شناسهٔ خبر: 68133885 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

فضای سبز موجب کاهش ریزگردها می‌شود/ لزوم رعایت قانون جامع حفاظت از خاک

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: پوشش گیاهی کافی باید همیشه در سطح خاک وجود داشته باشد که در این راستا وجود فضای سبز در حوزه شهری اهمیت ویژه‌ای دارد و علاوه‌بر جلوگیری از آلودگی هوا، در افزایش تثبیت خاک و کاهش ریزگردها نیز مؤثر است.

صاحب‌خبر -

حسین شریعتمداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در اصفهان از لحاظ اقلیم، وضعیت هوا و آلودگی شرایط خوبی نداریم، اظهار کرد: در اروپا به‌دلیل بارندگی و پوشش گیاهی زیاد و وجود مواد آلی خوب در خاک شرایط مقداری راحت‌تر است، اما در کشور ما دمای بالای هوا و تبخیر و تعرق زیاد عامل خشک شدن خاک و تجمع املاح خاص همچون سدیم در خاک شده است که موجب می‌شود ذرات خاک بهم نچسبند، پراکنده شوند، با کوچک‌ترین نسیم این ذرات از سطح خاک بلند می‌شوند و با توجه به اینکه در هوا باقی می‌مانند، از این‌رو شاهد هوای غبارآلود هستیم.

وی با بیان اینکه خشک بودن زاینده‌رود در این اتفاق سهم زیادی دارد، ادامه داد: برای توسعه فضای سبز و مدیریت پوشش طبیعی اراضی دست‌کاری‌نشدن سطح خاک اهمیت زیادی دارد تا به حالت تخریب نرسد و در هوا پراکنده شود، اما این موارد در شرایط ما کنترل شده و مدیریت‌شده نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: سطح خاک باید مدیریت و ماده آلی آن حفظ شود و برداشت نامتعارف از پوشش گیاهی انجام نشود.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: اگر ماده آلی خاک حفظ شود، ذرات را بهم می‌چسباند و سطح خاک ثابت می‌شود؛ این اقدام سواد عمومی به‌ویژه میان کشاورزان و افرادی که با اراضی طبیعی سر و کار دارند را می‌طلبد و علاوه‌بر آن نیاز به مدیریت قوی داریم تا اگر کسی رعایت نکرد، مجازات شود و بهای آن را بپردازد.

وی با بیان اینکه چندین سال است که قانون جامع حفاظت از خاک در مجلس تصویب شده و بسیاری از این موارد در آن دیده شده است که باید رعایت شود، ادامه داد: قانون حمایت از خاک، به محیط زیست اجازه می‌دهد با واحدهای آلاینده‌ای که بدون توجه به تذکرات این سازمان، خاک را آلوده می‌کنند برخورد کرده و حتی این واحدها را تعطیل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: پوشش گیاهی کافی باید همیشه در سطح خاک وجود داشته باشد که در این راستا وجود فضای سبز در حوزه شهری اهمیت ویژه‌ای دارد و علاوه‌بر جلوگیری از آلودگی هوا در افزایش تثبیت خاک و کاهش ریزگردها نیز مؤثر است.

شریعتمداری با اذعان به اینکه مشکل پیچیده‌تر از آن است که با یک جنبه مدیریتی بتوان آن را مدیریت کرد، گفت: نخستین آسیب‌ریزگردها آلودگی است که ایجاد می‌شود و هرروز مجبور به گردگیری هستیم.

نظر شما