شناسهٔ خبر: 68119026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هر هفته با یک منطقه| گفت‌وگو با مدیر منطقه ۲ اصفهان:

«درآمدزایی» بزرگترین دغدغه منطقه ۲ اصفهان است/ کارگاه‌های موزائیک‌سازی به علویجه می‌رود

طرح «هر هفته با یک منطقه» در نهایت به منطقه ۲ شهرداری اصفهان رسید؛ مدیر این منطقه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا ظرفیت‌ها، پروژه‌های در حال اجرا، بودجه و اعتبارات این منطقه را تشریح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۲ شهرداری اصفهان یکی از قدیمی‌ترین مناطق این کلان‌شهر است که بافت سنتی و قدیمی آن از دیرباز تا به امروز حفظ شده است.

این منطقه با مساحتی معادل ۲.۱۴۵ هکتار، از شمال به خیابان امام خمینی (ره)، از شرق به خیابان خرم، از غرب به دانشگاه صنعتی و از جنوب به خیابان اشرفی اصفهانی محدود می‌شود که در تقسیمات شهری، محلات قدیمی و روستاهای مختلفی از جمله برزان، آفاران، ولدان، جاوان، سودان، فردوان، بابوکان و دهنو را در خود جای داده است.

منطقه ۲ شهرداری اصفهان از معدود مناطقی است که چند تکه است، یعنی یک پهنه مشخص و واحدی ندارد و عملاً به سه قسمت تقسیم شده و با مناطق یک، ۸، ۹، ۱۱ و ۱۲ شهری و نیز دو شهر خمینی‌شهر و شاهین‌شهر همسایه است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محمدرضا طبیبی، مدیر منطقه ۲ شهرداری اصفهان به‌منظور بررسی و آگاهی شهروندان از آخرین اقدامات و پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلات و روند اجرای پروژه‌های این منطقه است.

ایمنا: معاون عمران بودن بهتر است یا مدیر منطقه؟

طبیبی: به‌طور قطع معاون عمران بودن راحت‌تر است، به این دلیل که در جایگاه نفر دوم بودن برای تصمیم‌گیری کمی از تنش‌ها و دل‌نگرانی‌ها کم می‌کند، اما در جایگاه مدیر منطقه باید به عنوان نفر اول انتخاب‌گر و تصمیم‌گیرنده باشی که این موضوع تا حدودی کار راسخت می‌کند، همچنین در حوزه عمران به‌رغم تنوع پروژه‌ها چون تنها یک شاخه را شامل می‌شد، کار به مراتب آسان‌تر به نظر می‌رسید.

ایمنا: مدیریت منطقه ۲ اصفهان با چه مشکل و دغدغه‌هایی همراه است؟

طبیبی: در حال حاضر بزرگترین دغدغه مدیریت شهری با توجه به شرایط اقتصادی کشور بحث درآمدزایی است و منطقه ۲ شهرداری اصفهان نیز ازجمله مناطقی است که همیشه این دغدغه را داشته است.

طی سال‌های گذشته با همت مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان ردیف‌هایی به عنوان کمک هزینه به صورت محرک توسعه به این منطقه تزریق شده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌های آینده این منطقه بتواند به‌طور کامل روی پای خود بایستد و از سایر مناطق و شهرداری مرکزی بی‌نیاز شود.

«درآمدزایی» بزرگترین دغدغه منطقه ۲ اصفهان است/ کارگاه‌های موزائیک‌سازی به علویجه می‌رود

ایمنا: این منطقه چه ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی دارد؟

طبیبی: منطقه ۲ شهرداری اصفهان یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهرداری این کلان‌شهر است، اما می‌توان گفت در صورتی که بخواهیم اصفهان صفوی را در نظر بگیریم، این منطقه، مرز بیرونی شهر اصفهان بوده است.

این منطقه همچون منطقه ۹ ریه شهر حساب می‌شده و دارای باغ‌ها و اراضی کشاورزی بسیاری بوده است که همچنان بومی و محلی‌بودن خود را حفظ کرده و دارای شهروندانی سخت‌کوش و فداکار است.

