شناسهٔ خبر: 68125394 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

مخاطب «فصل شیدایی» عموم مردم هستند

سعید اسماعیلی کارگردان نمایش «فصل شیدایی» گفت: این که مخاطب ما مخاطب خاص تئاتر نباشد و پیام به وسیله یک کار فرهنگی که در قالب هنر آراسته شده به گوش همه مردم می‌رسد و آن‌ها بازخورد می‌دهند، دلپذیر و جذاب است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نمایش میدانی «فصل شیدایی» به کارگردانی سعید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی علیرضا کوهفر محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه مهنا تا ۲۶ مرداد ماه در یاسوج روی صحنه می‌رود. رسالت بوذری راوی این نمایش است که وقایع مختلف از جمله خلقت انسان، نشانه‌های ظهور و رشادت‌های شهیدان را نمایش می‌دهد.

سعید اسماعیلی در گفت‌وگو با میزان در مورد ریشه و پیشینه شروع این نمایش گفت: حدود سال ۱۳۸۷ بود که به سفارش دوستان ستاد راهیان نور قرار شد که یک پروژه نمایشی در استان خوزستان انجام شود و در آن سال من به همراه حاج آقا یکتا و مدیر حال حاضر سازمان اوج آقای احسان محمدحسنی گشتیم و گشتیم تا به یادمان فتح المبین در شهر شوش رسیدیم. ابتدا گفتند این منطقه عوارض جنگ دارد و نمی‌شود کار کرد تا در نهایت پس از پیگیری‌های متعدد قرار شد نمایش «ستاره صبح» در آنجا اجرا شود که طی یک ماه و حدود ۳۶ اجرا در شوش دانیال روی صحنه رفت و ثمره عجیبی داشت؛ چنانچه به رغم گذشت سالیان هنوز تماشاگرانی هستند که می‌گویند ما در آن اجرا حضور داشتیم و از آن اجرا خاطره داریم. آقای بهزاد پهزادپور مبدع این گونه نمایش بودند که ما مدل و راه ایشان را ادامه داده‌ایم.

وی ادامه داد: «ستاره صبح» چندین بار در آن فرمت نمایشی اجرا شد تا به این نتیجه رسیدیم که فرم نمایشی را عوض کنیم. بر این اساس نمایش از سوله بیرون آمد تا مردم بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند. نمایش زیر آسمان آمد و تمهیدات خاصی برای آن اندیشیده شد؛ وقتی پرده نمایش نباشد کار سخت‌تر می‌شود اما در فرمت جدیدِ طراحی برای همه چیز فکر شد و پروژه جدید با نام «فصل شیدایی» در موسسه مهنا شکل گرفت و از آن روز تا به الان که در یاسوج هستیم، این پروژه در بیش از ۲۳ استان تکرار شده است.

اسماعیلی ادامه داد: برگردان عربی نمایش «فصل شیدایی» در عراق و شهرهای موصل، کربلا، هله، بصره و دو بار در سوریه هم اجرا شده و خوشحالم که در آن کشورها هم مانند ایران با استقبال فراوان مخاطبان روبه‌رو بوده است.

کارگردان نمایش «فصل شیدایی» درباره درون مایه نمایش تصریح کرد: قصه «فصل شیدایی» قصه تاریخ پیامبران، تاریخ اسلام و تاریخ معاصر است؛ قصه‌های شنیده شده اما با نگاه و رویکرد سازندگان. می‌دانیم که هر قصه می‌تواند به انواع و اقسام مدل‌ها بیان شود و هر نویسنده از دید خودش آن را روایت کند و ما هم قصه حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم و بعثت پیامبر (ص) را روایت می‌کنیم اما از زاویه دید خودمان و شیوه‌ای که کمتر کسی دیده و شنیده باشد و فکر می‌کنم همین زاویه دید برای مخاطبان جذاب است. در تاریخ اسلام قصه غدیر و احراق باب خانه حضرت زهرا (س) و قصه عاشورا و حضرت رضا (ع) و حدیث سلسله الذهب را می‌بینیم.

وی افزود: شاید قصه ظهر عاشورا و کربلای نمایش «فصل شیدایی» جذاب‌ترین قسمت آن است که با نگاهی متفاوت نوشته، اجرا و طراحی شده است. لحظات پایانی حیات مقدس سیدالشهدا (ع) را به نمایش می‌گذاریم و کسانی که به دست ایشان در آخرین لحظات هدایت شدند و نتیجه‌گیری‌ای که می‌کنیم برای خودم بسیار جذاب است؛ این که آن امام تا آخرین لحظات هم دستگیر آدم هاست.

اسماعیلی یادآور شد: در تاریخ معاصر قصه انقلاب در قالب یک موشن گرافی و سپس عملیات والفجر به تفصیل مورد روایت قرار می‌گیرد و در نهایت به مصائب آخرالزمان و ظهور حضرت منجی (عج) می‌رسیم.

او درباره استقبال از فصل جدید نمایش میدانی «فصل شیدایی» عنوان کرد: در یاسوج استقبال خوبی داشتیم و تا به اینجا بیش از ۵ هزار نفر کار را دیده‌اند و از آن بهره برده اند.

این کارگردان با اشاره به تغییرات «فصل شیدایی» گفت: در هر سری، بخش معاصر متناسب با استان تغییر می‌کند؛ در یاسوج عملیات والفجر که رزمندگان، سربازان و فرماندهان این استان در آن نقشی بسزا داشتند و اتفاق بزرگی را رقم زدند گنجانده شده است. فتح سایت موشکی عراق که منطقه مهم سوق الجیشی بود را عزیزان این استان رقم زدند که هم برای این استان و هم برای کشور مهم بود و ترجیح دادیم این بخش را به نمایش بگذاریم.

وی افزود: از ویژگی‌های این پروژه این بوده است که یک بار در تهران اجرا شده و الباقی در شهرهای مختلف و حتی دورترین نقاط کشور یعنی جزیره ابوموسی و منطقه بشاگرد در استان لرستان این کار را دیده اند. ویژگی‌ای که این پروژه را برای من جذاب می‌کند این است که مخاطب از هر قشر و عقیده‌ای دعوت می‌شود و می‌آید و حظ و بهره می‌برد و بازخورد می‌دهد.

اسماعیلی گفت: این که مخاطب ما مخاطب خاص تئاتر نباشد و پیام به وسیله یک کار فرهنگی که در قالب هنر آراسته شده به گوش همه ردم می‌رسد و آن‌ها بازخورد می‌دهند، دلپذیر و جذاب است.

وی یادآور شد: بارها اطلاق عنوان پرمخاطب‌ترین نمایش کشور به این کار اختصاص داده شده است چون در استان‌ها فوق تصور تماشاگر آمده و کار را دیده است. از همه همکارانم که دراین کار زحمات فراوان کشیده‌اند بسیار ممنونم.

نظر شما