شناسهٔ خبر: 68119153 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کارشناس برزیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: کارشناس برزیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صهیونیست‌ها دیگر در سرزمین‌های غصبی احساس امنیت نمی‌کنند صهیونیست‌ها دیگر در سرزمین‌های غصبی احساس امنیت نمی‌کنند

استاد دانشگاه برزیلی می‌‌گوید صهیونیست‌ها در زمینی که بین سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۵۱ دزدیده بودند دیگر احساس امنيت نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

یک هفته پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، رسانه‌های صهیونیستی همچنان از عمق وحشت ساکنان سرزمین‌های اشغالی نسبت به واکنش انتقام جویانه ایران نسبت به این ترور خبر می‌دهند. در همین رابطه پایگاه خبری المیادین به نقل از یک تریبون رسانه‌ای رژیم صهیونیستی نوشت که بزرگترین انتقام ایران نسبت به ترور هنیه این است که بیش از ۹ میلیون اسرائیلی را بیش از یک هفته در ترس و وحشت نگه داشته است.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از مناقشه‌های فشرده در سرزمین‌های اشغالی در خصوص نوع واکنش ایران به این ترور خبر داد و مدعی شد که تل آویو اگر مطمئن به انجام این حمله شود، حتی خود را برای حمله پیش دستانه احتمالی نیز آماده می‌کند. یدیعوت آحارونوت نیز نوشت که صهیونیست‌ها به شدت نگران احتمال حمله ایران و حزب‌الله به اسرائیلی‌های خارج از سرزمین‌های اشغالی یا مراکز دیپلماتیک و سفارتخانه‌های این رژیم هستند.

 باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را در مصاحبه‌ای با برونو بیکلینی، پژوهشگر و نویسنده برزیلی مورد بحث و بررسی قرار داده که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

- دلیل اصلی ترس اسرائیل از پاسخ ایران چیست؟

برونو بیکلینی: رژیم صهیونیستی مبتنی بر دیدگاه غلطی است که مکانی امن برای شهرک نشینان است و از مراکز آنها مانند تل آویو، بندر‌ها و مکان‌های استراتژیک آنها محافظت می‌کند. بنابراین، اسرائیل می‌ترسد که دروغ‌های آنها برملا شود. احتمال دیگر، لشکرکشی گسترده علیه ایلات، حیفا و همچنین برخی پایگاه‌های نظامی مهم است. اگر پاسخ ایران مانند کاری باشد که حزب الله در جلیل انجام می‌دهد، بنابراین رژیم صهیونیستی در مقابل یک کارزار تدافعی قرار خواهد گرفت که اولین بار از سال ۱۹۷۳ است.

ترس دیگر صهیونیست‌ها ترس درونی است. شاید آنها در زمینی که بین سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۵۱ دزدیده بودند احساس "امنیت" نمی‌کنند و قولی که آنها برای جذب مهاجران در سراسر جهان داده اند "مکانی امن برای یهودیان" خواهد بود دیگر کارآیی ندارد. به دلیل این وعده و ترویج نفرت فرقه‌ای در میان همسایگان قدیمی مانند یهودیان عرب، آنها می‌توانند جمعیت بسیار زیادی را ایجاد کنند؛ بنابراین حمله از سوی ائتلاف کامل محور مقاومت به معنای تهدید کامل آپارتاید صهیونیستی است.

-در صورت حمله ایران به نظر شما کابینه نتانیاهو چه واکنشی نشان خواهد داد؟

برونو بیکلینی: همه ما می‌دانیم که ایران حق پاسخ دادن دارد، وظیفه دارد این کار را انجام دهد و همچنین به دلیل قوانین تعامل بین الملل، ایران باید این کار را انجام دهد. در غیر این صورت، مهاجمان اروپایی حتی جسورانه عمل خواهند کرد و وحشیگری‌های خود را گسترش خواهند داد. نتانیاهو جنایتکار جنگی است و همه احتمالات برای این روانی باز است. حتی تهدید به فشار دادن دکمه قرمز و هر گزینه غیرانسانی دیگر. من واقعا امیدوارم که توپخانه ایران کارخانه دیمونا را از بین ببرد؛ بنابراین دشمن گزینه‌های کمتری خواهد داشت.

