شناسهٔ خبر: 68140222 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقدامات وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت به منظور حفظ سلامتی زائرین اربعین

تهران -ایرنا- در نشست مشترک معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس سازمان حج و زیارت، بر اهمیت مراقبت از سلامت زوار اربعین حسینی، تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست مشترک با سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، با تاکید بر اهمیت مراقبت از زائرین و سلامت آنها، به اقدامات انجام شده به منظور تضمین سلامت زوار، اشاره کرد و افزود: از جمله این اقدامات می‌ توان به راه‌ اندازی آزمایشگاه‌ های سیار در مناطق مرزی برای تشخیص سریع بیماری‌ هایی همچون گرمازدگی، تب دنگی و سایر بیماری ‌های واگیردار، اشاره کرد.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از گرمازدگی، به زائران توصیه کرد تا در ساعات گرم روز از فعالیت ‌های سنگین پرهیز کنند، آب به مقدار کافی بنوشند و از لباس‌ های نخی و رنگ روشن استفاده کنند.

وی، با توجه به شیوع تب دنگی در برخی مناطق، به زائران توصیه کرد تا از مکان ‌های دارای آب راکد دوری کرده و از پشه بند و مواد دفع حشرات استفاده کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: تمامی زائران ایرانی هموطن ما هستند و جایگاهشان در نظام سلامت و ساختار شبکه ای بهداشت کشور محفوظ است؛ این افراد قبل از سفرشان به آموزش و در حین سفر نیز به مراقبت و راهنمایی نیاز دارند. بعد از سفر هم باید این مراقبت تداوم یابد، همچنین سوابق بستری آنها نیز باید لحاظ شود؛ به منظور دستیابی به این اهداف، کدملی زائرین در سامانه ثبت می شود تا به نظام سلامت، مراقب سلامت و بهورز یا پزشکان خانواده متصل شده و بسته های خدمتی را که برای آنها آماده شده است، قبل و بعد از سفر دریافت کنند.

دکتر فرشیدی خاطرنشان کرد: خدمات درمانی در حین سفر برعهده سازمان هلال احمر است که هماهنگی لازم برای دسترسی به پرونده بستری آنها بعد از سفر باید انجام شود.

دکتر سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه این نشست، بر ضرورت همکاری مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت به منظور حفظ سلامتی زوار و امکان آموزش زائرین از طریق سامانه های مجازی حج و زیارت، در اختیار گذاشتن کد ملی زائرین به وزارت بهداشت و داشتن رابط بهداشتی برای مواکب از طریق پیگیری وزارت در ستاد اربعین، تاکید کرد.

نظر شما