شناسهٔ خبر: 68122320 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

دبیر فدراسیون صادرات انرژی در گفتگو با تابناک:

تغییر ولتاژ برق، ابزاری برای گذر از روزهای گرم/برق ساختمان‌ها ۲۲۰ ولت نیست؟!

سیدحمیدرضا صالحی، دبیر فدراسیون صادرات انرژی پیرامون اعتراضات مردمی درباره احتمال تغییر ولتاژ برق به ویژه در واحد‌های مسکونی، که آسیب جدی به لوازم خانگی وارد کرده است، توضیحاتی را ارائه داد.

صاحب‌خبر -

سیدحمیدرضا صالحی، دبیر فدراسیون صادرات انرژی در گفتگو با خبرنگار تابناک پیرامون اعتراضات مردمی درباره امکان و احتمال تغییر ولتاژ برق به ویژه در واحد‌های مسکونی، گفت: به لحاظ فنی چنین امکانی وجود دارد که با هدف مدیریت توان تولید، ولتاژ برق را کاهش داده یا به طور کلی تغییر دهند و روی عدد ۲۲۰ ولت به طور دائم قرار نداشته باشد. به عبارتی در شرایطی که صنعت برق کشور با ناترازی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، از چنین راهکار‌های نادرستی برای مدیریت شبکه استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه چنین اقدامی بی شک تاثیرمنفی بر شبکه و البته مصرف کننده نهایی دارد، ادامه داد: قطعا در این ایام شنیده اید که لوازم خانگی، محافظ‌های برق لوازم خانگی و ... در منازل آسیب شدید دیده اند. این اتفاق یکی از مشکلاتی است که در اثر کاهش ولتاژ در راستای مدیریت توان تولید ایجاد می‌شود.

به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، بخشی از این تغییر ولتاژ‌ها کنترل شده و بخشی دیگر لاجرم رخ می‌دهد، اما آنچه بدیهی است آسیب قطعی‌ای است که مجموعه صنعت برق و البته مصرف کننده نهایی وارد می‌شود.

صالحی رقم ناترازی برق کشور (کمبود تولید نسبت به مصرف) را حدود ۱۷ هزار مگاوات در روز‌های پیک مصرف دانست و اظهار داشت: میزان تولید برق کشور در شرایط اوج و آماده باش کامل، ۶۲ تا ۶۵ هزار مگاوات است. این در حالی است که در بخش مصرف شاهد میزان مصرف حدود ۷۹ هزار مگاواتی هستیم. این اختلاف رقم کمی نیست که هر ساله به آن اضافه هم می‌شود؛ بنابراین باید به گونه‌ای این اختلاف مدیریت شود که و در حقیقت چاره‌ای جز دست زدن به چنین اقدامات غیرکارشناسانه‌ای نیست.

وی تصریح کرد: وزیری که مسئولیت وزارت نیرو را در دولت چهاردهم بر عهده می‌گیرد باید بداند اینکه در انتظار دریافت پول برای بهبود این وزارتخانه باشد، امکان پذیر نیست. بلکه باید با مدیریت منابع، توان جذب پول برای این وزارتخانه را داشته باشد. 

به گزارش خبرنگار تابناک، طی گزارش‌های مردمی اخیر، اعتراضات به قطعی‌های مکرر برق در طول روز، متوجه تغییر ولتاژ برق ساختمان‌ها نیز شده است. قطعی‌هایی که به لوازم خانگی بسیاری از افراد آسیب زده که جبران آن، در شرایط کنونی اقتصادی بی شک فشار مضاعفی بر خانوارهاست. اینکه چه کسی پاسخگوی شرایطی است که هر روزه به وخامت آن افزوده می‌شود، مشخص نیست!

نظر شما