شناسهٔ خبر: 68121699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اطلاعات بانوان قزوین در مورد اهدای خون کافی نیست

قزوین - ایرنا - معاون فنی اداره کل انتقال خون قزوین گفت: اطلاعات مردم به ویژه جامعه بانوان استان در مورد اهدای خون کافی نیست که ضرورت دارد به آگاهی بخشی درست و صحیح برای این افراد اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

افسانه مرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اطلاعات مردم در مورد اهدای خون کافی نبوده و باید جامعه برای پاسخ به سوالات ذهنی با مراجعه به اداره کل از مشاوره های لازم برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد با موانع اطلاع رسانی و آگاهی در حوزه بانوان روبرو هستیم، اضافه کرد: بانوان سه مرتبه در سال و آقایان چهار مرتبه درسال می‌توانند خون اهدا کنند، با این حال مشکل اهدای خون بانوان ترس از فرآیند خون گیری، احساس پایین بودن هموگلوبین و نداشتن شرایط مناسب برای اهدای خون است که باید از سوی پزشک سازمان معاینه و مورد مصاحبه قرار گیرند.

مرادی در خصوص برخی ابهامات و سوالات در حوزه اهدای خون مردان نیز اظهار داشت: خیلی از مردان نمی‌دانند که اهدای خون برای آن‌ها چه فوایدی دارد و می‌تواند آهن انباشته شده در هموگلوبین را تخلیه کرده و سلامت را افزایش دهد.

به گفته این مسوول، شرایط عمومی اهدا کنندگان هنگام مراجعه به سازمان از سوی پزشک پرسیده می‌شود که شامل وزن، فشار و موارد بالینی است، بنابراین اگر فرصت کافی باشد، ۱۰ دقیقه برای مصاحبه و در نهایت ۳۰ دقیقه برای انتقال خون زمان لازم است.

مرادی خاطرنشان کرد: حجم خون اهدا کنندگان نیز تا ۷۲ ساعت آینده و گلبول‌های قرمز خون تا هشت هفته در بدن جبران خواهد شد که نگرانی از این بابت وجود ندارد.

معاون فنی اداره کل انتقال خون قزوین خاطرنشان کرد: میزان درخواست پلاکت بیشتر از سایر فرآورده‎‌های خونی بوده که تامین آن نیازمند مراجعه اهداکنندگان مستمر است، از طرفی زمان نگهداری پلاکت تا سه روز، خون در صورت شرایط نگهداری مطلوب تا ۳۵ روز و پلاسما در سردخانه تا سه سال است که اهمیت فرآورده پلاکت را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما