شناسهٔ خبر: 68133765 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

روزهای گرم مایعات شیرین و کافئین‌دار مصرف نکنید

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، نسبت به مصرف مایعات شیرین و کافئین‌دار مانند قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ که موجب کاهش آب بدن می‌شود، هشدار داد.

صاحب‌خبر -

فرشته فزونی، با تاکید بر ضرورت رعایت الگوی تغذیه‌ای سالم به بیان نکاتی مهم برای پیشگیری از گرمازدگی و کم آبی بدن در هوای گرم تابستان، گفت: برای پیشگیری از کم آبی بدن مایعات کافی ترجیحاً آب آشامیدنی سالم بنوشید.

وی با بیان اینکه برای افراد بالغ سالم نوشیدن هشت لیوان مایعات روزانه توصیه می‌شود، افزود: اما مبتلایان به بیماری‌های کلیوی باید در مورد میزان مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنند.

فزونی تاکید کرد: آب و مایعات را در حجم زیاد و به یکباره مصرف نکنید بلکه جرعه جرعه و کم کم در طول روز بنوشید.

وی ادامه داد: می‌توان از برش‌های لیموترش، انواع توت‌ها، خیار، تخم شربتی، خاکشیر، نعناع، عرق بیدمشک و گلاب برای طعم دادن به آب استفاده کرد.

فزونی با بیان اینکه استفاده از میوه‌های فصل نقش مؤثری در تأمین آب بدن دارد، تاکید کرد: اما با توجه به قند بالای آن‌ها مصرف بیش از چهار واحد میوه در روز توصیه نمی‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از میزان مناسب میوه و سبزی مانند هندوانه، انگور، سیب، طالبی، آلو، آلبالو، خیار، نعناع، اسفناج، کاهو و کرفس در رژیم غذایی روزانه را برای تأمین آب و الکترولیت‌های مورد نیاز و جلوگیری از کم‌آبی مؤثر دانست.

وی با توصیه مصرف روزانه چند وعده غذای کم حجم و سبک مصرف کنید و خودداری از مصرف غذای حجیم و سنگین، افزود: از انواع سبزی خام و پخته به صورت سالاد یا همراه با غذا برای رفع تشنگی استفاده کنید.

فزونی با بیان اینکه در هوای گرم استفاده از غذاهای آبکی مثل انواع سوپ‌ها، آش‌ها و خوراک‌های کم چرب توصیه می‌شود، گفت: همچنین انواع آش‌های سبک تابستانی (مانند آش آلو، آش دوغ، آش انار، سوپ سبزیجات)، دوغ کم نمک، آبدوغ خیار، انواع سالاد در فصل گرما بیشتر از دیگر غذاهای سنگین، پرکالری و چرب توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه ترکیب ماست و خیار یا ماست با انواع سبزی‌های پخته شده نیز علاوه بر افزایش ارزش غذایی ماست، موجب رفع تشنگی می‌شود، افزود: در ساعاتی که خارج از منزل هستید یک بطری آب یا شربت‌های خانگی کم شیرین همراه داشته باشید.

فزونی با بیان اینکه نوشیدن مایعات شیرین و حاوی کافئین مانند قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ موجب کاهش مایعات بدن می‌شود، تاکید کرد: از مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث بروز مشکلات گوارشی شوند.

وی تاکید کرد: مصرف نوشابه گازدار و خوراکی‌های شیرین، مواد غذایی سنگین و دیرهضم مانند غذاهای چرب و خشک، غذاهای سرخ‌شده و شور، فست فودها، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای نیمه‌آماده به علت افزودنی‌هایی مانند انواع ادویه، نمک و شکر زیاد، موجب تشدید تشنگی می‌شود و نباید مصرف شود.

نظر شما