شناسهٔ خبر: 68138834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نشست صمیمی وزیر فرهنگ با اصحاب رسانه؛

وزیر فرهنگ: تلاش کردیم وزارتخانه‌ای پی‌گیر و پاسخ‌گو ایجاد کنیم/ زیرساخت‌های بودجه‌ای را حدود ۱۷ برابر کردیم/ تعداد سینماها در زمان دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافت

نشست صمیمی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه شامگاه گذشته شنبه (۲۰ مرداد) به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ در حاشیه این مراسم گفت: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به دلیل کثرت موضوعات و مسائلی که بر آن عارض می‌شود و فرصت ها و تهدیدهایی که مدام در معرض آن قرار می‌گیرند بسیار اهمیت دارد و تصورم بر این است که یکی از جایگاه‌های بسیار مهم و حساس حاکمیت، این حوزه است.

وی افزود: در ۳ سال گذشته تلاشم بر این بود که مرجعیت لازم در حوزه حکمرانی را به وزارتخانه بازگردانم و هرجایی لازم بود گسترش کمی پیدا کند اقدامات لازم انجام شد و با وجود اینکه سیاست اصلی دولت عدم گسترش کمی بود شاید حدود ۷ بنیاد موضوعی را اضافه کردیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زیرساخت های بودجه‌ای را ارتقا دادیم و حدود ۱۷ برابر کردیم. سالی که فعالیتم را در وزارت فرهنگ آغاز کردم بودجه این وزارتخانه هزار و دویست میلیارد تومان بود اما امسال به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اسماعیلی با بیان اینکه اتفاقات زیادی در بخش های مختلف افتاده است ولی کارهای انجام نشده زیادی نیز وجود دارد، ادامه داد: توجه به معیشت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای ما اهمیت زیادی داشت. در همین راستا تلاش کردیم شروع به ساخت مجموعه‌های مسکونی کنیم که از سال گذشته آغاز شده است در همین راستا شهر جدید هنر در حال ساخت است.

وزیر فرهنگ گفت: تعداد خبرنگاران بیمه شده تقریبا از ۴ هزار نفر بیمه شده از سال ۱۴۰۰ امسال به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیدیم و تلاش می‌کنیم به صورت مقدور خدماتی به این عزیزان ارائه کنیم از جمله وام، خودرو و... .

وی افزود: برخلاف تصوری که بعضا وجود دارد مبنی بر اینکه که مدیر فرهنگی صرفا باید به مقولات کیفی بپردازد معتقد هستم مدیر فرهنگی اولا باید به نیازها و مسائل اصلی اصحاب مورد مطالبه بپردازد و تلاش ما و همکارانمان در همین راستا بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تلاشم این بود مسئولانی که مسئولیت‌ها را در وزارتخانه برعهده می‌گیرند بتوانند این حوزه را گسترش دهند و زیرساخت ها را تقویت کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه نهضت پلاتو سازی را در کشور آغاز کردیم، گفت: روز جمعه نیز در همین راستا سه پلاتو در استان کرمانشاه افتتاح شد، در حالی که عدد ۱۵۰ پلاتو هدف‌گذاری شده بود.

وزیر فرهنگ گفت: در حوزه سینما نیز رسیدن به ۱۰۰۰ سینما را در دستور کار قرار دادیم و الان به دلیل اقدامات انجام شده حدود ۹۰۰ سینما در کشور وجود دارد این درحالی بود که زمان آغاز به کار ما، حدود ۶۰۰ سینما در کشور فعال بود؛ یعنی تعداد سینماها در زمان دولت سیزدهم حدود ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: زمانی که مسئولیت را برعهده گرفتم، کرونا در کشور گسترش یافته بود و برخی می گفتند دوره سینما تمام شده است و سینما باید به موزه تبدیل شود و انجمن سینماداران بیانیه داده بودند که قصد داریم کارمان را تعطیل کنیم و در آستانه ورشکستگی هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: اما امروز فروش فیلم‌ها در پررونق‌ترین دوره خود قرار دارد؛ مخاطبان با سینما آشتی کردند در چهار ماه اول سال اعداد فروش سینما بسیار بالا بود. سال گذشته فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌کنیم این عدد به دو هزار میلیارد تومان برسد.

وزیر فرهنگ گفت: باید بپذیریم در نزاع تمدنی با غرب قرار داریم قضایای غزه و فلسطین را ببینید باید بین اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اجماع به وجود بیاوریم و در این عرصه تمدنی با یکدیگر هم‌گام شویم؛ بنای ایجاد تمدن نوین داریم چنین تمدنی برپایه مسائل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ساخته می‌شود.