از ویژگی‌های مهم این منطقه محلی‌بودن آن است و برای پیش بردن بسیاری از موارد ازجمله انجام کارهای عمرانی هنوز می‌توان از طریق صحبت با معتمدان محله مسائل را حل کرد؛ درواقع حس تعلق شهروندان این منطقه به محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند، نقطه قوتی است که همیشه چالش‌هایی نیز در پی دارد.

ایمنا: وضعیت جغرافیایی و محلات منطقه ۲ اصفهان چگونه است؟

طبیبی: این منطقه تنها منطقه چند تکه‌ای است که از چهار قسمت مجزا تشکیل شده و با مناطقی همچون منطقه ۱۱ یعنی رهنان همسایه است؛ قسمت شرقی شامل چهار محله آفاران، جاوان، برزان و ولدان می‌شود و پس از منطقه ۱۱ محله بابوکان و رسالت را تشکیل می‌دهد؛ بابوکان از محلات بسیار قدیمی منطقه محسوب می‌شود، اما رسالت یک شهرک نوساز بوده که در این بافت قرار گرفته و تا حدودی دارای بلند مرتبه‌سازی است که این بلند مرتبه‌سازی در مقایسه با مناطق دیگر قابل مقایسه نیست و کوچک‌تر به حساب می‌آید؛ درواقع نداشتن کد ارتفاعی در این منطقه به عنوان یکی از مشکلات درآمدی محسوب می‌شود.

قسمتی از این منطقه اراضی کشاورزی بوده و در حریم منطقه قرار گرفته است و پس از آن محله دهنو آغاز می‌شود.

منطقه ۲ شهرداری اصفهان با دو شهر خمینی‌شهر و شاهین‌شهر و چند منطقه ازجمله مناطق ۱، ۸، ۱۱، ۹ و ۱۲ همسایه است و حدود ۲۱۰۰ هکتار مساحت دارد که حدود ۱۱۰۰ هکتار آن در حریم منطقه واقع شده و از این ۱۱۰۰ هکتار ۹۹ درصد آن اراضی کشاورزی است که نه تنها برای ما درآمدی ندارد بلکه هزینه‌بر نیز است، چراکه در این محدوده خدماتی ارائه نمی‌شود و اجازه صدور پروانه برای ساخت‌وساز وجود ندارد.

از ۱۰۳۰ هکتار باقی‌مانده، نزدیک ۲۷ درصد آن زمین‌های کشاورزی داخل محدوده است که باز روی این زمین‌ها نیز نمی‌توان پروانه ساخت‌وساز صادر کرد، همچنین زمین‌های غیر کاربری مسکونی ازجمله ۱۸ هکتار در دو نقطه با کاربری فضای سبز و نزدیک ۲۰ هکتار گستره ویژه در این منطقه وجود دارد.

در مجموع از این ۲۱۰۰ هکتار حدود ۲۴ درصد آن قابل ساخت‌وساز بوده و شهرداری می‌تواند برای این زمین‌ها پروانه صادر کند که البته این ساخت‌وساز محدودیت کد ارتفاعی نیز دارد و می‌توان گفت، مشکلات درآمدزایی منطقه از اینجا آغاز می‌شود.

از سوی دیگر بسته‌های تشویقی برای احیای بافت فرسوده این منطقه منوط به محدودیت‌های شهرسازی شده که به‌طور مثال اگر شهروند بخواهد با کد ارتفاعی سه، منزل خود را بازسازی کند، گذرِ آن جواب نمی‌دهد، از این رو دوباره این بافت دست‌نخورده باقی می‌ماند و ساخت‌وسازی انجام نمی‌شود.

ایمنا: میزان جمعیت و وسعت بافت فرسوده در این منطقه چقدر است و بیشترین بافت فرسوده در کدام محله‌های این منطقه قرار گرفته است؟

طبیبی: میزان جمعیتی که این منطقه در خود جای داده، حدود ۷۴ هزار و ۶۱۱ نفر بوده و بافت فرسوده مصوب در این منطقه حدود ۹۴ هکتار است که قسمت‌هایی از آن در تکه پایین منطقه و در محلاتی همچون آفاران، برزان و جاوان، قسمتی در محله دهنو و قسمتی دیگر در محله بابوکان قرار گرفته است که به لحاظ مساحت می‌توان گفت، بیشترین قسمت از این بافت فرسوده در بخش پایینی منطقه قرار دارد، اما به لحاظ محلی، محله بابوکان بیش از محلات دیگر دارای بافت فرسوده است.

