شناسهٔ خبر: 68135041 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ماجرای سریالی بی‌قانونی در مدارس‌ دولتی

بسیارند مادران و پدرانی که از دریافت هزینه‌های عجیب و غریب توسط مدارس دولتی گلایه می‌کردند و خواستار رسیدگی به این مسئله بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان. «مدرسه‌ای دخترانه در میدان بار رضوی اول شهرک الزهرا(س)، علاوه بر ۴۵۰هزار تومان شهریه‌ای که اول سال گرفته بودند، برای گرفتن کارنامه هم مبلغ ۱۰۰هزار تومان گرفتند»، «واقعاً چرا مسئولان رسیدگی ندارند به اوضاع مدارس دولتی؟ دخترم را برای پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کردم، مدرسه دستور دادند مبلغ ۸۰۰ هزار تومان آن هم حتماً تأکید داشتند نقد بیاورید برای مدرسه» و «از سر ناچاری فرزندم را مدرسه دیگری ثبت نام کردم که ۷۰۰هزار تومان هم هزینه ثبت‌نام از ما گرفتند.با این مخارج بالا قشر کارگر چه طوری باید دوام بیاورد»، این‌ها تنها بخشی از پیام‌ها و گلایه‌های مخاطبان قدس خراسان است که از طریق راه ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی به تحریریه قدس خراسان رسیده است. بسیار بودند مادران و پدرانی که از دریافت هزینه‌های عجیب و غریب توسط مدارس دولتی گلایه می‌کردند و خواستار رسیدگی به این مسئله بودند. 

دریافت پول زور و تعهدنامه کتبی برای ثبت نام

یکی از مخاطبان که در محدوده حجاب مشهد ساکن است گلایه خود را این طور بیان کرد: پسر من امسال کلاس هفتم می‌رود. برای ثبت نام که به یک مدرسه در محله حجاب رفتم، یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان می‌گرفتند تا ثبت نام کنند. هر کسی هم که نداشت باید چک می‌داد تا قسطی پرداخت کند، به اضافه یک تعهدنامه که باید امضا می‌کرد که با پرداخت پول مشکلی ندارد. وقتی اعتراض کردیم گفتند ما از بقیه مدرسه‌ها کمتر پول می‌گیریم. مدرسه بودجه دولتی ندارد و باید یک جوری هزینه‌ها را تأمین کنیم. ما هم برگه را امضا کردیم که در سه قسط هزینه را حتماً بدهیم. متأسفانه آموزش و پرورش طوری منطقه‌بندی کرده که ما با اینکه دو مدرسه نزدیک‌تر به خانه وجود دارد، باید برویم در مدرسه‌ای که با ما نیم ساعت فاصله زمانی دارد نام‌نویسی کنیم. آخر بچه‌ها در سرمای زمستان چطور این مسافت را پیاده بروند.

یکی دیگر از مخاطبان نیز بیان کرد: این همه گلایه از مدارس داریم چرا رسیدگی نمی‌شود؟ هر سال آموزش و پرورش اعلام می‌کند مدارس دولتی رایگان است اما وقتی می‌روی کارنامه بگیری یا نام‌نویسی کنی، کلی پول می‌گیرند. امسال برای گرفتن کارنامه بچه‌هایم هر کدام نفری ۵۰۰هزار تومان دادم. به غیر از پول بیمه و کتاب گفتند برای نام‌نویسی سال جدید باید نفری ۷۰۰هزار تومان دیگر پرداخت کنید. برای مدارس راهنمایی هم یک میلیون به بالا می‌گیرند. واقعاً سخت است با داشتن سه بچه و گرانی نوشت‌افزار، لطفاً فکری به حال ما بکنید.

امسال کمترین شکایت‌ها را از تخلفات مدارس دولتی داشتیم

موضوع دریافت اجباری پول برای نام‌نویسی در مدارس دولتی آن قدر در پیام‌های دریافتی از سوی مردم تکرار و ادامه‌دار شد که برای پیگیری آن به سراغ مسئولان آموزش و پرورش رفتیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور در استودیو قدس خراسان و در ارتباط با این مسئله گفت: ما در یکی دو سال گذشته اعلام و ابلاغ کردیم عزیزانی که برای نام‌نویسی فرزندانشان به مدارس مراجعه می‌کنند دقت کنند. اگر مدرسه غیردولتی است و شهریه دارد باید شهریه‌ مصوب، نصب شده و در معرض دید باشد. اگر شهریه علی‌الحساب دریافت می‌کنند باید بر اساس سال گذشته باشد.

