شناسهٔ خبر: 68129380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حکم تخریب برای شبستان مسجد معاصر «کازرونی» اصفهان

اصفهان – ایرنا - خبرنگاران، برخی اهالی محله عباس آباد، نمازگزارن مسجد کازرونی، امروز صبح مقابل محرابِ تخریب شده مسجد ایستاه بودند تا مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از راه برسد و قائله کشمکش بر سر این اثر معاصر اصفهان ختم به خیر شود؛او آمد و آب پاکی را روی دست مخالفان تخریب ریخت؛ شبستان می‌تواند با نظارت ناظر میراث فرهنگی تخریب و گسترش داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همه وارد دالان مسجد شدیم و از حیات دو ایوانه آن راهی شبستانی شدیم که روز گذشته بخش‌هایی از آن به همراه محرابش تخریب شد. بخش‌هایی از کاشی‌ها و آیات قرآنی کتیبه محراب، نقش زمین بودند و ما در آستانه محرابی که تا نیمه از تزیینات لخت شده بود، ایستاده بودیم. سال‌ها شخصیت های عرفانی و فقهی اصفهان چون حاج آقا رحیم ارباب ، حاج میرزا علی آقای شیرازی در این محراب و شبستان به نماز و سخن می ایستادند و حالا جمعی برای ماندن یا نماندنش گرم چانه زنی بودند.

تا آمدن مدیرکل میراث فرهنگی، صحبت‌ها از طرفین مخالف و موافقِ تخریب، آغاز و سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان میاندار میدان شد تا سخنان همه طرف‌ها را بشنویم.

یکی از نمازگزاران مسجد این چنین شروع کرد: ماجرا از اینجا شروع شد که خیر محترمی آمده بود به مسجد و گفته بود می خواهد هزینه کند تا مسجد مرمت شود؛ دقیقا همین عنوان یعنی مرمت اما دوستان هیات امنا با این پیشنهاد، بحث تخریب کل مسجد حتی حیاط و نوسازی را پیش کشیدند که با پیگیری اهالی محل و نمازگزاران، ماجرای تخریب کل مسجد منتفی و قرار شد، حیاط حفظ شود.

حسن ذهب صنیعی ادامه داد: با این وصف، مساله دیگری از سوی هیات امنا مطرح شد و آن اینکه فضای شبستان مسجد کافی نیست، در حالی که این حرف کاملا اشتباه است. اگر شما برای نماز یومیه به این مسجد بیایید می بینید که یک روز هم نمی شود که فضای این شبستان پر شود مگر برای نماز عید فطر که آن هم نمازگزاران در حیاط مسجد، نماز را به جا می‌آورند.

این نمازگزار اضافه کرد: حرف دوستان هیات امنا در مورد کمبود فضای فرهنگی و وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی درست است. ما هم نمازگزار این مسجدیم و نمی خواهیم مردم اذیت بشوند ولی طرح هایی وجود دارد که بدون دست گذاشتن به شبستان مسجد و به هم زدن معماری و نظم آن قابل اجرا است.

ذهب صنیعی با تاکید بر اینکه اگر هیات امنا قصد اقدام فرهنگی دارند، زمین پشت مسجد کفایت می‌کند، یادآور شد: زمینی به مساحت ۲۵۰ متر در جانب جنوب مسجد قابلیت تبدل شدن به یک مجموعه فرهنگی در شان مسجد کازرونی را دارد و از طرف دیگر طرح اصولی توسط معماران، برای تعبیه سرویس‌های بهداشتی ارائه شده که برای ساخت آن به شبستان مسجد خدشه ای وارد نشود.

در این بین دبیر هیات امنای مسجد کازرونی گفت: از قدیم الایام تمام مساجد اطراف احیا و اصلاح شدند اما این مسجد دست نخورده است؛ دوستان تفکری داشتند که دست به مسجد کازرونی نزنید.

احمد ادیب با اشاره به وضوخانه گوشه شبستان گفت: اینجا را ببینید، این وضوخانه زنانه ماست. از سوی دیگر وضعیت مسجد را با این تفکر به جایی رسانده‌ بودند که بچه هایی که کلاس فرهنگی دارند، در یک دخمه می نشینند.

وی افزود: مسجد کوچک است، زمینی را جنوب مسجد در تصرف داریم که بعد از آن مادی نیاصرم قرار دارد. قرار است آن زمین به شبستان الحاق شود و طبق نقشه ای که به تایید میراث فرهنگی و نظام مهندسی رسیده است، کار پیش برود.

وی یادآورشد: معاونت وقت میراث فرهنگی اصفهان طرح توسعه شبستان را امضا کرده اند و به ما گفتند وقتی خواستید اجرا کنید، به ما خبر بدهید که ما طی یک جسله قبل از عید غدیر، صورت جلسه کردیم و آقای رضی زاده شهردار منطقه یک و آقای موسوی موحد، معاونت وقت میراث فرهنگی تایید کردند که کار شروع شود.