ایمنا: برای بازآفرینی بافت فرسوده این منطقه تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

طبیبی: با بسته‌های تشویقی که برای حل مسئله بافت فرسوده در نظر گرفته شد، بخشی از این مشکل در منطقه ۲ اصفهان برطرف شده است، چراکه تخفیف ویژه‌ای برای صدور پروانه‌ها و امکان درآمدزایی بیشتری نیز برای مالکان وجود دارد.

در محلاتی همچون بابوکان و ولدان که امکان تجمیع بافت فرسوده وجود دارد با دو رویکرد مختلف مشاوره انجام شده، چراکه روش ورود به این دو محله برای حل این مسئله با توجه به بافت آن‌ها متفاوت است؛ محله بابوکان در مرحله کمیسیون ماده ۵ قرار دارد و در صورتی که طرح آن مصوب شود تا حدودی بافت فرسوده این محله به لحاظ گذربندی بهتر خواهد شد.

در محله ولدان نیز بافت فرسوده متراکم و ریزدانه‌های بسیاری وجود دارد که در بیشتر موارد خلاف‌سازی اتفاق افتاده، چراکه مجموعه‌ای از موزائیک‌سازان، تعداد قابل توجهی انبار و منازل مسکونی بسیار قدیمی که در گذشته ساخته شده، این محله را تشکیل می‌دهد.

پیرو مشاورات و اعتمادسازی‌های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد با ساکنان این محله در حال حاضر به نتایج مثبتی رسیده‌ایم؛ درواقع در این دو محله به لحاظ بافت فرسوده ما هم‌زمان با دو مشکل بافت فرسوده در قسمت منازل مسکونی و از سوی دیگر کارگاه‌های موزائیک‌سازی مواجه هستیم.

ایمنا: به ظرفیت‌های این منطقه برای انجام سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران اشاره کنید.

طبیبی: «بهشت گمشده» ازجمله خصایص و عنوانی بوده که به منطقه ۲ شهرداری اصفهان تعلق گرفته است، اما فرصت‌های موجود در بعضی نقاط آن در حال از بین رفتن است، این در حالی است که تاکنون با تعدادی سرمایه‌گذار در این مورد صحبت و از آن‌ها دعوت شده تا از این فضا استفاده کنند، چراکه این منطقه دارای شاخصه‌هایی همچون قرار گرفتن در شریان‌های اصلی شهر و کوچه باغ‌هایی به مراتب زیباتر از منطقه ناژوان است.

شهرداری منطقه ۲ اصفهان امکان صدور مجوز برای ایجاد باغ در اراضی کشاورزی داخل محدوده دارد و می‌توانیم باغ‌های بزرگی در این منطقه داشته باشیم که با خیابان‌های اصلی کمتر از ۱۰۰ گام فاصله داشته باشد که این موضوع ظرفیت بسیار مهمی برای این منطقه به شمار می‌رود؛ قیمت زمین‌های این منطقه نسبت به سایر مناطق شهرداری اصفهان ارزان‌تر بوده و ساخت مجموعه‌های تفریحی و ورزشی از دیگر ظرفیت‌های آن به حساب می‌آید.

در این منطقه به فاصله ۵۰ متری خیابان صمدیه زمینی با مساحت ۳۴۰۰ مترمربع وجود دارد که کاربری آن ورزشی بوده و در حال حاضر در پروژه مشارکت‌ها قرار گرفته است؛ طی چند هفته آینده سرمایه‌گذار آن مشخص خواهد شد و برای آن یک پردیس ورزشی تعریف شده که در دل محله ولدان قرار گرفته است.

این مجموعه شامل سالن‌های سرپوشیده بدن‌سازی، ورزش‌های توپی داخلی و استخر می‌شود که برای استراحت ورزشکاران در آن نیز مکان استراحتگاه پیش‌بینی شده است و بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه لازم دارد؛ در صورت اجرای عملیات این پروژه در این منطقه، رشد نواحیِ اطرافِ این محدوده را در پی خواهد داشت و محرک توسعه آن خواهد بود، همچنین با مساحتی که دارد، بزرگترین مجموعه ورزشی غرب اصفهان محسوب می‌شود.