وی افزود: ما پیش گامان تمدن نوین هستیم و باید غرب را بشناسیم و سبک زندگی را متعادل با اقتضائات نو کنیم؛ باید از دستاوردهای بشری استفاده کرد اما نباید تسلیم شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره‌ به تعدد حوزه‌های تحت امر وزیر فرهنگ، تصریح کرد: وزیر فرهنگ باید همه حوزه ها را مثل حوزه اصلی خود بداند؛ انتقادی که به من می کردند این بود که شما می‌خواهید کار همه حوزه ها را به پیش ببرید بهتر است بر روی یک یا دو حوزه تمرکز کنید، من هم پاسخ می‌دادم مسئول همه بخش‌ها هستم همانگونه که سازمان فرهنگ و ارتباطات باید رشد کند، سازمان حج و سازمان اوقاف نیز باید تعالی یابد.

وزیر فرهنگ گفت: البته مدعی نیستم که توانستم همه مسائل را حل کنم، بنده هم محدودیت و ضعف داشتم ولی می‌توانیم شهادت دهیم از هیچ کاری که توان انجام آن را داشتیم دریغ نکردیم البته با قبولی همه کاستی‌ها و عذرخواهی از همه اصحاب اندیشمند فرهنگ، هنر و رسانه.

اسماعیلی در مورد عملکرد مدیران میانی وزارت‌ فرهنگ گفت: تقریبا نزدیک به ۲۵۰ شهرستان رفتم و به برخی استان‌ها حدود ۱۳ بار سفر کردم و به همین دلیل با همه مدیران استانی و شهرستانی تا حد امکان ارتباط داشتم، تلاش کردیم مدیران استانی را از بهترین فرزندان فرهنگی استان‌ها انتخاب کنیم تا دغدغه‌مند باشند؛ خدا را شاکر هستم که در این دوره سرمایه‌های جدیدی را اضافه کردیم.

وی افزود: اگر گفتیم دولت جوانگرایی را در دستور کار قرار داده است در همین راستا توانستیم میانگین سنی مدیران ارشد و مدیران کل استانی را حدود ۶ سال کاهش دهیم و سعی کردیم بدنه جوان متعهد و متخصص را به کار ببریم به عنوان مثال مدیر ما در یکی از استان‌ها در عین حال که ارزشی بود هنرمند نیز بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به کسی مسئولیت ندادیم که در آن حوزه کسوت نداشته و یا کار عملی انجام نداده باشد، تصریح کرد: معاونینم همگی از اصحاب حوزه‌ای بودند که در آن مسئولیت پذیرفتند، معاون رسانه‌ای وزارت فرهنگ از خبرنگاری کارش را آغاز کرده و به مدیریت رسانه رسیده بود.

وزیر فرهنگ گفت: معاونت سینمایی تهیه کننده و معاون فرهنگی ناشر و‌ نویسنده بود، معاون قرآنی نیز در زمنیه های قرآنی فعالیت می‌کرد؛ هیچ فرد بدون کسوتی را برای مسئولیت‌ها انتخاب نکردیم و الحمدالله گنج بزرگی در اختیار مدیر بعدی وزارتخانه است و انشاالله بتوانند از آن استفاده کنند، به تعالی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه خیلی امیدوار و بسیار خوش‌بین هستم.

وی افزود: در مسئولیتی که در این سه سال برعهده داشتم به لحاظ شخصی رضایتمندی بالایی دارم و امیدوار هستم مردم عزیز، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه همین رضایتمندی را داشته باشند و اشکالات را بر ما ببخشند و ما را حلال کنند.

اسماعیلی گفت:  تلاش کردیم چهره وزارتخانه جوان، چالاک، متخصص، پی‌گیر و پاسخ‌گو را ایجاد کنیم؛ نقطه ضعف حتما هست خیلی علاقه مند بودم در حوزه مساجد و قرآن کریم بیشتر کار‌کنم و خیلی در این خصوص زمان گذاشتم البته وزارت فرهنگ در فضای مدیریت مساجد عاملی درجه ۲ محسوب می‌شود و نهادهایی جلوتر از ما قرار دارند ولی می‌شد بهتر عمل کرد.

در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرشاد مهدی پور معاون امور تبلیغات و رسانه‌ای وزارت فرهنگ، مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ایمان شمسایی پور مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و سیدمجید پوراحمدی رئیس صندوق اعتباری هنر نیز حضور داشتند.

نظر شما