شناسهٔ خبر: 68134154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بوی باروت در مدارس غزه بوی باروت در مدارس غزه

مدارس نوار غزه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه این باریکه همواره یکی از اهداف اصلی بمباران‌های رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

رژیم صهیونیستی به‌تازگی با حمله به مدرسه‌ای در محله الدراج در شرق غزه، دست‌کم ۱۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده و ده‌ها نفر دیگر را مجروح کرد. 

دفتر رسانه‌ای غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله‌های اسرائیل آوارگان را هنگام اقامه نماز صبح هدف قرار داد و این همان چیزی است که به افزایش سریع شمار شهدا منجر شده است. به گفته این سازمان، پزشکان هنوز نتوانسته‌اند به همه اجساد برسند.

در بیانیه آژانس دفاع مدنی غزه، این حمله به‌عنوان یک قتل‌عام وحشتناک همراه با آتش گرفتن برخی اجساد، توصیف شده است. سخنگوی آژانس دفاع مدنی غزه، گفت: ۳ موشک اسرائیلی به مدرسه‌ای که محل اسکان آوارگان فلسطینی بود، اصابت کرد.  مدیر کل دفتر رسانه‌ای غزه، گفت که این حمله بیش از ۱۰۰ شهید و ده‌ها مجروح برجای گذاشت که وضعیت بیشتر آنها وخیم است.

منابع رسانه‌ای در غزه نیز می‌گویند که این مدرسه حدود ۲۵۰ نفر را در خود جای داده بود که نیمی از آنها زن و کودک هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی تایید کرد که به مدرسه التابعین در محله الدراج حمله کرده است؛ اشغالگران مانند دیگر موارد حمله به مدارس مدعی شدند که این مدرسه محل حضور مبارزان مقاومت بوده است. 

این رژیم همچنین ادعا کرد که پیش از حمله، اقدام‌های متعددی برای کاهش خطر آسیب رسیدن به غیرنظامیان از جمله استفاده از مهمات دقیق، نظارت هوایی و اطلاعاتی انجام شده بود. 

این در حالی است که رژیم اشغالگر شواهدی را برای حمایت از این ادعا‌ها ارائه نکرده است.

همچنین بیش از ۱۰ نفر در حمله روز پنجشنبه (۱۸ مرداد) رژیم صهیونیستی به ۲ مدرسه اسکان آوارگان در شهر غزه به شهادت رسیدند.

مدارس غزه

حمله‌های هدفمند به مدارس نوار غزه
دفتر حقوق بشر سازمان ملل به‌تازگی اعلام کرد که از الگوی آشکار حمله‌های رژیم صهیونیستی به مدارس غزه که باعث شهادت آوارگان فلسطینی شده که به دنبال سرپناه در آنجا بودند، وحشت زده است. 

پایگاه دفتر حقوق بشر سازمان ملل گزارش کرد درپی حمله‌های رژیم صهیونیستی به دست‌کم ۱۷ مدرسه در ماه گذشته دست‌کم ۱۶۳ فلسطینی از جمله کودکان و زنان به شهادت رسیده‌اند؛ این نشان می‌دهد که اصول تمایز، تناسب و اقدام‌های احتیاطی در انجام این حمله‌ها رعایت نمی‌شود. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین در ۵ آگوست (۱۵ مرداد) اعلام کرد که چنین حمله‌هایی در حال افزایش است؛ در بازه زمانی ۸ روز گذشته، دست‌کم ۷ مدرسه هدف قرار گرفتند. 

مدرسه خدیجه و مدرسه احمد الکرد در منطقه دیرالبلح در ۲۷ ژوئیه (۶ مرداد) مورد حمله قرار گرفتند؛ در این حمله دست‌کم ۳۰ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک و ۸ زن به شهادت رسیدند. 

یک مدرسه هم اول آگوست (۱۱ مرداد) در محله شجاعیه در شرق شهر غزه مورد حمله قرار گرفت و ۱۵ فلسطینی از جمله کودکان به شهادت رسیدند. ۲ روز پس از این حمله، یعنی در ۳ آگوست (۱۳ مرداد) مدرسه الحمامه و مدرسه هدی در مجاورت مجاور آن در شهر غزه هدف قرار گرفتند؛ گزارش‌ها حاکی از شهادت دست‌کم ۱۶ فلسطینی از جمله کودکان و زنان بود.

 کارزار مرگ علیه مدارس غزه؛ پناهگاه‌هایی که ناامن شدند
در ۴ آگوست نیز مدارس حسن سلام و ناصر در غرب شهر غزه تقریبا به‌طور همزمان مورد حمله قرار گرفتند و گزارش‌ها حاکی از شهادت دست‌کم ۲۵ فلسطینی از جمله کودکان و زنان بود. 

براساس گزارش‌ها، هر ۷ مدرسه به‌عنوان پناهگاه برای آوارگان استفاده می‌شدند؛ در همین حال، مدرسه خدیجه نیز به‌عنوان یک بیمارستان صحرایی فعالیت می‌کرد.

در همین حال، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ۴ هفته گذشته ۱۰ حمله دیگر به مدارس سراسر غزه را ثبت کرده است.

واشنگتن‌پست در گزارشی درباره حمله‌های رژیم صهیونیستی به مدارس، می‌گوید: بسیاری از فلسطینی‌هایی که بر اثر جنگ آواره شده‌اند، یا خانه‌هایشان در جنگ ویران شده است، به دنبال سرپناهی در مدارس سراسر نوار غزه بوده‌اند؛ آنها در کلاس‌های درس‌های تجمع می‌کردند به این امید که این تاسیسات ممکن است تا حدودی محافظت شود؛ اما در هفته‌های اخیر، حمله‌ها به مدارس بسیار بیشتر شده است. 

حمله به دانش آموزان در مدارس غزه

هیچ کجا امن نیست
آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) اعلام کرده که نیرو‌های رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ در اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۲)، نزدیک به ۷۰ درصد از مدارس این آژانس در غزه را هدف قرار داده‌اند.

براساس بیانیه این آژانس، بیش از ۹۵ درصد از این مدارس در زمان هدف قرار گرفتن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شدند. ۵۳۹ نفر که در تاسیسات آنروا پناه گرفته بودند، جان باختند.

منبع: میزان

نظر شما