در این بین خبرنگاران ایرنا و ایسنا این موضوع را مطرح کردند که چگونه در یک تصمیم گیری تخصصی، قانون حرف کارشناسان زبده میراث فرهنگی را نادیده گرفته و اساسا از کجا معلوم که قانون گذار، کارشناس هم بوده است؟

ادیب در در پاسخ گفت: وقتی مُر قانون پای یک برگه خورده، کار تمام است. من و شما که شهروند جامعه هستیم و باید یاد بگیریم وقتی قانون حرفی می زند همه از آن تبعیت کنیم.

حکم تخریب برای شبستان مسجد معاصر «کازرونی» اصفهان

با بیان این سخنان، در حالی که هنوز، مدیر کل میراث فرهنگی به جمع حاضران نپیوسته بود، به حیات ۲ ایوانه مسجد برگشتیم، اینبار یکی دیگر از اعضای هیات امنا رشته سخن را به دست گرفت: در مسجد امکاناتی برای نمازگزاران وجود ندارد در حالی که محله ای در اصفهان بهتر از عباس آباد نداریم. با این اقدام هم یک مجموعه فرهنگی خوب و هم یک مسجد با امکانات برای اهالی این محله ایجاد می شود.

سید رضا حکیم فعال افزود: بعد از آنکه بحث کمیسون ماده ۵ را گرفتیم مساله دوم این بود که برای نوسازی کل مسجد پروانه بگیریم که با مراجعه دبیر هیات امنا به میراث فرهنگی استان، ما به احترام دوستان میراث طرح دیگری را برای میراث آمادده کردیم.

در این بین محمدرضا کازرونی فرزند علی‌اکبر کازرونی، معمار بنای مسجد کازرونی رو به سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان کرد و اینگونه توضیح داد: اگر شبستان به اندازه یک متر بخواهد جلو برود وارد کوچه کناری می‌شود، اگر ۲ متر جلو برود، قناصی در شبستان ایجاد می شود؛ شبستانی که شاید در طول سال یک روز هم احتیاج به افزایش فضا نداشته باشد!

وی گفت: شما پاسدار میراث فرهنگی اصفهان هستید، دلایل برای حفاظت، در برخی موارد، تاریخی و در مواقعی مولفه‌های فرهنگی است. سابقه فرهنگی و پیشینه ای که در شبستان این مسجد وجود دارد، شاید در حیات سنتی و ۲ ایوانه آن وجود نداشته باشد. گُله به گله این شبستان خاطره سیاسی و فرهنگی است و ارزش این شبستان اگر از حیات ۲ ایوانه مسجد بیشتر نباشد کمتر نیست.

کازرونی با اشاره به صحبت های دبیر هیات امنای مسجد کازرونی گفت: تعجب می کنم که آقای ادیب بحث وضوخانه خواهران را مطرح می کنند که اصلا از بنیاد، اینجا وضوخانه نبوده است. وضوخانه خانم ها و آقایان در این مسجد در ۸۰ سال گذشته مستقل بوده و از اول دستشوی ها بیرون از مسجد بوده است. متاسفم که هیات امنایی سال‌های سال در این مسجد به اتفاق هم کار فرهنگی می کردیم، حالا برای اینکه ضرورت گسترش شبستان را نشان بدهند، دستشویی‌ها را نشان می دهند.

وی تاکید کرد: این مسجد از روز اول به نیت فرهنگی و کاملا سیاسی و ایدئولوژیکی ساخته شده و قدیمی ‌های این محل، همچنین امام جماعت این مسجد اجازه اینکه کسی به مسجد دست بزند را نمی‌دادند اما در این برهه خواهش ما از میراث فرهنگی این است که روی فرهنگی و تاریخی بودن این مسجد سنتی و ویژگی‌های بارزش تکیه کند.

در حالی که دبیر هیات امنا به صحبت‌های این مخالف تخریب شبستان مسجد کازرونی و اینکه نباید کالبد مسجد آسیب ببیند، معترض شد، سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان میانه صحبت را گرفت و گفت:

بحث آقای کازرونی این است که بافت کالبدی بنا شامل حیات و وضوخانه ارزش فیزیکی دارد و شبستان مسجد بواسطه رخدادهایی که در دوره معاصر در آن رخ داده و در خاطر جمعی اهالی عباس آباد نقش پررنگی داشته، باید حفظ شود اما هیات امنا مایلند شبستان آن را تخریب کنند و آن را توسعه بدهند.

