شناسهٔ خبر: 68131803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شهردار لندن: به عنوان یک مسلمان در انگلیس احساس امنیت نمی‌کنم

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: امام جماعت و خطیب مسجد جامع لندن در واکنش به موج فزاینده خشونت علیه مسلمانان در انگلیس، خواستار مقابله با نژادپرستی شده و شهردار لندن هم گفته که به عنوان یک مسلمان در بریتانیا دیگر احساس امنیت نمی‌کند. 
 پلیس انگلیس دیروز اعلام کرد که در جریان ناآرامی‌های خشونت آمیز راست افراطی در این کشور بیش از ۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند و انتظار می‌رود با تشدید اعتراضات، بر تعداد بازداشتی‌ها افزوده شود. گاردین نوشته که از بین ۷۴۱ نفر از بازداشتی‌ها، ۳۲ مورد به ارتکاب جرائم آنلاینی مانند اقدامات تحریک‌آمیز مربوط می‌شود به همین دلیل دولت انگلیس اکنون تصمیم دارد تغییراتی در قانون ایمنی آنلاین که هدف اصلی آن شبکه‌های اجتماعی است، ایجاد کند. این قانون به دولت اجازه می‌دهد شبکه‌های اجتماعی خاطی را تا ۱۰درصد درآمد جهانی‌شان جریمه کند. این قانون البته در اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) تصویب شده، اما تا اوایل سال آینده میلادی اجرا نشده است ولی براساس تغییرات پیشنهادی در قانون ایمنی آنلاین، اگر شبکه‌های اجتماعی اجازه انتشار محتوای قانونی، اما مخرب را بدهند، سازمان آفکام (مجری قانون) می‌تواند آن‌ها را تحریم کند. نیک توماس سیموندز، وزیر دفتر کابینه انگلیس اعلام کرد دولت چارچوب قانون ایمنی آنلاین را دوباره بررسی می‌کند. او در این باره افزود: به طور مشخص بخش‌هایی از قانون ایمنی آنلاین وجود دارد که هنوز اجرایی نشده‌اند. ما آماده هستیم در صورت نیاز تغییراتی در آن ایجاد کنیم. 
با وجود این معلوم نیست که این اصلاح قانونی در مهار تنش‌ها موفق عمل خواهد کرد یا نه، به خصوص که خشونت علیه مسلمانان در این کشور که محصول انتشار اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی درباره کشته شدن دو دختربچه است، نگرانی‌ها را در مورد وضع مسلمانان تشدید کرده است. صادق خان، شهردار لندن روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه «گاردین» گفت که نگران است که نسل دخترانش نیز مانند خودش دچار ترس شود. وقتی از خان پرسیده شد که آیا به عنوان یک سیاستمدار مسلمان احساس امنیت می‌کند یا خیر، او پاسخ داد: «به وضوح، من در امنیت نیستم، به همین دلیل تحت حفاظت ۲۴ ساعته پلیس زندگی می‌کنم.» خان از زمان انتخاب به عنوان شهردار در سال ۲۰۱۶، تهدیدات متعددی دریافت کرده و گفته که یک تیم ۱۵ نفره از پلیس مسئول حفاظت از او و خانواده‌اش است. همسرش سعدیه احمد، که یک وکیل پاکستانی‌تبار است، همراه با دختران‌شان، انیسه و اماره، تحت حفاظت قرار دارند. خان افزود که احساس خطر و نگرانی‌اش در این روز‌ها به دلیل خشونت‌های اخیر دو چندان شده است. او گفت: «مانند بسیاری از افراد هم‌نسلم، توضیح تغییرات وقتی که به دلیل دین یا رنگ پوستت مورد هدف قرار می‌گیری دشوار است. شما نمی‌توانید این چیز‌ها را تغییر دهید. حتی اگر خشونت‌های فیزیکی در شمال غربی یا شمال شرقی رخ دهد، شما آن را در لندن حس می‌کنید.» او سیاستمداران محافظه‌کار سابق را متهم کرد که با استفاده از زبانی که با ترس مردم بازی می‌کند، این وضعیت را تشدید کرده‌اند. خان گفت: «صحبت درباره حمله، یا اینکه اسلام در حال تسخیر کشور است، یا اینکه اسلام لندن را تحت کنترل دارد، باعث می‌شود که مردم این چیز‌ها را باور کنند.» شیخ فاید محمد سعید، امام جماعت و خطیب مسجد جامع لندن اظهار کرد: ترس مسلمانان از اسلام‌هراسی قابل درک است زیرا افراط‌گرایان نه تنها به مساجد، افراد و محله‌ها حمله کردند بلکه با تجاوز به حریم اموات و تخریب قبور مسلمانان پا را فراتر گذاشته‌اند. 
 شیخ فاید محمد تأکید کرد: مسلمانان انگلیس باید در چارچوب جامعه بزرگ بریتانیا که در کنار آن‌ها ایستاده است، فعالیت کنند. وی همچنین خواستار مبارزه با نژادپرستی و گسترش نفرت علیه مسلمانان شد.

نظر شما