شناسهٔ خبر: 68127655 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تأکید معاون منابع انسانی قوه قضائیه بر جذب نیروهای نخبه

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه از جذب نیروهای نخبه دستگاه قضا از طریق «نشان گذاری» خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمدباقر الفت در جمع مدیران کل تابعه معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه تمام سازمان‌هایی که به نیروی انسانی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند به روش‌های مختلف به جذب نیرو می‌پردازند، عنوان کرد: جذب نیرو در منصب قضاوت در معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، سه روش مشخص اعم از برگزاری آزمون عمومی، جذب اختصاصی از طریق دعوت به مصاحبه علمی از داوطلبان واجد شرایط و جذب دانشجویان بورسیه دانشگاه علوم قضایی دارد که می‌توان بر اساس آن داوطلبان امر قضا را جذب کرد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: آنچه بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه ذکر شده و جذب از طریق برگزاری آزمون و ایجاد رقابت بین داوطلبان مستعد با شرایط عمومی است، در برخی موارد اعم از نوع برگزاری آزمون (تستی) ایرادات اساسی دارد و موجب افت چشمگیر در جذب داوطلبان می‌شود.

وی افزود: داوطلبان منصب قضا باید قدرت بیان مطلب و توضیح و بیان استدلال مطالب را داشته باشند و نمی‌توان به حفظ مطالب و گذراندن آزمون تستی بسنده کرد؛ لذا فهم صحیح مطالب مورد توجه است. نیروهای توانمند با تشریح مباحث حقوقی از طریق فهم حقوقی سنجیده می‌شوند.

الفت با اشاره به به سیاست‌ها و راهبردهای دستگاه قضا اظهار کرد: نظر به بازنگری در نظام جذب و منابع انسانی قوه قضاییه در راستای منویات رئیس قوه قضاییه و استقرار آن با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط مبتنی بر ملاحظات سند تحول، تحول اساسی در جذب و گزینش صورت گرفته است و اجرای برنامه‌های عملیات آن در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: لذا مقرر شده با تنظیم شیوه نامه، جذب نخبگان در قوه قضاییه با ذکر شرایط عمومی و اختصاصی از طریق نشان گذاری صورت گیرد و مطابق دستورالعمل افراد دارای صلاحیت و شاخص‌های شایستگی شناسایی و توسط معرفین معتبر معرفی شوند و وارد فرایند گزینش و آموزش شوند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: قطعاً به منظور صرفه جویی در زمان، نظارت دقیق و کاهش ریسک خطای انسانی، امکان مدیریت، بازبینی و کنترل فرایندها، ارائه خدمات آموزشی و افزایش بهره وری نیروی انسانی بایستی از مزایای هوشمندسازی فرایندها نهایت بهره را برد و با استفاده از هوش مصنوعی جریان اطلاعات را با مستندات جدید تجزیه تحلیل و مطلوب‌ترین تصمیمات را اتخاذ کرد وگرنه با بهره‌گیری از نیروی انسانی صرف زمان را از دست خواهیم داد.

وی افزود: باید از فناوری هوش مصنوعی برای پیشبرد و سرعت‌دهی به سیاست‌ها و خط مشی دستگاه قضا بهره‌مند شویم تا حجم کاری نیروی متخصص را کاهش و بر تقویت تحرک داخلی و حفظ کارکنان بیفزاییم.

الفت همچنین تاکید کرد: جذب و ورود افراد به دستگاه قضا بر اساس فرایندهای گزینش یک اصل است و افراد بدون طی مراحل گزینش امکان ورود به دستگاه قضا را نخواهند داشت.

نظر شما