دبیر هیات امنا به میان صحبت‌های شهرام امیری آمد و گفت که این موضوع سلیقه‌ای است اما یکی از مخالفان تخریب شبستان در مقام پاسخ گفت: اصلا بحث سلیقه ای نیست، جای جای این شبستان خاطرات فلسفی، عرفانی و سیاسی دارد. اولین کلاس درس ایدئولوژی در تقابل با میسیونری انگلستان در این مسجد شکل گرفته است و همین موضوع و ریشه شکل‌گیری این مسجد اهمیت حفاظتش را نشان می‌دهد.

محمدرضا کازرونی افزود: زمینی در جانب جنوب، جزو مالکیت مسجد است و هیات امنا می‌توانند از آن فضا برای مقاصدشان استفاده کنند. باور کنید که بچه‌های بسیج به هیچ عنوان به این شرایطی که هیات امنا ایجاد کرده‌اند راضی نیستند.

وی افزود: در آن زمین در نظر گرفته شده، همه امکانات مد نظر هیات امنا را می‌توان فراهم کرد و مرمت شبستان هم باید زیر نظر متخصصین میراث فرهنگی انجام شود.

بعد از همه این گفت‌و شنودها، مدیرکل میراث فرهنگی عاقبت به جمع حاضران پیوست و وارد حیات مسجد شد. همه دوباره راهی شبستان که در انتظار تصمیمات سرنوشت‌ساز بود، شدیم و مقابل محرابش ایستادیم.

امیر کرم‌زاده نگاهی به محراب انداخت و در حالی که از گرما شکایت می‌کرد، خواست دوباره به حیات برگردیم.

حکم تخریب برای شبستان مسجد معاصر «کازرونی» اصفهان

از متخصصان و کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان جز یکی از اهالی محله عباس آباد که همسایه مسجد کازرونی و معمار بود و در سال‌های گذشته مرمت سی و سه پل اصفهان را در کارنامه داشت، کس دیگری حضور نداشت، کرم زاده رو به او گفت: در رابطه با زمان اکنون مسجد می خواهیم صحبت کینم؛ مسائل سال‌های گذشته را رها کنید و بگویید آنچه شما در این مسجد می بینید کجایش تاریخی است و ارزش ثبت دارد.

جعفر کسائیان گفت: این یک مسجد ۲ ایوانه است. زمانی که این مسجد ساخته شده، خودش یک سند تاریخی است. مسجد ۲ ایوانی با معماری ایرانی ساخته شد و از سوی دیگر شبستانی برایش ساختند که به جای تاق ضربی، ستون‌های فلزی برایش گذاشتند و فضایی با سقف مسطح ایجاد کردند. این خود معماری دوره گذار و یک سند تاریخی است از تغییر و تحول در ساخت این مسجد با مصالحی چون تیرآهن و یا ستون‌های فلزی که همین معماری دوره گذار می‌تواند در نگهداری این اثر تاثیرگذار باشد.

در همین پیوند حضار رو به موسوی موحد، معاونت وقت میراث فرهنگی اصفهان که پیشتر به جد مخالف تخریب و تغییر در مسجد کازرونی بود و حالا با امضای طرح هیات امنا، به تخریب شبستان چراغ سبز نشان داده و استعفا داده بود، خواستند که او روایتش را از ماجرای پر کش و قوس مسجد کازرونی بگویید.

معاونت وقت میراث فرهنگی اصفهان این‍‌گونه روایت کرد: خاطر دوستان هست که مدیر کل وقت (علیرضا ایزدی) نظری روی اریخی بودن مسجد نداشت و بنا شد هیات امنا طرح های توسعه مسجد را به میراث بیاورند. من از کسانی بودم که مخالف تخریب بودم و هیات امنا هم به همین دلیل از دست من گله‌ مند بودند.

موسوی موحد افزود: با این وصف در یکی از جلسات کمیسیون ماده ۵ اتفاق خوبی نیفتاد و معاون میراث فرهنگی و مدیر کل ۲ نظر متفاوت در رابطه با مسجد کازرونی داشتند. من مخالف تخریب بودم و آقای ایزدی معتقد بودند که مسجد باید متناسب با نیاز اهالی و دغدغه هیات امنا، تخریب و بازسازی شود.

وی گفت: مسجد معماری دوره گذار، از سنت به مدرنیته دارد و یکی از ویژگی های معماری آن، چرخش ۴۵ درجه ای محور شمالی و جنوبی به سمت قبله است و همین موارد، خصوصیات بارز این مسجد دوره معاصر است.

موسوی موحد افزود: بنا شد، وضوخانه، ورودی و دالان مسجد حفظ شود و شبستان مسجد که سقفش با تیرآهن بنا شده متناسب با نیاز مسجد تخریب و بازسازی شود.

