نظر شما