شناسهٔ خبر: 68119080 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری:

کشور سالیانه به ۶ تا ۷ میلیون تن چوب نیاز دارد

المیرا دادمهر (اگیر)

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه کشور سالیانه نیازمند شش تا هفت میلیون تن چوب است، اظهار کرد: بخشی از این نیاز از سرشاخه‌های خشک شده اراضی باغی و بخش دیگر آن از طریق واردات تامین می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسن وحید در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور اظهار کرد: در دولت سیزدهم تمرکز ویژه‌ای بر اجرای این طرح صورت گرفت و طبق برنامه‌ریزی بنا شد سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و در مناطق مختلف کاشت شود.

وی ادامه داد: بخشی از این طرح توسط بخش دولتی و بخشی دیگر هم از طریق بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

وی توضیح داد: نهال‌هایی که برای این طرح تولید می‌شوند بین یک الی سه سال قابلیت انتقال به مکان مد نظر را ندارند و در نهالستان باقی می‌مانند تا به وضعیت تثبیت برسند و بعد برای کاشت انتقال داده می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: سرو طبری، ارس، صنوبر، افرا و زبان گنجشک تعدادی از گونه‌هایی هستند که باید ابتدا به وضعیت تثبیت برسند و بعد به محل مورد نظر طرح انتقال داده شوند.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب هم گفت: در حال حاضر این طرح با ظرفیت سالانه دو و نیم میلیون تن چوب در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه نیاز کشور در این بخش بین شش تا هفت میلیون تن چوب است، اظهار کرد: بخشی از این نیاز از سرشاخه‌های خشک شده اراضی باغی و بخش دیگر آن از طریق واردات تامین می‌شود.

این مسئول افزود: عمده تمرکز طرح  کاشت یکی میلیارد اصله نهال بر زراعت چوب معطوف شده و بخشی از آن هم بر کاشت درخت در مناطق بیابانی و احیای مراتع و توسعه فضای سبز معطوف شده است.

وی خاطرنشان کرد: صنایع و دستگاه‌های آلاینده در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال موظف به توسعه فضای سبز شهری هستند و در این راستا نهال رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و آنها موظف به کاشت و نگهداری از آنها هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی طبق برنامه هفتم توسعه موظف به انجام ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری است، گفت: حدود ۳۱ میلیون هکتار تا کنون اجرایی شده که مهمترین نتایج آن کاهش فرسایش خاک است.

وحید اظهار کرد: در حال حاضر میزان فرسایش خاک کشور به طور میانگین ۱۵.۵ تن در هکتار است که باید به حدود هشت تن در هکتار برسد.

وی اضافه کرد: خاک از عناصر اصلی تولید کشاورزی است و برگشت پذیری آن اگر نگوییم غیرممکن است بسیار به سختی انجام می‌شود.

این مسئول گفت: در هر هکتار طبق مبحث آبخیزداری بین ۵۰۰ تا هزار تن می‌توانیم استحصال آب داشته باشیم و بیش از آن آسیب زننده است.

وی با اشاره به اینکه باید بدهی به آبخوان‌ها را جدی بگیریم، اظهار کرد: طبق آمار در حال حاضر با بیش از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان‌ها در کشور مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: در قالب طرح‌های آبخوان داری امکان ذخیره سالانه ۱۸ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و در همین راستا مناطق مستعد برای اجرای این طرح‌ها که حدود ۱۶ میلیون هکتار هستند شناسایی شده است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به کانون‌های بحرانی گفت: متاسفانه در کشور ۱۴ میلیون هکتار کانون فرسایش بادی داریم و در کشورهای همسایه هم حدود ۲۴۰ میلیون هکتار کانون فرسایش بادی دارند که ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: یکی از این کانون‌های فرسایش بادی  کشور تالاب صالحیه است و باید اقدامات لازم برای کاهش روند بحرانی شدن آن صورت بگیرد.

وحید گفت: یکی از دلایلی که باعث گسترش بیابان و ایجاد کانون ریزگرد می‌شود استفاده نامتوازن از منابع آبی و افت منابع زیرزمینی است که فرونشست زمین را در پی دارد.

وی توضیح داد: واقعیت این است دشت‌های سیلابی نیاز به تامین حق آبه دارند و اگر به هردلیلی این اتفاق نیفتد شاهد افزایش کانون‌های فرسایش بادی خواهیم بود.

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه وظیفه داریم کانون‌های بحرانی را ۲۰ درصد کاهش دهیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما