شناسهٔ خبر: 68131833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

همکاری پشت پرده گوگل با رژیم صهیونیستی

روزنامه جوان

اینترسپت، تصاویر رسمی رویداد را بررسی کرده و به این جمع بندی رسیده که ارتباط گوگل با رویداد نیروی دفاعی اسرائیل قبل از شروع این رویداد، به معنای واقعی کلمه، لاپوشانی شده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: اسناد داخلی گوگل نشان می‌دهد این شرکت قصد داشت کنفرانس فنی نیرو‌های دفاعی اسرائیل (IDF) را مورد حمایت مالی قرار دهد، اما نام این شرکت در آخرین لحظه از فهرست حامیان پاک شد. کنفرانس فناوری برای نیرو‌های دفاعی اسرائیل (IT FOR IDF) در شهر ریشون لتسیون درست در جنوب تل‌آویو، شرکت‌های فناوری را از سراسر جهان گرد هم آورد تا از نیرو‌های دفاعی اسرائیل در غزه و فراتر از آن، حمایت کند. بسیاری از شرکت‌های مونتاژکاری در ایالات متحده نام آشنا نیستند، اما تعدادی از شرکت‌های چند ملیتی مشهور مانند نوکیا، دل و کانن در رویداد ۱۰ جولای (۲۰ تیر) حضور داشتند و مأموریتی که برای حمایت اسرائیل در جریان جنگ تدارک دیده بودند، مشخص بود. یک سرتیپ ارتش اسرائیل روی صحنه رفته و مطالبی را ارائه کرده بود که در قالب آن‌ها نکبه، جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، حمله سال ۲۰۰۶ به لبنان، جنگ کنونی غزه و جنگ‌های آتی در دهه‌های آینده را به هم ربط داد. فراخوان او روی صفحه بزرگ پخش شد: «هر نسلی، نوبت خودش را دارد و حالا نوبت ماست.»، اما یک شرکت در این نشست، غایب بود: گوگل. طی دو سال گذشته، گوگل حامی بخش فناوری ارتش اسرائیل و عضو همیشگی این رویداد محسوب می‌شد و با توجه به نقش اساسی Google Cloud در پروژه نیمبوس (Nimbus) یک قرارداد ۲/ ۱ میلیارد دلاری دارد که آن را با آمازون به اشتراک می‌گذارد.

امسال هم قرار بود این روند ادامه داشته باشد. چند روز قبل از شروع کنفرانس هم، لوگوی Google Cloud در کنار سایر حامیان مالی در وبگاه IT For IDF وجود داشت، اما ناگهان و بدون هیچ توضیحی این لوگو از وبگاه ناپدید شد. یک رسانه پیگیر ناپدیدشدن لوگو شد، اما عوامل ترتیب دهنده این کنفرانس مدعی شدند از حضور گوگل در وبگاه اطلاعی نداشتند و این را هم گفتند که نام گوگل اشتباهی در این فهرست درج شده است، اما برنامه زمانبندی شرکتی گوگل که اینترسپت آن را رؤیت کرده است، چنین اظهارنظری را رد می‌کند. این برنامه شامل رویداد‌های آتی گوگل در اسرائیل است که  IT For IDF ۲۰۲۴ هم در این فهرست قرار دارد و از گوگل به صراحت به عنوان یکی از حامیان کنفرانس با مشارکت CloudEx که یک شرکت اسرائیلی است، نام برده شده است. آریل مونافو مدیرعامل CloudEx به عنوان مشاور مرکز رایانه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل، معروف به  Mamram در آنجا به سایر واحد‌های ارتش اسرائیل کمک می‌کند. گوگل به چندین درخواست برای اظهار نظر درباره این مسائل پاسخ نداد. این موضوع، چهره‌ای آشکار در حمایت گوگل از کنفرانس فناوری برای نیرو‌های دفاعی اسرائیل است و گوگل، تنها یک نمونه از شرکت‌هایی است که به دنبال فاصله گرفتن از حمله وحشیانه اسرائیل به نوار غزه هستند؛ حمله‌ای که حدود ۴۰ هزار فلسطینی را به کام مرگ کشیده است. برخی از شرکت‌ها در ادوار و ابعاد مختلف، برنامه‌های تجاری خود را در اسرائیل تغییر داده‌اند، با این حال گوگل همچنان به همکاری با ارتش اسرائیل ادامه می‌دهد، این شرکت سال‌ها در قرارداد نیمبوس بوده است و حالا ناپدید شدن عجیبش از کنفرانسی متمرکز بر رابطه پر سود با مشتری، نمونه برجسته‌ای از تعبیری است که از آن با عنوان «اضطراب در ارتباط با عموم» یاد می‌شود. پیش‌تر این غول فناوری درباره برخی از اهداف نیمبوس، کمی حساسیت نشان داده است به ویژه که پروژه یاد شده انتقاد‌های جهانی را برانگیخت که باعث ایجاد کمپین مخالف در میان کارمندان گوگل شد که بیش از ۵۰ نفر از آن‌ها در ماه آوریل به دلیل اعتراض به این قرارداد اخراج شدند. دولت اسرائیل بر ابعاد نظامی نیمبوس تأکید می‌کند، اما گوگل همواره سعی کرده این موضوع را که قراردادش با اسرائیل شامل کار نظامی است کم اهمیت جلوه دهد یا آشکارا آن را انکار کند. 

