شناسهٔ خبر: 68127315 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

لدر کابل

آشنایی با نردبان کابل ، کاربرد و مزایای استفاده از آن در کابل کشی

استفاده از نردبان‌های کابل موجب کاهش زمان کابل کشی شده و تعمیر یا تعویض کابل‌ها را سریعتر خواهد کرد. همچنین این محصول، نظم خاصی به کابل‌ها داده و ظاهری زیبا به سیم کشی ساختمان می‌بخشد. با ما همراه باشید تا با این محصول و مزایای استفاده از آن به طور کامل آشنا شوید.

صاحب‌خبر -

گاهی در سیم کشی برق ساختمان، مسیرهایی پرپیچ و خم وجود داشته که عبور چندین سیم از آنجا امکان پذیر نخواهد بود. در این مواقع، تجهیزاتی مانند نردبان کابل کمک می‌کنند تا سیم کشی بدون محدودیت وزن و تعداد، در مسیرهای دلخواه انجام شود. نردبان کابل نوعی سازه فلزی و محکم بوده که کابل‌های برق را در مسیرهای عمودی و افقی، هدایت و نگهداری می‌نماید. این محصول با متریال متفاوتی تولید شده و در سایزهای مختلفی موجود می‌باشد. استفاده از نردبان‌های کابل موجب کاهش زمان کابل کشی شده و تعمیر یا تعویض کابل‌ها را سریعتر خواهد کرد. همچنین این محصول، نظم خاصی به کابل‌ها داده و ظاهری زیبا به سیم کشی ساختمان می‌بخشد. با ما همراه باشید تا با این محصول و مزایای استفاده از آن به طور کامل آشنا شوید.

نردبان کابل چیست؟

نردبان کابل یکی از تجهیزات ضروری و کاربردی برای مدیریت کابل کشی ساختمان می‌باشد. این محصول فلزی از دو ریل جانبی تشکیل شده که به صورت موازی نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند. درون این دو ریل، میله‌هایی بسیار مقاوم و محکم تعبیه شده که موجب نگهداری از کابل‌ها خواهند شد. با توجه به اینکه در فرایند کابل کشی حرارت زیادی از کابل‌ها ایجاد می‌شود، امکان آسیب دیدن روکش و خطرات جانبی افزایش خواهد یافت. انتقال کابل‌های برق بر روی نردبان، این امکان را فراهم می‌کند تا در اثر برخورد کابل‌ها با دیوار، تبادل دمایی به درستی صورت پذیرد. در نتیجه با کاهش آسیب دیدگی کابل‌ها، امکان استفاده از آنها تا زمان زیادی وجود خواهد داشت. همچنین در صورت نیاز به ایجاد تغییر در کابل کشی ساختمان، این امکان به آسانی با کمترین خسارت فراهم خواهد شد. بنابراین استفاده از این محصول موجب صرفه جویی در هزینه‌های برق کشی ساختمان شده و حرارت کمتری در محیط ایجاد خواهد کرد. با توجه به اینکه نردبان موجب هدایت صحیح کابل‌ها در مسیرهای عمودی و افقی می‌شود، این محصول را با نام لدر کابل نیز معرفی می‌نمایند.

انواع نردبان کابل

لدرهایی که در مکان‌های صنعتی و مسکونی استفاده می‌شوند از لحاظ مواد اولیه، مقاومت و ویژگی‌های محیطی که در آن قرار می‌گیرند، متفاوت خواهند بود. برای افزایش طول عمر، میزان تحمل وزن و استقامت این لدرها از فلزات استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از آسیب دیدن فلز در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی، روکش‌هایی مقاوم و استاندارد بر روی آنها قرار می‌دهند. عمل روکش کردن فلز، به اصطلاح گالوانیزه نیز نامیده می‌شود. در نتیجه نردبان کابل برق با سه نوع گالوانیزه مختلف تولید و عرضه می‌شود. به طور کلی می‌توان انواع لدر کابل را به صورت زیر معرفی کرد:

  • لدر کابل گالوانیزه سرد
  • لدر کابل گالوانیزه گرم
  • لدر کابل گالوانیزه فابریک
  • لدر کابل رنگی
  • لدر کابل استیل
  • لدر کابل آلومینیوم

مزایای استفاده از نردبان کابل

مزایای استفاده از نردبان کابل چیست؟

  • از کابل‌های برق در مدت زمانی طولانی، محافظت و نگهداری می‌کند.
  • امکان وارد یا خارج کردن کابل در تمام نقاط نردبان وجود دارد.
  • نصب نردبان در تمام مکان‌ها امکان پذیر خواهد بود.
  • در محل‌هایی که فضای کافی برای نصب وجود ندارد، امکان دسترسی به کابل از زیر نردبان وجود خواهد داشت.
  • استفاده از نردبان موجب جلوگیری از تجمع آب، گردو خاک و رطوبت روی کابل‌ها می‌شود.
  • طول نردبان‌های کابل بین ۲ تا ۶ متر بوده که امکان استفاده از آنها را در انواع پروژه‌های عمرانی فراهم می‌کند.
  • به فضا، زمان و هزینه کمی برای نصب نیاز خواهد داشت.

