شناسهٔ خبر: 68117044 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۶۵ درصد سطح چهارمحال و بختیاری تحت پوشش مراتع قرار دارد

مریم علیزاده

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سطح مراتع چهارمحال و بختیاری حدود یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار است، گفت: ۶۵ درصد سطح استان را مراتع تحت پوشش خود قرار داده‌اند که گونه اصلی و غالب مراتع گون است.

صاحب‌خبر -

اصغر احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مساحت جنگل‌های چهارمحال و بختیاری حدود ۳۲۸ هزار هکتار و تقریبا ۲۰ درصد سطح استان را به خود اختصاص داده‌ است، اظهار کرد: جنگل‌های این استان به طول ۲۱۲ کیلومتر و عرض سه تا ۴۵ کیلومتر از شمال غرب استان در بازفت تا جنوب و جنوب غرب استان کشیده شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: جنگل‌های استان در محدوده شهرستان‌های فلارد، لردگان، خانمیرزا، کوهرنگ، اردل، کیار و بروجن و پنج حوضه آبریز رودخانه‌های کارون، بازفت، ونک، مُنج و خِرسان قرار دارند.

وی ادامه داد: تنوع پوشش گیاهی مناطق مختلف نتیجه تفاوت در عواملی مانند آب و هوا، خاک، ژئومورفولوژی است، همچنین گونه‌های موجود در چهارمحال و بختیاری اکثرا پهن برگ و خزان کننده و از سوزنی برگان بومی و همیشه سبز است.

احمدی تصریح کرد: حدود ۱۹ جامعه جنگلی با ۶۳ گونه درخت و درختچه‌ای که گونه اصلی و غالب گونه بلوط است، در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد پوشش سطح جنگلی استان عمدتا به صورت شاخه‌زاد و مساحت محدودی نیز به شکل دانه‌زاد است، گونه‌های مهم دیگر به عنوان گونه‌همراه شامل زبان گنجشک، بنه، ارس، بادام، کیکم، زالزالک، داغداغان، گلابی وحشی، مهلب، انجیر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه گونه منحصر بفرد چهارمحال و بختیاری ارس ( Juniperus polycarpos) است، گفت: بالاترین نقاط جنگلی رویش در استان مختص گونه ارس است، ارس گونه‌ای است که در ارتفاعات رویش دارد و در مناطق گرمسیری کمتر است چراکه با هر نوع آب و هوایی سازگار نیست.

۶۵ درصد سطح چهارمحال و بختیاری تحت پوشش مراتع قرار دارد

سطح مراتع چهارمحال و بختیاری حدود یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار است

احمدی با بیان اینکه سطح مراتع چهارمحال و بختیاری حدود یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار است، ادامه داد: مراتع معادل ۶۵ درصد سطح استان را تحت پوشش خود قرار داده‌اند که گونه اصلی و غالب مراتع گون است.

وی با بیان اینکه گونه‌های همراه مراتع شامل دافنه، برموس، کنگر، گلرنگ، جاشیر، گیس پیرزن
گونه‌های انحصاری کلوس (.Kelussia odoratissima ) هستند، افزود: سایر گونه‌های مختص استان مرزه بختیاری و بابونه کلاری هستند.

احمدی تغییر اقلیم (کاهش بارندگی، افزایش متوسط دما، تغییر نوع بارش) و خشکسالی‌های ممتد را چالش و خطرات تهدیدکننده مراتع دانست و گفت: دام مازاد و استفاده خارج از فصل، قطع جنگل(به علت فقر و طمع)، کشت زیر اشکوب غیر اصولی، اقدامات عمرانی و معدنی بدون مطالعه نیز موجب از بین رفتن مراتع می‌شود.

وی در خصوص عوامل ثانویه که موجب فشار به جنگل‌ها و مراتع می‌شود، خاطرنشان کرد: فقر، بیکاری، عدم انجام مطالعات جامع، کمبود سوخت، توسعه نیافتگی، اختلافات و تعارضات ملکی نیز پوشش گیاهی چهارمحال و بختیاری به ویژه جنگل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما