شناسهٔ خبر: 68119082 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

ایران ظرفیت تولید غذا برای ۱۵۰ میلیون نفر را دارد

اردبیل - ایرنا - نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: با ظرفیت فعلی بخش کشاورزی که در کشور وجود دارد، می توان برای ۱۵۰ میلیون نفر غذا تولید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سیدحسن ربانی در جریان سفر به استان اردبیل و در دیدار با آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: ایران قادر به تولید محصولات متنوع و چندین برابری ظرفیت جمعیت سرزمینی خود است.

وی اظهار کرد: ما با خودتحریمی و خودتحقیری رو به رو هستیم در حالی که با بهره‌گیری از استعدادها و ظرفیت‌های موجود از جنگل و کوه گرفته تا دشت و شرایط آب و هوایی گرمسیری و سردسیری، می‌توان برای تولید محصولات متنوع و خودکفایی کشور در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مساله امنیت غذایی را از مهم‌ترین موضوعات کشور دانست و گفت: صیانت از امنیت غذایی خط قرمز ماست و نباید این حوزه دچار آسیب و یا تهدید شود.

وی خواستار در اولویت قرار گرفتن بهره‌وری به‌ویژه در حوزه کشاورزی شد و بیان کرد: بخش مهمی از مقاومت ایران در مقابل تحریم‌ها مدیون خودکفایی و ارتقای توان تولید کشاورزی است چرا که با وجود سختی ایجاد شده، کشور دچار مشکل تامین مواد غذایی نشد.

حجت‌الاسلام ربانی همچنین با اشاره به تلاش دشمنان برای افزایش فشار و شرایط قحطی در ایران ادامه داد: با وجود این همه فشار، کارشکنی و تهدیدها، کشور ما توانست امنیت غذایی خود را به شایستگی تامین کند.

وی با انتقاد از برخی خود تحریمی در حوزه کشاورزی و توان تولید داخلی افزود: این امر مانع از اقدامات مفید می‌شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین خواستار استفاده از فناوری‌‎های جدید برای افزایش تولیدات کشاورزی، جبران کمبود آب و جلوگیری از تخریب طبیعت و محیط زیست شد.

توجه ناکافی به نیروی انسانی از مهم‌ترین مشکلات وزارت جهاد کشاورزی است

وی توجه ناکافی به نیروی انسانی را از جمله مشکلات وزارت جهاد کشاورزی ذکر کرد و گفت: حل این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارد که علاوه بر آن در نگاه کلی نیز این وزارتخانه از حمایت‌های کافی برخوردار نیست.

آیت‌الله ربانی همچنین بر لزوم رفع سنگ‌اندازی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی تاکید کرد و افزود: ایران بهترین طبیعت و زمین‌های مستعد برای کشاورزی دارد اما در برخی موارد، جانمایی اشتباه و اختصاص زمین‌های درجه یک به حوزه‌های غیرکشاورزی، زمینه نابودی ظرفیت‌های کشاورزی فراهم شده است.

وی تاکید کرد: قدر دانستن نعمت‌ها و سرمایه‌ها در حوزه‌های مختلف راه نجات کشور است و باید از ظرفیت‌های بخش های مختلف به‌ویژه کشاورزی بهره بگیریم تا عقب‌ماندگی کشور جبران شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ابلاغ سیاست راهبردی بخش کشاورزی به عنوان سند تحول این بخش گفت: با گذشت ۱۳ سال از ابلاغ این سند، هنوز نتوانسته‌ایم به شکل مطلوب و مناسب به نقطه تحول در این بخش برسیم و یا از بستر فراهم شده برای ارتقای بهره‌وری و افزایش توان تولیدی در حوزه زراعی، باغی و دامی استفاده کنیم.

ایران می‌تواند در تولید محصولات کشاورزی سرآمد منطقه شود

آیت‌الله ربانی همچنین خواستار استفاده درست و بهینه از سرمایه آب، زمین و منابع انسانی شد و تصریح کرد: با تحقق سیاست‌های راهبردی کشاورزی ایران می‌تواند در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی سرآمد منطقه شود.

وی گفت: متاسفانه در دهه‌های اخیر با جانمایی های نامناسب و زیاده‌خواهی جریان‌های سیاسی و صاحبان قدرت بهترین اراضی تبدیل به مسکن و واحدهای صنعتی شده در حالی که از این سرمایه آب و خاک می‌توانیم برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام ربانی با قدردانی از احساس مسئولیت امام جمعه اردبیل در قبال بخش کشاورزی و بیان تذکرات به موقع در جلوگیری از تخریب جنگل، مرتع و اراضی مرغوب کشاورزی افزود: وضعیت تخریب جنگل و مراتع واقعیتی تلخ است که همواره بر اقدامات پیشگیرانه تاکید می‌شود و ضروری است که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا با زیاده‌خواهی در این حوزه مقابله شود.

وی اظهار کرد: ما دست یاری و استمداد به سوی صاحبان تریبون به ویژه ائمه جمعه و جماعات و رسانه‌ها دراز می‌کنیم تا قهرمانان ملی را در عرصه حفاظت و صیانت از مواهب خدادادی کمک کرده و اجازه ندهند تا آب و خاک باارزش این کشور به یغما برود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما اجازه نداریم اراضی مرغوب و درجه یک کشاورزی، مرتع و جنگل را به خاطر توسعه ناهمگون و نامتوازن تخریب و از بین ببریم بلکه ضرورت دارد این سرمایه به نسل‌های آینده منتقل شود.

نظر شما