شناسهٔ خبر: 68114387 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

زورگیران جنجالی به محل سرقت بازگشتند

روزنامه جوان

چند روز قبل کلیپی از دو زورگیر خشن در فضای مجازی پخش شد. فیلم گرفته‌شده از صحنه نشان می‌داد ساعت ۴ بامداد سی‌ام تیر ماه امسال، مرد سالخورده جلوی دستگاه عابر بانکی در خیابان اعجازی در محله زعفرانیه در حال برداشت پول است که موتورسیکلتی با دو سرنشین در نزدیکی او توقف می‌کنند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دو زورگیر خشن که انتشار فیلم زورگیری‌شان از مردی سالخورده باعث جنجال شده‌بود، با هوشیاری کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بازداشت شدند و با حضور در محل حادثه صحنه جرم را بازسازی کردند. 
چند روز قبل کلیپی از دو زورگیر خشن در فضای مجازی پخش شد. فیلم گرفته‌شده از صحنه نشان می‌داد ساعت ۴ بامداد سی‌ام تیر ماه امسال، مرد سالخورده جلوی دستگاه عابر بانکی در خیابان اعجازی در محله زعفرانیه در حال برداشت پول است که موتورسیکلتی با دو سرنشین در نزدیکی او توقف می‌کنند. ثانیه‌هایی بعد ترک‌نشین موتورسیکلت پیاده می‌شود و در حالی که چاقوی بزرگی در دست دارد، به سمت مرد سالخورده حمله‌ور می‌شود. زورگیر خشن با یک دستش یقه مرد سالخورده را می‌گیرد و دست دیگرش برق خنجری را که به دست دارد، به مرد سالخورده نشان می‌دهد. مرد سالخورده که به نظر می‌رسد قصد ندارد تسلیم او شود، سعی می‌کند با دستش چاقوی زورگیر خشن را که بالا و پایین می‌رود، مهار کند. تا اینکه زورگیر ضربه‌ای با چاقو به پای او و ضربه‌ای هم با پخی چاقو به سر او می‌زند. کشمکش ادامه پیدا می‌کند و همدست زورگیر وقتی می‌فهمد دوستش حریف او نیست، از موتورش پیاده می‌شود و به کمک همدستش می‌رود. راننده موتورسیکلت ضربه‌ای محکم با مشت به کتف مرد می‌زند و همدستش هم با چاقو او را تهدید می‌کند و در نهایت مرد را نقش بر زمین و تلفن همراه او را سرقت می‌کنند و به سرعت از محل می‌گریزند. 

 تنها شاهد 
تنها شاهد ماجرا در نیمه‌شب گربه‌ای بود در نزدیکی خودروی مرد میانسال که با دیدن سارقان چاقو به دست از ترس فرار کرد، اما زورگیران فکر نمی‌کردند دوربین‌های مداربسته آنجا فیلم زورگیری ترسناک آن‌ها را ثبت کرده‌است. پس از این حادثه، مرد میانسال که از ناحیه دست دچار شکستگی می‌شود، راهی بیمارستان می‌شود و در اداره پلیس شکایتش را طرح می‌کند. دستگیری سارقان خشن در دستور کار قرار می‌گیرد تا اینکه کلیپ سرتاسر وحشت زورگیران در فضای مجازی بین شهروندان دست به دست می‌شود. کلیپ احساسات شهروندان را جریحه‌دار می‌کند و ترس و دلهره را برای برخی افراد به دنبال می‌آورد. پس از آن تیم زبده‌ای از کارآگاهان پلیس آگاهی وارد عمل می‌شوند و خیلی زود دو متهم را شناسایی و بازداشت می‌کنند. 