«درآمدزایی» بزرگترین دغدغه منطقه ۲ اصفهان است/ کارگاه‌های موزائیک‌سازی به علویجه می‌رود

ایمنا: بودجه و اعتبارات منطقه نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته است و بر اساس آن چه تعداد پروژه در نظر گرفته شده است؟

طبیبی: منطقه ۲ شهرداری اصفهان در سال جاری افزایش سهم بودجه ۷۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است؛ بودجه منطقه با حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات منطقه و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از محل کمک‌های مرکزی در مجموع ۴۳۰ میلیارد تومان است.

این بودجه شامل تعداد بسیاری از پروژه‌های ریز و درشت یعنی نزدیک به ۵۰ پروژه ازجمله آسفالت، جدول‌کشی، ساماندهی مادی‌ها و انهار تا پروژه‌های خیلی بزرگ حتی با کاربری‌های شهری می‌شود؛ حدود ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های محله‌محور در سه محله جاوان، دهنو و ولدان در این منطقه در نظر گرفته شده است.

همچنین سه پروژه خیابان‌سازی در خیابان‌های جنب مادی شمس‌آباد، بسیج و تکمیل خیابان ولیعصر (عج) در محله دهنو در دست اقدام است که خیابان ولیعصر (عج) در محله دهنو در مراحل پایانی بوده و کاشت درختان فضای سبز آن در حال انجام است، خیابان جنب مادی شمس‌آباد در حال اجرا و خیابان بسیج نیز در دستور کار قرار گرفته است، همچنین

پروژه‌های پیاده‌روسازی در خیابان صمدیه و امام‌خمینی (ره) و دو پروژه احداث مجموعه فرهنگی یکی در محله بابوکان با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۷ میلیارد تومان در حال اجرا است که زمین آن متعلق به یک خیر بوده است و دیگری بزرگترین خانه کودک شهر اصفهان جنب پارک قلمستان در این منطقه بوده که هم‌اکنون با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

ایمنا: پروژه احداث خانه کودک در منطقه ۲ شهرداری اصفهان چند درصد پیشرفت داشته و چه موقع از آن بهره‌برداری می‌شود؟

طبیبی: در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین دسترسی مناسب و پارکینگ در این پروژه هستیم؛ این ساختمان حدود ۴۰۰۰ مترمربع زیربنا دارد که تجهیز آن بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است، اما امیدواریم این پروژه نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری رسد؛ قسمتی از پروژه رینگ پساب شهری نیز که از این منطقه عبور می‌کند، هم‌اکنون در حال اجرا است، همچنین دو ایستگاه پمپاژ آب در صمدیه و امام‌خمینی (ره) برای توزیع این شبکه در حال انجام است.

در این منطقه از دورترین محله آن یعنی بختیار دشت در یک فضای ۳۰ هکتاری پروژه‌ای در خصوص کاشت درختان برای ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهر در حال انجام است که منطقه ۲ شهرداری اصفهان برای آبیاری این کمربند سبز تا پارک‌های کوچک واقع در دروازه تهران پروژه مخزن پمپاژ آب را در حال اجرا دارد.

ایمنا: وضعیت درختان و سبزینگی این منطقه چگونه است؟

طبیبی: در حال حاضر وضعیت درختان این منطقه از دیگر درختان شهر بدتر نیست و در این منطقه علاوه‌بر ۸۰ هکتار، پروژه‌ای دیگر در قالب درختکاری جنگلی به وسعت ۵۰ هکتار در دست اجرا است.

قسمتی قابل توجه از این منطقه با کاربری فضای سبز توسط کارگاه‌های موزائیک‌سازی یا دیگر اصناف اشغال شده که از مشاغل مزاحم محسوب می‌شود و باید از این محدوده نقل مکان کنند که در علویجه برای آن‌ها زمینی در نظر گرفته شده و در حال ساخت آن برای خروج این مشاغل از این منطقه هستیم.

نظر شما