اینترسپت، تصاویر رسمی رویداد را بررسی کرده و به این جمع بندی رسیده که ارتباط گوگل با رویداد نیروی دفاعی اسرائیل قبل از شروع این رویداد، به معنای واقعی کلمه، لاپوشانی شده است. عکس‌های رسمی کنفرانس حاوی تمام لوگو‌های اصلی حامیان مالی رویداد، بدون گوگل است که در آن یک مربع قرار دارد و به نظر می‌رسد با عجله روی آن رنگ شده است. نه گوگل و نه پیپل‌اند کامپیوترز (People and Computers) به عنوان برگزارکننده کنفرانس، به این سؤال که لوگوی چه کسی زیر رنگ قرار دارد، پاسخ ندادند، حتی بدون حضور در کنفرانس، گوگل به رویدادی تعلق داشت که پیگرد قانونی جنگی متوجه آن بود، اما تلاش کرده بود از آن فاصله بگیرد. گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از این است که در جریان یکی از سخنرانی ها، سرهنگ راچلی دمبینسکی به استفاده ارتش اسرائیل از بستر‌های ابری در طول جنگ غزه اشاره کرد که در این زمینه نقش Google Cloud برجسته بود. سخنرانی بعدی را سرگروه فناوری بستر ابری گوگل (Google Cloud Platform) و CloudEx ارائه و اشاره کرد که مشارکت CloudEx با گوگل، مستلزم کار روی چندین پروژه تولیدی با وزارت دفاع اسرائیل است. 

اصرار گوگل بر اینکه پروژه نیمبوس ماهیت صلح آمیز دارد با سوابق موجود در تضاد است. اینترسپت در ماه می‌فاش کرد که نیمبوس به دو سازنده برجسته اسلحه اسرائیلی، صنایع هوافضای اسرائیل و سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل، نیاز دارد تا از خدمات محاسبات ابری گوگل و آمازون در کار خود استفاده کنند. اینترسپت همچنین در سال ۲۰۲۲، مطالبی را از نیمبوس منتشر کرده بود که در آن، از وزارت دفاع اسرائیل به عنوان مشتری نام برده شده است. گزارش‌های اخیر نشریه Wired ارتباط این پروژه با ارتش اسرائیل از زمان آغاز آن را شرح می‌دهد، به ویژه که در سال ۲۰۲۱ مشخص شد، پروژه نیمبوس را وزارت دارایی اسرائیل به عنوان خدمت به تشکیلات دفاعی تبلیغ کرده است. در ماه می‌نیز جک پولسون، روزنامه‌نگار از همکاری طولانی‌مدت گوگل با واحد‌های فناوری اطلاعات ارتش اسرائیل مانند مامرام پرده برداشت و به تشدید این رویکرد از هفتم اکتبر اشاره کرد. با وجود همه اینها، گوگل از گفتگو با مطبوعات در مورد کار نیمبوس و پیامد‌های بشردوستانه اقدامات آن خودداری کرده است. این شرکت عموماً در پاسخ به سؤالات مربوط به پروژه یا انتقاد از ماهیت نظامی آن به بیانیه‌ای اکتفا می‌کند مبنی بر اینکه از نیمبوس برای امور بسیار حساس یا طبقه بندی شده نظامی مربوط به تسلیحات یا سرویس‌های اطلاعاتی استفاده نمی‌شود. 
* سم بیدل/ اینترسپت

نظر شما