به گفته معاون وقت میراث فرهنگی اصفهان، در الحاق زمین جانب جنوب مسجد برای توسعه شبستان، ارتفاع مجاز، ارتفاع وضع موجود یعنی ۶ متر و در ۲ طبقه است و با همین شرایط طرح هیات امنا از سوی میراث فرهنگی مصوب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان پس از شنیدن گفته‌های معاون اسبق میراث فرهنگی اصفهان گفت: کارشناسان ما از لحاظ تاریخی تایید می کنند که مسجد تاریخی نیست. توجه داشته باشید که ممکن است کارشناسان میراث فرهنگی نظرات متفاوت داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، مبنی بر لزوم بهره‌گیری میراث فرهنگی از نظرات و خرد جمعی کارشناسان میراث فرهنگی گفت: من مدیر وقت میراث هستم و تصمیمی را که مدیر قبلی ابلاغ کرده را نمی توانم باطل کنم.

کرم‌زاده افزود: از لحاظ معماری چیز خاصی در مسجد کازرونی نمی بینم که این مکان را ثبت آثار تاریخی کنم و اینکه پرورگاندایی رسانه ای ایجاد کنیم که مسجد خراب شده درست نیست.

با بیان این صحبت‌های مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، یکی از اعضای هیات امنای مسجد، خبرنگاران خبرگزاری ایرنا و ایسنا را تهدید به شکایت کرد که با واکنش سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان و نمازگزاران مسجد مواجه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه صحبت‌هایش افزود: با همه این تفاسیر، اگر به مکان‌هایی که در مسجد واجد ارزش تاریخی تشخیص داده شده، تعرضی شود، مجرمان به دادگاه کیفری فرستاده می‌شوند و باید عین به عین اثر را مرمت کنند.

وی افزود: هیا امنا بدون حضور نماینده میراث فرهنگی در مسجد کازرونی نباید هیچ اقدامی داشته باشد و اگر چنین کنند عملیات آن‌ها را متوقف می‌کنیم.

یکی از نمازگزارن مسجد و مخالف توسعه شبستان مسجد کازرونی در این بین اجازه صحبت خواست و حرف او این بود که در شهرهای دیگر چون تهران، بناهایی که ارزش تاریخی به معنای قدمت تقویمی ندارند به سبب ویژگی های بارز معماری معاصر ثبت ملی می‌شوند و چگونه ما نباید از مدیرکل محترم استان انتظار داشته باشیم که این بنای معاصر با ویژگی های مطرح شده را ثبت کند.

وی افزود: فارغ از این مساله، زمین پشت مسجد بایر و هیچ املایی روی آن نوشته نشده است ولی شبستان این مسجد، از ۸۵ سال پیش املای نوشته شده دارد و دوستان هیات امنا باید تحت نظارت شما که متولی ابنیه تاریخی هستید، شبستان را تعمیر کنند نه مخفیانه و بدون ناظر شما.

عطریان افزود: هیات امنا پروانه تخریب نداشت و شهرداری به آن‌ها مجوز تعمیرات جزیی داده بود. دوستان هیات امنا به شهرداری منطقه یک قول داده بودند که با هماهنگی میراث فرهنگی اصفهان شروع کنند اما چنین نکردند.

وی ادامه داد: پشت درهای بسته بدون ناظر میراث فرهنگی هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

مدیرکل میراث فرهنگی حرف‌ها را شنیده و گفته ها را گفته بود و حالا با شنیدن آخرین صحبت‌ها که نشان از بی‌اعتمادی نمازگزاران و بیم آن‌ها از تخریب داشت، در حالی که راهی آستانه در مسجد شده بود تا آنجا را ترک کند، گفت: آقای موسوی موحد، معاونت پیشین میراث فرهنگی ناظر این طرح است و وظیفه دارد جابه جا شدن حتی یک آجر مسجد، جز شبستان آن را به ما اعلام کند.

حکم تخریب برای شبستان مسجد معاصر «کازرونی» اصفهان

صبح روز گذشته، ۱۹ مرداد، بخش‌هایی از شبستان و کاشیکاری محراب شبستان مسجد واجد ارزش کازرونی توسط هیات امنا به بهانه تعمیرات و بهسازی تخریب شد.

نمازگزاران شب گذشته به دلیل تخریب‌هایی که در این مسجد رخ داده بود در یک حرکت اعتراضی پشت درهای بسته نماز مغرب و عشا را به جا آوردند.

میراث فرهنگی اصفهان پیشتر به ایرنا گفته بود هیات امنا مجوزی برای چنین اقدامی در مسجد نداشته است و هنوز تصمیمی در میراث فرهنگی اصفهان در رابطه با طرح بهسازی ارائه شده از سوی هیات امنا گرفته نشده است.

این در حالی ست که امروز مشخص شد، آنچه فعالان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایرنا چراغ سبز میراث فرهنگی به تخریب و توسعه شبستان خوانده بودند و میراث فرهنگی اصفهان در سایت روابط عمومی اش آن را رد کرده بود، کاملا درست بوده است.

نظر شما