شناسهٔ خبر: 68130422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ایران در ازای توقف جنگ غزه از پاسخ به ترور هنیه اجتناب خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مصطفی نجفی، فعال رسانه، در کانال تلگرامی افق ایران نوشت:

ایران در ازای توقف جنگ غزه از پاسخ به ترور هنیه اجتناب خواهد کرد؟

۱. اعلام از سرگیری مذاکرات آتش بس در ۱۵ آگوست چه تاثیری می‌تواند بر پاسخ ایران و حزب الله داشته باشد، در چه صورتی ممکن است موجب تاخیر یا منتفی شدن این حملات شود؟

پاسخ: اگر تلاش های آمریکا و متحدان منطقه ای در دوران پیش از عملیات وعده صادق در ماه آوریل را بیاد بیاوریم، متوجه خواهیم شد که در روزهای پیش از آغاز عملیات ایران نیز چنین تحرکی شکل گرفته بود و آمریکا مدعی نزدیک بودن به توافق آتش بس شده بود. نمی خواهم نسبت به این موضوع بدبین باشم، اما اینکه ناگهان بیانیه ای صادر شود و از آغاز مذاکرات آتش بس سخن گفته شود، چندان نمی توان با واقعیات سیاسی موجود به ویژه اراده و تحرکات نتانیاهو منطبق باشد.

با این حال، دو فرض در این رابطه قابل تصور است:

نخست آنکه، این بیانیه برای آن صادر شده تا در صورت حمله ایران و محور مقاومت به اسرائیل، آن ها را مقصر شکست آتش بس غزه جلوه‌ دهند و به همین جهت فشار سیاسی جدیدی را به ایران برای توقف حمله یا محدود کردن آن وارد کنند. به عقیده من این فشار سیاسی منجر به منتفی شدن پاسخ ایران و حزب‌الله نخواهد شد. ادراک تهدید شکل یافته پس از ترور هنیه در تهران نزد تصمیم سازان ایرانی چنان شدید است که چنین فشار سیاسی چندان راه گشا نخواهد بود.

دوم اینکه ممکن است پیام هایی میان ایران و آمریکا تبادل شده است که در این پیام ها، آتش بس در غزه به عنوان یکی از شروط و مشوق ها برای عدم پاسخ ایران مطرح شده است‌. اگر این فرض درست باشد، در صورتیکه دیپلماسی پنهان خوب پیش برود، امکان محدود شدن پاسخ ایران یا لغو آن وجود دارد. با این حال، باید توجه داشت که ایران به این موضوع و نیات واشنگتن چندان خوشبین نیست.

در صورتی که از سرگیری مذاکرات در پیوند با توافقی ضمنی با ایران نباشد. ممکن است موجب تعویق حملات احتمالی ایران و حزب الله شود؟

پاسخ: به نظر نمی رسد از سرگیری مذاکرات بدون توافق ضمنی با ایران منجر به تعویق حملات احتمالی ایران و حزب الله شود. چراکه اگر توافقی ضمنی برای آتش بس فوری در جریان نباشد، ایران آن را به عنوان یک فریب یا فشار تاکتیکی برای تأثیرگذاری بر محاسبات استراتژیک خود تلقی خواهد کرد و حتی ممکن است منجر به تعجیل در عملیات تهاجمی ایران شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما