شناسهٔ خبر: 68120270 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

با حضور وزرای علوم و ارشاد؛

مجتمع علمی فرهنگی شهید رئیسی در دانشگاه بوعلی‌سینا افتتاح شد

مجتمع علمی فرهنگی آیت الله شهید دکتر رئیسی با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه بوعلی سینا همدان افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، مجتمع علمی و فرهنگی آیت الله شهید دکتر رئیسی با حضور همسر رئیس جمهور شهید، وزرای علوم و فرهنگ، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس، با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دانشگاه بوعلی سینا به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم، محمدعلی زلفی‌گل با تاکید بر نگاه ویژه شهید رئیسی به علم و فناوری، از افزایش تخصیص بودجه دانشگاه‌ها و اقدامات انجام‌شده در حوزه آموزش عالی خبر داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شهید رئیسی نگاه ویژه‌ای به علم و فناوری داشتند و به طور منظم جلساتی را به این موضوع اختصاص می‌دادند، افزود: در دوران وزارت خود، میانگین تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها بیش از 110 درصد بوده و توانسته‌اند به صورت ماهانه حقوق حق‌التدریس‌ها را پرداخت کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که همواره پیگیر بودجه هزار میلیارد تومانی حق‌التدریس‌ها هستم.

زلفی‌گل با اشاره به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از دانشگاه‌ها، بیان کرد که 100 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به دانشگاه‌ها اختصاص یافته و در استان همدان، چهار بلوک ساختمان خوابگاهی به دانشگاه صنعتی همدان اختصاص داده شده است. همچنین، بخشی از زمین‌های دانشگاه صنعتی که متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام بوده، با پیگیری‌های لازم حل و فصل شده است.

وی از افتتاح خوابگاه دانشجویان خواهر در دانشگاه بوعلی با ظرفیت 700 نفر خبر داد و همچنین به راه‌اندازی دانشگاه دامپزشکی، دانشکده شیمی و مجتمع علمی و فرهنگی شهید رئیسی اشاره کرد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه مجتمع علمی و فرهنگی شهید رئیسی شامل سه فاز است: فاز اول شامل سالن اجلاس و سالن‌های جنبی، فاز دوم شامل کتابخانه و مخزن و فاز سوم شامل سالن آمفی تئاتر است، ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های بعدی این پروژه تکمیل شود.

زلفی‌گل با اشاره به حجم بالای کاری شهید رئیسی، از تلاش‌های ایشان برای رفع مشکلات مردم یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همدلی، پرچم جمهوری اسلامی همیشه در اهتزاز باقی بماند و رئیس جمهور جدید نیز موفق شود.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از استاندار همدان که در دولت مردمی منشأ اثر خدمات زیرساختی بودند و با پیگیری‌های شبانه‌روزی مشکل آب همدان را برطرف کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: با همکاری و اهتمام ویژه استاندار همدان چهار بلوک خوابگاهی برای دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان اختصاص دادیم که ارزش ریالی آن‌ها به چند همت می‌رسد.

در ادامه این مراسم استاندار همدان اظهار داشت: شهید آیت‌الله دکتر رئیسی نگاه ویژه‌ای به علم و فناوری داشتند و حداقل ماهی یک‌بار برای جامعه علمی و وزارت علوم جلسات و نشست‌های تخصصی برگزار می‌کردند.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: در دولت مردمی، بودجه اختصاصی دانشگاه‌ها بیش از ۱۱۰ درصد محقق شده است که این نشان از تعهد ما به توسعه زیرساخت‌های علمی دارد.

استاندار همدان گفت: مجتمع علمی و فرهنگی شهید رئیسی که از سه بخش سالن‌های اجلاس، کتابخانه‌ها و سالن آمفی‌تئاتر ۱۲۰۰ نفره تشکیل شده است، به عنوان یک مرکز چندمنظوره در خدمت جامعه علمی و فرهنگی کشور قرار دارد.

در این برنامه رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا نیز اظهار داشت: این پروژه در غرب کشور نمونه بوده و به عنوان یک پروژه علمی و فرهنگی فعالیت خواهد کرد، این پروژه در دو فاز شامل: مجموعه‌ای از سالن‌های اجتماعات، کتابخانه و مخزن و یک سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر است.

حسین رضوان افزود: این پروژه با پشتیبانی و تشویق‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ثمر رسید، همچنین طراحی سالن با خیرالدین و حمایت‌های دلسوزانه صادقیان باعث شد این پروژه به بهره‌برداری برسد.

مدیر پروژه مجتمع علمی و فرهنگی شهید رئیسی نیز بیان کرد: این پروژه از سال ۹۰ شروع شده و به دلیل عدم تخصیص اعتبار ناتمام ماند. اما این پروژه در سال ۱۴۰۲ تحولاتی داشت به گونه‌ای که با توجه به نیازمندی‌های دانشگاه تغییراتی در ساختمان آن داده شد.

عراقچیان افزود: این پروژه از سال ۱۴۰۲ کلید خورد، تا امروز ۳۹۰ روز کاری در پروژه کار شده و با مشاوره خیرالدین اصلاحات سازه‌ای در آن رخ داد تا متناسب با نیاز‌های روز باشد. علاوه بر این همزمان با اجرا، طراحی‌های داخلی، محوطه سازی، تاسیسات، شبکه، صوت و تصویر و... نیز انجام شد.  

وی عنوان کرد: این پروژه به روش امانی انجام شد و ۴۰ درصد نسبت به روش‌های متعارف صرفه‌جویی داشت از این جهت می‌تواند برای پروژه‌های بعدی در استان ملاک باشد، همچنین برای این پروژه تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و فاز دوم آن ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر پروژه مجتمع علمی و فرهنگی شهید رئیسی بیان کرد: این پروژه با همت تمام عیار نیرو‌های بومی طراحی و اجرا شد. این پروژه در دو فاز طراحی شد در فاز اول سالن اصلی با ظرفیت ۳۰۰ نفر، سالن شهید شهبازی با ظرفیت ۹۰ نفر، سالن شهید احمدی روشن با ظرفیت ۹۰ نفر، سالن چند منظوره، سالن اختصاصی  و دیگر فضا‌ها طراحی شده و در فاز دوم نیز سالن نمایشگاه مخزن کتابخانه، سالن مطالعه، اتاق‌های استودیو، آمفی تئاتر با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر و.. در نظر گرفته شده است.

نظر شما