شناسهٔ خبر: 68121137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور خبر داد؛

نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای به‌روزرسانی تجهیزات مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب

فارس- مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه جنوب کشور(شیراز) از نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای به‌روزرسانی تجهیزات و جلوگیری از فرسودگی سامانه های این مرکز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، روح‌الله منوچهری مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه جنوب کشور (شیراز) صبح شنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: سلاح خبرنگار قلم است قلمی که خداوند به آن قسم خورده است.
وی با بیان اینکه علم اطلاعات و دانش شناسی وجه تشابه فراوانی با روزنامه نگاری دارد، افزود: در حوزه آگاهی بخشی یکی از رسالت های کتابخانه ها آگاهی رسانی است.

منوچهری از اینکه خبرنگاران تلاش می کنند تا با اطلاع دادن پای در مطالبه گری بگذارند نام برد و گفت: مطالبه گری و پیگیری حقوق عمومی توسط خبرنگاران نتیجه‌بخش است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه جنوب کشور (شیراز) در ادامه خلاصه ای از فعالیت این نهاد علمی در طول یکسال گذشته ارایه کرد و گفت: اینجا در حوزه اسناد و کتابخانه ملی بیش از ۲۰ میلیون سند نگهداری می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه در یکسال اخیر بیش از ۷۵۰ مترمربع فضای ادارات و سازمان ها با در اختیار گذاشتن اسناد از بایگانی آزادسازی شده است، افزود: در عین حال توانستیم بیش از ۵۰ هزار تصویر سند به رویت پژوهشگران برسانیم.

به گفته منوچهری، اسناد و نسخه های موجود در این مرکز بیش از ۱۶۰۰ بار پایش محیطی شده است و واسپاری کتاب ۱۰۶۳ نسخه داشتیم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه جنوب کشور (شیراز) از ورود ۱۰ هزار و ۲۶۳ عنوان پایان‌نامه به مجموعه یادشده خبر داد و گفت: در حوزه نشریات هم ۶۵۴۹ مورد در طول یکسال واسپاری شد.

وی از برنامه های جنبی مرکز یادشده هم نام برد و گفت: در طول این مدت بازدیدهایی از مرکز توسط دانش آموزان و دانشجویان و مقامات انجام گرفت و در عین حال بزرگداشت متعددی در مرکز برگزار شد که مهمترین آن بزرگداشت روز کتاب و روز اسناد ملی و میراث مکتوب بود.

منوچهری برگزاری سلسله نشست های کتابداران نامدار برای معرفی و تقدیر از زحمات کتابداران معاصر را از دیگر برنامه های جاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور در شیراز عنوان کرد و افزود: در زمینه اسناد اهدایی به این مرکز در یک قلم ۱۱۲ سند از سوی یک خیر امسال دریافت کردیم.

اهدای ۱۳۰ سند به مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه جنوب کشور

وی مجموع سندهای اهدایی به مرکز را ۱۳۰ عنوان کرد و گفت: در یکسال اخیر سینما فرهنگ مجدداً راه‌اندازی شد و در تلاشیم مراحل واگذاری قانونی نگارخانه تار و پود هم انجام گیرد و این فضا رونق یابد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه جنوب کشور (شیراز) قدیمی تریم سند را در کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور به میزبانی شیراز را متعلق به منطقه «کوهک» در فارس عنوان کرد و گفت: این سند تاریخی متعلق به ۷۲۶ هجری قمری است که شامل فرمان ایلخان مغول است.
منوچهری همچنین ا علام کرد: ۳۰ قرآن خطی در این مرکز نگهداری می شود.

وی بخشی از اعتبارات مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور را از استان و بخشی ملی دانست و گفت: در جذب اعتبار ملی خوب بودیم و توانستیم جذب کنیم اما در بخش استانی بخشی از سامانه ها نیاز به رورزسانی دارند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه جنوب کشور (شیراز) افزود: برای بروزرسانی تجهیزات نیاز به اعتبار داریم زیرا در «دیتاسنتر» دما باید از عددی بالاتر نیاید به این خاطر در سرمایش و گرمایش مشکل داریم زیرا تجهیزات مربوط به گذشته و فرسوده است که نیاز به بهروز رسانی دارد.

نظر شما