شناسهٔ خبر: 68131559 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قدمت دیرینه نودل در شرق آسیا و ماکارونی در غرب و مدیترانه

سوال‌های بسیاری مطرح است که نودل و ماکارونی یا همان رشته ابتدا در کجا تولید و مصرف شده است؟ محور اصلی پاسخ به این پرسش، تکامل تولید گندم، میزان تولید، افزایش مصرف آرد و جنس گندم و آرد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سه نظریه وجود دارد که آن را به غرب آسیا، چین و ایتالیا مرتبط می‌دانند و معتقدند که اولین بار رشته نودل از آرد گندم در این مناطق درست شده و به بازار آمده است.

عده ای در مورد نظریه غرب آسیا می گویند که تولید رشته به تمدن بین‌النهرین و غرب فلات ایران برمی‌گردد.

زیرا تکامل گندم در این منطقه و از جمله در منطقه الموت قزوین بوده و رشته از آرد گندم در این منطقه تولید و مصرف شده است. در نتیجه به طور قطع تولید گندم و مصرف آرد و رشته ریشه در ایران داشته است. غذاهایی مانند آش رشته و رشته‌پلو نیز ریشه در این فرهنگ باستانی دارد.

 اما به تدریج متناسب با بارندگی و خاک مناسب در سراسر جهان، تولید گندم در شرق و غرب عالم بیش از ایران افزایش یافته و در نتیجه نودل و ماکارونی نیز در این کشورها شهرت بیشتری یافته است. با تولید گندم در غرب و شرق جهان، رشته‌هایی مانند نودل در شرق، ماکارونی و پاستا در غرب تولید و با فرهنگ و ذائقه این کشورها سازگار شده‌اند. بنابراین از چین تا ایتالیا بیش از ۶ هزار کیلومتر کشورهایی بوده‌اند که به نوعی رشته و نودل با آرد گندم را به شکل‌های مختلف از تمدن‌های فلات ایران و بین‌النهرین آموخته و به کشور خود برده و مصرف کرده‌اند.

قدمت دیرینه نودل در شرق آسیا و ماکارونی در غرب و مدیترانه

در نظریه دوم، چینی‌ها به یافته‌های تاریخی از رشته در شمال چین اشاره دارند و در نظریه سوم ایتالیایی‌ها به فرهنگ غذای مدیترانه اشاره می‌کنند.

چین و ایتالیا دو کشوری هستند که به شدت با یکدیگر در این موضوع رقابت دارند و هر یک نودل یا ماکارونی یا رشته با آرد گندم را به خود نسبت می‌دهند.

 اما مهم نیست که چه کسی شروع به تولید و خوردن رشته کرده است مهم این است که تمام جهان به آن علاقه دارند و سرانه مصرف آن به شدت رشد کرده و میلیاردها وعده در جهان مصرف می‌شود.

 اهمیت نودل و ماکارونی به این است که همه این کشورها از آرد گندم و حتی برنج رشته را به عنوان یک غذای خوشمزه درست کرده و خورده‌اند. مهم این است که نودل با پایه آرد گندم، سالم و خوشمزه و با ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن است که حتی ورزشکاران و سامورایی‌ها در ژاپن به آن علاقه داشته‌اند.

قدمت دیرینه نودل در شرق آسیا و ماکارونی در غرب و مدیترانه

بنابراین مصرف نودل و ماکارونی در سراسر جهان پخش شده و از ژاپن تا چین و ایران و ایتالیا، تا آمریکا و کانادا مصرف سرانه آن به شدت رشد کرده و سالانه میلیاردها وعده نودل در رستوران‌ها، خانه‌ها و فروشگاه‌ها مصرف می‌شود و آمارها از رشد شدید آن خبر می‌دهند و گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ از ۱۲۰ میلیارد بسته نودل در کل جهان عبور می‌کند.

قدمت دیرینه نودل در شرق آسیا و ماکارونی در غرب و مدیترانه

قدمت دیرینه نودل در شرق آسیا و ماکارونی در غرب و مدیترانه

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما