شناسهٔ خبر: 68118449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرماندار:

کشت سیب‌زمینی در شهرستان دلفان به زیر ۴۰۰ هکتار رسیده است

آزیتا یوسفیان

فرماندار دلفان گفت: کشت سیب‌زمینی در شهرستان به منظور حفظ منابع آب زیرزمینی و حاصلخیزی خاک دو دشت خاوه و چواری به زیر ۴۰۰ هکتار رسیده است.

صاحب‌خبر -

اصغر قهرمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کشت سیب زمینی در این شهرستان، اظهار کرد: در دو دشت خاوه و چواری سطح زیر کشت سیب زمینی به طور میانگین در سال ۵۰۰۰ هکتار بود که عمدتاً توسط کشاورزان و دلالان غیر بومی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه این کار برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی شهرستان را به دنبال داشت و مسائل و مشکلات اجتماعی پیش آورده بود.

قهرمانی ادامه داد: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و استفاده از کود شیمیایی و اسیدی که در کشت استفاده می‌شد سبب از بین رفتن حاصلخیزی خاک زراعی این دو دشت شده بود و عمدتاً نمی‌توانست در سال‌های بعد محصولات کشاورزی را آنگونه که باید به عمل بیاورد و زمین کشاورزی به یک زمین لم یزرع تبدیل می‌شد.

فرماندار دلفان افزود: بیم آن می‌رفت با فرونشست دو دشت مذکور، در سال‌های آینده هم منابع آبی از بین برود و هم حاصلخیزی خاک و با سیاستی که از مرکز استان ابلاغ شد از کشت سیب زمینی در شهرستان جلوگیری به عمل آمد، هر چند سیاست جهاد کشاورزی تخصیص سهمیه‌ای بود که در سال به شهرستان اختصاص داده می‌شد.

قهرمانی با بیان اینکه کشت سیب زمینی در شهرستان از ۵۰۰ هکتار تا ۱۴۰۰ هکتار متغیر بود، گفت: در سال ۱۴۰۱ از کشت سیب زمینی در دو دشت خاوه و چواری جلوگیری شد به گونه‌ای که ۱۰ کامیون حامل بذر و کود مرغی توقیف و لوله و اتصالات جمع آوری و چند تن  نیز بازداشت شدند.

وی اضافه کرد: همچنین برخی از کشت‌های سیب زمینی نیز شخم زده شدند؛ البته در کنار رفتارهای قهری اقدامات فرهنگی نیز انجام شد.

فرماندار دلفان بیان کرد: در سال گذشته نیز برخود قهری و چکشی کمتری با مردم داشتیم و ‌ سطح زیر کشت در دو دشت خاوه و چواری به زیر ۴۰۰ هکتار رسید.

قهرمانی با بیان اینکه در این چند سال موتور دیزل و تراکتور را توقیف کردیم و برخوردهایی با افراد داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر بوده است، اضافه کرد: امسال یک عده افراد فرصت‌طلب و سودجو از استان‌های همجوار ورود کرده بودند که در یک مرحله ۵۲ هکتار کشت سیب‌زمینی را تخریب کردیم و چند نفر از افراد غیربومی بازداشت و ادوات کشاورزی، چند دستگاه وسیله نقلیه و کود مرغی و بذر سیب‌زمینی توقیف شدند.

وی افزود: دستگاه‌های قضایی، ناجا، بسیج، سپاه و شورای حفاظت از منابع آب، شرکت برق و امور آب، شهرداری نورآبادهمکاری بسیار در خوری داشتند که امید می‌رود این تلاش‌ها مثمرثمر واقع شود.

فرماندار دلفان اظهار کرد: در سال گذشته برای اولین بار که پس از ۲۰ سال سطح آب‌های زیرزمینی کاهش داشته بود، امسال با این تصمیات اخذ و عملیاتی شده، سطح این آب‌ها افزایش یافته است.

انتهای پیام 

نظر شما