شناسهٔ خبر: 68134389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار یک الحاق

صبح جمعه در حالی ‌که فضای غالب و جو عمومی کشور پس از ترور و شهادت دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، کماکان حول محور نحوه و ابعاد پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و خونخواهی رهبر مبارزان فلسطینی می‌گردد، مراسم چهاردهمین الحاق تجهیزات تخصصی دفاعی به نیروی دریایی سپاه با حضور فرمانده کل سپاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدمهدی یزدی در یادداشتی در سرمقاله وطن امروز با این مقدمه نوشت: در این مراسم که در سواحل جنوب کشور انجام شد، ۲۶۵۴ سامانه‌ موشکی، پهپادی، جنگ الکترونیک، راداری و دیگر ادوات نظامی به نام و یاد «شهید هنیه؛ قهرمان راه قدس» به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه تحویل شد که بنا به مسائل امنیتی و حفاظتی تنها ۲۱۰ سامانه به نمایش گذاشته شد.

سپاه در این مراسم از جدیدترین موشک کروز دریایی خود رونمایی کرد، هرچند نه نامی از این موشک جدید ذکر شد نه تصویری از خود موشک نمایش داده‌ شد اما همان‌طور که از شواهد و لانچر موشک و گفته‌های قبلی سردار تنگسیری برمی‌آید، شاید این موشک بردی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر با سر جنگی جدید داشته باشد و بتواند سبد موشکی نیروی دریایی را متنوع‌تر کند.

یکی دیگر از مواردی که در این الحاق تحویل ندسا شد، موشک‌های کروز ابومهدی بود، موشکی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و دقت و قدرت تخریبی بسیار بالا. این موشک که توسط وزارت دفاع طراحی و تولید شده با سر جنگی‌های جدید خود، دفاع دریایی کشور را تا عمق آب‌های دور تامین می‌کند.

گویا یکی از ویژگی‌های سر جنگی‌های جدید موشک‌های دریایی علاوه بر بالا بردن برد و نقطه‌زنی و قدرت انفجار، ۲ مرحله‌ای بودن آنهاست. به این صورت که موشک در مرحله اول با تخریب بدنه شناور دشمن وارد آن شده و سپس مرحله دوم انفجار انجام می‌شود و به آسیب جدی و حتی غرق شدن آن می‌انجامد.

تفاوت دیگر این موشک‌ها با نسل‌های قبلی استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و هوش مصنوعی برای انجام عملیات در محیط جنگ الکترونیک دشمن است.

الحاق انبوه پهپادهای شناسایی - رزمی موشک‌انداز و بمب افکن، انهدامی و جنگال از جمله موارد مهم دیگر این مراسم بود.

در این راستا پهپادهای شناسایی نظیر باور، هدهد ۳، ابابیل ۵ و ۳ و پهپاد رزمی مهاجر ۶ به سازمان رزم ندسا افزوده شد.

اما در این مراسم از الحاق پهپاد بدون صدا نیز نام برده شد که با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد این پهپاد از نوع پهپادهای با موتور الکتریکی است که در حوزه شناسایی کارایی خوبی دارد.

اخیرا نیز اعلام شده بود ناو هواپیمابر تئودور روزولت و چندین ناوشکن آمریکایی به خلیج‌فارس آمده‌اند و حتی همزمان با این مراسم الحاق، تصاویری از رصد آنها توسط پهپادهای نیروی دریایی سپاه منتشر شد.

یکی از گمانه‌زنی‌هایی که درباره حضور این ناو در آب‌های جنوبی مطرح شده بود این بود که روزولت آمده تا در صورت پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی بتواند در رهگیری و انهدام پهپادها و موشک‌های ایرانی به اسرائیل کمک کند.

اما شاید الحاق انبوه موشک‌های کروز دریایی به نیروی دریایی سپاه این پیام را داشت که زمین بازی را ایران تعیین می‌کند و ممکن است همان‌طور که فرماندهان نیروهای مسلح اعلام کردند پاسخ ایران چندوجهی باشد.

لذا تاکید فرماندهان سپاه بر افزایش قدرت تخریب و برد موشک‌های کروز دریایی در این برهه زمانی، هشداری است به حامیان رژیم صهیونیستی که در صورت دخالت و ورود به موضوع علیه جمهوری اسلامی ایران، ممکن است با پاسخ ایران مواجه شوند.

هرچند به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها مایل به بالا بردن سطح تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی نیستند اما با توجه به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و پشتیبانی همیشگی از این رژیم، آمریکا در هر جنایت اسرائیل شریک جرم است.

به هر حال همان‌طور که فرمانده کل سپاه گفت دریا پهنه وسیعی است که همه قدرت‌های نظامی بدون هیچ حد و مرزی در آن حضور دارند و نقطه تلاقی همه قدرت‌هاست و اگر نتوانیم در اعماق دریا و اقیانوس‌ها در هر نقطه دلخواه با دشمن درگیر شویم و از دوردست دشمن را متوقف نکنیم طبیعتا در مرزهای ملی خود دچار مشکل خواهیم بود.

با این وجود، الحاق اخیر هرچند امری معمول و در جهت بالا بردن توان دفاعی نیروی دریایی سپاه به شمار می‌رود اما پیامی جدی به شناورهای دشمن بویژه آمریکاست تا مواظب باشند دست از پا خطا نکنند.

انتهای پیام

نظر شما