سیدامیر شوشتری افزود: طبق قانون آموزش و پرورش، تحصیل در مدارس دولتی برای لازم‌التعلیم‌ها رایگان است و والدین فقط پول کتاب را باید به مدارس بپردازند. اگر می‌خواهند کمکی به مدرسه بکنند، مشکلی ندارد اما کسی نمی‌تواند زمان نام‌نویسی علاوه بر پول بیمه و کتاب دانش‌آموزان از ولی دانش‌آموز، هزینه دیگری را مطالبه یا دریافت کند. این موضوع در یکی دو سال گذشته خیلی محکم پیگیری شده و برخوردهای خیلی خوبی هم صورت گرفته است بنابراین امسال کمترین شکایت‌ها را از تخلفات مدارس دولتی داشتیم. همکاران ما به صورت تخصصی با هر گونه تخلفی برخورد می‌کنند و ما از عزیزان و مخاطبان تقاضا می‌کنیم هر گونه تخلفی را به صورت مصداقی اعلام کنند. 

ثبت بیش از ۷۶۰ بازدید از مدارس دولتی مشهد

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با قدس خراسان و در پاسخ به گلایه‌های مردمی مبنی بر دریافت وجه اجباری توسط برخی مدارس دولتی هنگام نام‌نویسی گفت: طبق ماده ۱۳۳ آیین‌نامه اجرایی مدارس، مدارس دولتی هنگام نام‌نویسی فقط می‌توانند هزینه بیمه و کتاب را دریافت کنند. همچنین هنرستان‌ها نیز تنها باید پول لباس کار را از والدین دریافت کنند. 

محمد شم‌آبادی ادامه داد: ما روزانه پیام‌‎ها و گزارش‌هایی در این باره دریافت می‌کنیم که در گام نخست به رؤسای ادارات نواحی و ارزیابی عملکرد ارجاع می‌دهیم تا مورد رصد میدانی قرار بگیرد و موارد تخلف محرز شود. هر هفته ۱۰تیم نظارتی از طرف اداره کل آموزش و پرورش به نواحی مختلف آموزش و پرورش سر می‌زنند و این بازرسی در ایام تابستان در روزهای چهارشنبه صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۷۶۰ بازدید از مدارس ثبت شده که بخشی از آن‌ها در پی گزارش‌های مردمی و بخشی در بازدیدهای سرزده انجام گرفته است. در این بازدیدها به تناسب تخلف صورت گرفته، با مدارس متخلف برخورد شده و نسبت به برگشت وجه به شاکیان اقدام کردیم. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم با همکاری معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، تمامی مدارس ابتدایی مشهد را تا آخر مرداد یا اوایل شهریور بازرسی و رصد کنیم.

شم‌آبادی همچنین چند راه ارتباطی را برای ارسال شکایت‌های مردمی و ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش استان معرفی کرد و از مخاطبان خواست شکایت‌های خود را به طور مستقیم نیز مطرح کنند. 

وی بیان کرد: این سامانه‌ها شامل سامانه پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش به نشانی shekayat.medu.ir، شماره برای ارسال گزارش در فضای مجازی (پیام‌رسان شاد و ایتا): ۰۹۹۰۶۱۱۰۸۰۰ و نام کاربری پیام‌رسان شاد و ایتا @arzyabi_khorasan_razavi است. همچنین شماره تماس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی ۰۵۱۳۲۲۱۶۵۲۱ و ۰۵۱۳۲۲۲۲۱۰۳ پیام‌های مردمی را در ارتباط با انتقادها و شکایت‌ها دریافت می‌کند.

هرچند مسئولان آماری از وجه بازگشته به خانواده‌های شاکی ارائه ندادند اما ما به رسیدگی و برخورد با مدارس متخلف امیدواریم و شما نیز می‌توانید نتیجه شکایت‌های خودتان از مدارس متخلف را برای پیگیری و انتشار به آدرسQudsKhorasanonline@ در شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال کنید.

نظر شما