شناسهٔ خبر: 68114401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جدال اصلاح‌طلبان بر سر معرفی وزرای پزشکیان

روزنامه جوان

گرچه هنوز از زمان قانونی رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی زمان زیادی مانده، اما معمولاً رؤسای جمهور خیلی زودتر از یک ماه مهلت قانونی پس از تحلیف، وزرای خود را معرفی می‌کنند. از جمله حسن روحانی در سال ۹۲ در روز تحلیف فهرست وزرای خود را به مجلس معرفی کرد. شهید رئیسی هم یک هفته پس از تحلیف، وزرای خود را معرفی کرد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: بحث و جدال‌های گروه‌ها و افراد و طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب بر سر کابینه پزشکیان ادامه دارد. یک رسانه اصلاح‌طلب می‌گوید انتظارات اصلاح‌طلبان برآورده نشده است، یک رسانه اصلاح‌طلب دیگر با بررسی شخصیت شبث بن ربعی، پزشکیان را از شبث‌ها برحذر داشته است. 
هر روز شنیده‌های تازه‌ای از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به گوش می‌رسد و گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های مختلف و نیز حواشی مختلفی ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد رسیدن مشورت و توصیه از کانال‌های مختلف به رئیس‌جمهور و اعمال فشار بر او و از سویی قحط‌الرجال در میان اصلاح‌طلبان و اصرار بر اینکه از جریان‌های سیاسی دیگر کسی در دولت نباشد، باعث شده روند معرفی وزرای کابینه طولانی شود. 
گرچه هنوز از زمان قانونی رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی زمان زیادی مانده، اما معمولاً رؤسای جمهور خیلی زودتر از یک ماه مهلت قانونی پس از تحلیف، وزرای خود را معرفی می‌کنند. از جمله حسن روحانی در سال ۹۲ در روز تحلیف فهرست وزرای خود را به مجلس معرفی کرد. شهید رئیسی هم یک هفته پس از تحلیف، وزرای خود را معرفی کرد. 
روزنامه شرق در یادداشتی با بررسی شخصیت شبث بن ربعی، نوشت: شبث مسلمان شد، کافر شد و دوباره مسلمان شد. با علی بود، با معاویه بود، به امام حسین نامه نوشت، با ابن‌زیاد بود، تمایل داشت با مختار باشد ولی نشد و در نهایت با زبیریان نیز بود و شاید اگر عمرش کفاف می‌داد با دیگران نیز همراهی می‌کرد. شبث را چگونه می‌توان فهمید؟»
شرق در ادامه و پس از طرح چند سؤال درخصوص شخصیت شبث با بیان اینکه شبث هرچه بود، درسی ماندگار در تاریخ از خود به جای گذاشت، نوشته: «شبث‌ها نگاه‌شان به قدرت است، به اینکه چه کسی صاحب آن است. در شرایط چندگانگی یا دوگانگی قدرت نیز سعی در جلب رضایت همه اطراف دارند. از سویی پس از جنگ صفین با علی هستند و از سوی دیگر با معاویه نامه‌نگاری دارند. از سویی با حاکم کوفه هستند و از سویی به مختارنامه می‌نویسند. سعی می‌کنند همه را داشته باشند. شبث‌ها همیشه هستند. آنان حاضر به هزینه‌کردن برای هیچ گروهی نیستند، اما آماده‌اند تا بر سر سفره‌ها بنشینند. با همه هستند، اما به‌واقع با هیچ‌کس نیز نیستند. با همه گروه‌ها با افکار کاملاً ناهمگون نیز سازگارند. جناب پزشکیان، مراقب شبث‌ها باشید.»
در حالی که شرق درباره اطرافیان به پزشکیان هشدار داده، آرمان ملی، از انتخاب معاونان رئیس‌جمهور ابراز نارضایتی کرده است. این رسانه اصلاح‌طلب نوشته که «در ارتباط با معاونان وی به نظر می‌رسد انتظاری که مردم از رئیس‌جمهور داشتند و خصوصا انتظار جریان اصلاحات که اعضای احزاب در ستاد‌های انتخابات ایشان فعال بودند، بر آورده نشده است. آقای دکتر دبیری که به شغل طبابت مشغول است در شرایطی به عنوان معاون پارلمانی برگزیده شده که حتی یک دوره هم در مجلس حاضر نبوده و سابقه حقوقی هم ندارند. این درحالی است که اصولاً رؤسای جمهور افرادی را به عنوان نماینده پارلمانی انتخاب کرده‌اند که سابقه نمایندگی داشته و در امور مربوطه مشغول بودند؛ لذا وظایف خطیری برعهده معاون پارلمانی است و آقای پزشکیان فردی را انتخاب کرده که سابقه نمایندگی ندارد و تا با مناسبات بین قوا آشنا شود، این مورد خود زمان می‌برد.»
مجموع حواشی و شنیده‌ها نشان می‌دهد تشکیلات نداشتن مسعود پزشکیان باعث شده بخش‌های مختلف جریان اصلاحات در طمع مدیریت کابینه او باشند و هر گروه و فرد با اعمال فشار، دنبال به کرسی نشاندن گزینه خودش باشد.

نظر شما