تقسیم بندی لدر کابل از لحاظ شکل ظاهری

نردبان کابل در مدل‌های مختلف زیر تولید شده که هر یک، برای موارد خاصی قابل استفاده می‌باشند:

  • شاخه مستقیم: اصلی‌ترین مدل نردبان بوده که دارای طولی بین ۲ تا ۳ متر و فاصله پله حدود ۲۵  سانتی‌متر می‌باشد. این مدل نردبان برای نصب، در یک مسیر مستقیم قرار می‌گیرد.
  • نردبان زانویی: در صورت اختلاف ارتفاع در مسیر کابل کشی، به نردبان‌هایی نیم‌دایره یا زاویه‌دار نیاز خواهد بود. این نردبان تنش میان کابل‌ها را کاهش داده و از آسیب دیدن کابل، نردبان و ایجاد خطر جلوگیری می‌نماید.
  • نردبان سه‌راهی: گاهی در پروژه کابل کشی نیاز به انشعاب گیری، خارج کردن یا افزودن کابل در میانه مسیر خواهید داشت. در این شرایط با استفاده از نردبان سه‌راهی، می‌توان انشعاب لازم را ایجاد نمود.
  • نردبان چهارراهی: عملکرد این مدل مانند نردبان سه‌راهی می‌باشد؛ از این لدر در مکان‌هایی که نیاز به چند خروجی دارند (مانند مرکز سقف) استفاده می‌کنند.
  • نردبان عمودی: از این نردبان برای بالا یا پایین بردن کابل‌ها در ارتفاع‌های غیرقابل دسترس استفاده می‌نمایند.

لدر کابل

برای خرید نردبان کابل به چه مواردی دقت کنیم؟

  • ابتدا مشخص نمایید که نردبان را برای کدام قسمت از ساختمان (بدون سقف یا مسقف) استفاده می‌کنید؛ برای مثال در مکان‌های بدون سقف برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی نردبان باید از مدل‌های عایق و آبکاری استفاده نمایید.
  • پوشش نردبان نقش مهمی در میزان کارکرد آن خواهد داشت؛ بهترین پوشش لدر کابل، گالوانیزه، گالوانیزه گرم و پیش گالوانیزه می‌باشد.
  • این محصول را با سایز و ابعاد مورد نیاز تهیه نمایید؛ لازم است بدانید امکان شخصی سازی سایز و ابعاد نردبان وجود داشته و ملزم به تایید تولید کننده می‌باشد. این موضوع در مورد فاصله بین میله‌ها نیز صدق می‌کند.
  • لدر کابل باید متناسب با محل مورد استفاده انتخاب شود. به عنوان مثال، نردبان مورد نیاز در کابل کشی سبک باید از ورق گالوانیزه با ضخامت ۱ تا ۲ میلی‌متر و پهنای کناره ۴۰ تا ۵۰ میلی‌متر تشکیل شده باشد.
  • برای کابل کشی سنگین باید از نردبان گالوانیزه با ضخامت ۲ میل و پهنای کناره ۱۰۰ میل استفاده نمایید تا توانایی تحمل وزن بیشتری را داشته باشد.
  • اتصالات نردبان کابل مانند: رایزر، ردیوسر، زانویی، سه‌راهی، چهارراهی و ... را متناسب با ضخامت، جنس و مقاومت نردبان تهیه نمایید.

خرید نردبان کابل از گروه صنعتی رفیع

مجموعه رفیع انواع محصولات پشتیبانی از کابل برق را با استفاده از متریال درجه یک، تولید و عرضه می‌نماید. محصولات این مجموعه در برابر رطوبت، زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم بوده و طول عمر بالایی خواهند داشت. بنابراین شما با خرید محصولات رفیع، نیاز به تعمیر یا تعویض آنها نداشته و هزینه زیادی را برای خود ذخیره خواهید کرد. این مجموعه با حذف افراد واسطه، قیمتی مناسب‌تر از سایر فروشندگان برای محصولات خود ارائه می‌دهد؛ به این ترتیب شما می‌توانید نردبان کابل برق، اتصالات سینی و نردبان، اتصالات لوله برق، جعبه تقسیم و ... را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از صنایع رفیع خریداری نمایید. برای آشنایی با تمامی محصولات این مجموعه، به سایت گروه صنعتی رفیع مراجعه کنید.

سخن آخر

نردبان کابل یکی از تجهیزاتی آسان کننده سیم کشی برق بوده که با هدایت و نگهداری کابل‌ها، موجب افزایش طول عمر و کیفیت عملکرد آنها خواهد شد. با توجه به اینکه لدر کابل از فلز تشکیل شده و وزن بالایی را تحمل می‌کند، باید روکش مقاومی در برابر آسیب‌های خارجی داشته باشد. به این منظور لازم است لدر کابل را از تولیدکننده‌ای معتبر و باسابقه تهیه نمایید تا از کیفیت محصول اطمینان داشته باشید.

نظر شما