ممکن است با احتمال دیگری روبرو باشیم. یعنی نتانیاهو منتظر تشدید حملات جدید علیه ایران است و در صورت انتخاب ترامپ، کابینه جناح راست افراطی نتانیاهو ممکن است کمپین طولانی مدتی را با ایران به عنوان یک هدف دائمی آغاز کند. این یک تعویق برای طرح توافق ابراهیم و تلاش برای بازگرداندن امارات و عربستان بر سر میز مذاکره است.

-نقش آمریکا در حملات اسرائیل به مناطق مختلف را چگونه تحلیل می‌کنید؟

برونو بیکلینی: آمریکا تنها دلیل وجود اسرائیل است. امپراتوری بیش از ۳۰ هزار پرسنل نظامی در غرب آسیا دارد و از پایگاه‌های خود برای تهدید کشور‌های محلی استفاده می‌کند. ایالات متحده در حال حاضر بیش از ۲۵ میلیارد دلار پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ هزینه کرده است و چشم انداز این است که حتی منابع بیشتری را بسوزاند. اگر ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود، هر دو جنایتکار (نتانیاهو و مدیر کازینو) می‌توانند همه احتمالات را باز کنند و سعی کنند به اصطلاح توافق آبراهام را از سر بگیرند. 

همانطور که همه ما می‌دانیم، به اصطلاح "دفاع از اسرائیل" قلب‌ها و ذهن‌ها را به سمت سیاست داخلی ایالات متحده حرکت می‌دهد. شاخه حزب جمهوری‌خواه جناح راست افراطی ارتباط زیادی با صهیونیست‌های انجیلی و نوپنطیکاستی دارد و این بدان معناست که «ایستادن در کنار آپارتاید» برای سیاست برتری‌طلبان مدرسه قدیمی در اعماق آمریکا معنی زیادی دارد. از زمان مبارزات انتخاباتی نیکسون برای انتخاب مجدد، حتی احزاب برتری طلب سفیدپوست آمریکایی مجدداً خود را با حزب جمهوری خواه متحد کردند و اتحاد استراتژیک بین دولت عمیق پنتاگون، آیپک و صندوق‌های مالی طرفدار صهیونیستی را تقویت کردند. اسرائیل از دهه ۱۹۲۰ پروژه ایالات متحده است و تا زمانی که آپارتاید شکست نخورده همین خواهد بود.

- دلیل سردرگمی کابینه نتانیاهو در طراحی صحنه‌های جنگ و حملات پراکنده چیست؟

برونو بیکلینی: نتانیاهو و کابینه‌اش می‌دانند که این یک وضعیت باز است. دولت صهیونیستی می‌تواند کشتی‌های خود، بنادر، راکتور دیمونا، برخی پایگاه‌های نظامی و یا حتی تمام محموله‌های دریایی را به عنوان هدف داشته باشد. تا آنجایی که برای محور مقاومت بهتر است. دشمن نمی‌داند چگونه فقط برای حمله و انجام اقدامات تروریستی دفاع کند.

سردرگمی نیز ممکن است برای آنها سلاحی باشد. حملات پرچم دروغین همیشه یک احتمال است، مانند آنچه در منطقه روستای دروس در بلندی‌های جولان اشغالی و برای نتانیاهو برای سرمایه گذاری از آن انجام دادند. تا زمانی که دشمن گزینه‌های ایران را بشناسد و متوجه شود، تل آویو به سرعت تصمیم خود را خواهد گرفت و مانور‌های جدیدی انجام می‌دهد.

برونو بیکلینی روزنامه نگار، پژوهشگر و نویسنده برزیلی است. او دکترای علوم سیاسی دارد و تا سپتامبر سال ۲۰۲۳ در دانشگاه‌های برزیل به تدریس مطالعات بین الملل و علوم سیاسی می‌پرداخت. وی در حال حاضر به عنوان پژوهشگر ارشد با بسیاری از رسانه‌های خارجی همکاری دارد.

خبرنگار و مترجم: سمیه خلیلی 

نظر شما