شناسهٔ خبر: 68135689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بلاتکلیفی ۵ کارگر «ترانسفورماتورسازی کوشکن» زنجان برای بازگشت به کار

۵ نفر از کارگران قراردادی کارخانه «ترانسفورماتورسازی کوشکن» در استان زنجان که همزمان با پایان اردیبهشت ماه سال جاری و اتمام قرارداد کار بیکار شده بودند، با دریافت حکم بازگشت به کار از سوی اعضای کمیسیون کارگری شورای تامین، پس از گذشت سه ماه بدون حقوق بلاتکلیف‌اند.

صاحب‌خبر -

«اصغر نجاری» دبیر خانه کارگر زنجان با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا گفت: کارفرمای کارخانه «ترانسفورماتورسازی کوشکن» برای پرداخت نکردن حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به این کارگران در پایان اردیبهشت ماه سال جاری، درهای کارخانه را به روی آن‌ها بست و از ورود آنان به کارخانه ممانعت کرد که در نهایت کارگران ناچار شدند با مطرح کردن مشکلات‌شان به اعضای کمیسیون کارگری شورای تامین برای خود حکم بازگشت به کار بگیرند.

او با بیان اینکه بعد از گذشت این ماجرا و پادرمیانی اعضای کمیسیون کارگری، قرارداد این کارگران برای مدت دو ماه (خرداد وتیر) تمدید شد تا اینکه کارفرما در تاریخ ۳۱ تیرماه مجددا قرارداد این ۵ کارگر را تمدید نکرد، افزود: با پیگیری کارگران علارغم اینکه مجددا کمیسیون کارگری شورای تامین فرمانداری کارفرما را مکلف به بازگشت به کار این ۵ نفر کرد اما کارفرما ضمن تمکین نکردن به رای کمیسیون، از حضور این کارگران در مجموعه جلوگیری می‌کند.

این فعال کارگری با بیان اینکه کارفرمای ترانسفورماتورسازی کوشکن دلیل قانع کننده‌ای برای بیکاری این کارگران نداشت، افزود: پایان سال گذشته این ۵ کارگر با سابقه کار ۲۰ساله برای استفاده از مزایای سخت و زیان آور برای بازنشستگی از اداره کار درخواست کارشناس می‌کنند که بلافاصله با اطلاع کارفرما از حضور کارشناسان در کارخانه هر ۵ کارگر شغل خود را از دست می‌دهند.

نجاری گفت: در حال حاضر نزدیک به سه ماه از این ماجرا می‌گذرد و علارغم پافشاری اعضای کمیسیون کارگری در زنجان این ۵ کارگر نتوانسته‌اند به محل کار سابق خود بازگردند.

او با بیان اینکه پیش از این کارگران شکایتی را در اداره کار زنجان مطرح کرده بودند که بعد با شرط کارفرما برای پس گرفتن شکایت، به کار بازگشتند، افزود: متاسفانه از تاریخ ۳۱ تیر ماه کارگران مدام پیگیر بازگشت به کار خود هستند اما هنوز به نتیجه‌ نرسیده‌اند.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه قوانین حاکم بر روابط کار، این نوع رفتار را نمی‌پسندد، گفت: کارگران این کارخانه که تعداد آن‌ها به ۵۰۰نفر می‌رسد از سال‌ها پیش پیگیر سخت وزیان آوری شغل خود هستند. سال پیش نیز به دلیل وجود آلودگی‌های محیطی فراوان طبق گزارشات کمیته‌های استانی کار، کار کارگران این کارخانه جزء مشاغل سخت و زیان‌آور تشخیص داده شد اما کارفرما به نظر کارشناسان استانی اعتراض کرد و  از کارشناسان کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور کار استان تهران درخواست بررسی دوباره کرد و هم اکنون آن‌ها برای تشخیص این موضوع در کارخانه ترانسفور ماتور مستقر هستند.

او با بیان اینکه چند روزی است که تنها نماینده حدود ۵۰۰ کارگر این کارخانه نیز با این استدلال کارفرما که نماینده کارگران حق نظارت و هم‌صحبتی با کارشناسان کمیته سخت و زیان‌آوری که کار صداسنجی را در محل کارخانه انجام می‌دهند را ندارد و باید تا اتمام صداسنجی در قسمت نگهبانی شرکت حضور داشته باشد، گفت: جدا از نماینده کارگران، تعدادی از کارگران سالن‌هایی که دچار آلایندگی صوتی شدید هستند نیز به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.

به گفته وی؛ قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی صوتی علاوه بر عوارض جسمی مانند کم شنوایی و حتی ناشنوایی موجب تخریب سلامت روانی نیز می‌شود. شنیدن متداول و حتی گاهی اوقات کوتاه مدت صدای‌های آزاردهنده باعث تنش، پرخاشگری و اختلال در عملکرد و خطای شناختی می‌شود. سروصدای محیطی حتی اگر به حد استاندارد هم نرسیده باشد، با مداخله در ارتباطات کلامی فرد و اختلال در تمرکز وی ممکن است مانع از خلاقیت فرد در کار شود.

دبیر خانه کارگر زنجان با بیان اینکه آنطور که قانون مشخص کرده شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پرداخت ۲۰ سال حق بیمه متوالی یا ۲۵ سال حق بیمه متناوب می‌توانند بازنشسته شوند، در پایان افزود: با این حال کارفرما ترانسفورماتورسازی کوشکن موظف است تا زمانی که مشکلات را رفع نکرده، حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را بپردازد.

انتهای پیام/

نظر شما