 قفس آهنی 
صبح روز پنج‌شنبه هجدهم مرداد دو متهم برای بازسازی صحنه جرم به محل حادثه منتقل شدند. سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت همراه تعدادی از مأموران، شاکی، تعدادی از خبرنگاران، عکاسان و تعدادی از شهروندان در محل حضور داشتند که دو متهم از داخل قفسه آهنی پشت خودروی پلیس بیرون آمدند. متهمان فکر نمی‌کردند که به این زودی در دام مأموران گرفتار و برای بازسازی صحنه زورگیری خشن‌شان به محل منتقل شوند. رنگ صورتشان زرد شده و دست و پایشان به لرزه افتاده بود و تنها کلمه‌ای که از زبانشان بیرون می‌آمد «غلط کردیم و اشتباه کردیم» بود. 

 قرص خوردیم 
یکی از متهمان که پسر ۲۲ ساله‌ای است، در توضیح حادثه گفت: «من و دوست ۲۰ ساله‌ام هیچ سابقه‌ای نداریم و برای اولین‌بار بود که تصمیم به زورگیری گرفتیم. آن شب دو نفری قرص روانگردان خوردیم و برای دور دور داخل خیابان آمدیم. در یکی از خیابان‌های بالای شهر با موتورسیکلتمان پرسه می‌زدیم که دیدیم مردی پشت دستگاه عابربانکی در حال انجام کار بانکی است. حالمان خوب نبود و وسوسه شدیم تلفن همراه او را سرقت کنیم. همدستم موتور را متوقف کرد و من با چاقو به سراغ مالباخته رفتم و به سمت او حمله کردم و از او خواستم تلفن همراهش را به من بدهد. او در مقابل من مقاومت کرد و من با چاقو ضربه‌ای آرام به پایش زدم و بعد هم با پخی چاقو ضربه‌ای به سرش زدم تا او را بترسانم، اما او مدعی بود تلفن همراه ندارد. مرد میانسال ساعت مچی اپل واچش را به من داد و من می‌خواستم او را رها کنم که همدستم به کمک من آمد و او تعادلش را از دست داد و روی زمین افتاد. وقتی روی زمین افتاد، تلفن همراهش داخل جیبش دیده‌شد و ما هم تلفن را سرقت کردیم و به سرعت از محل گریختیم.»
همدست وی هم در محل با اظهار پشیمانی به جرم خود اقرار و اظهارات دوستش را تأیید کرد. وی درباره دستگیری‌شان گفت: «نیمه‌شب بود و ما فکر نمی‌کردیم شناسایی شویم و خیالمان راحت بود، اما مأموران با وجود اینکه هیچ ردپایی از خود به جا نگذاشته بودیم، ما را شناسایی و دستگیر کردند.»

 مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان 
شاکی که با دست آتل بسته در محل بازسازی صحنه زورگیری حاضر شده‌بود با دیدن زورگیران از مأموران پلیس تشکر و قدر‌دانی کرد. وی در توضیح حادثه گفت: «من مدیر عامل یک شرکت تولیدی دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی هستم. بنا به ضرورت کاری تا دیر‌وقت در محل کارم بودم تا اینکه نیمه‌شب با خودرویم به طرف منزلم به راه افتادم. در نزدیکی خانه‌ام کنار دستگاه عابر‌بانکی خودرویم را متوقف کردم تا مقداری پول بردارم. می‌خواستم وقتی در آن نیمه‌شب سرایدار در را به رویم باز می‌کند، به او هدیه بدهم. در حال کار با عابر بانک بودم که موتورسیکلتی با دو سرنشین نزدیک من توقف کرد. ترک‌نشین با چاقوی بزرگی شبیه به خنجر به سمت من حمله و تهدید کرد تلفن همراهم را به او بدهم. تلفن همراهم دو ترابایت اطلاعات کاری و خصوصی داشت و به همین دلیل تصمیم داشتم تلفن همراهم را به او ندهم. صحنه سخت و ترسناکی بود که به مرد چاقو به دست گفتم تلفن همراه ندارم و ساعت اپل واچم را به او دادم. او چاقو را به سمت من پرت می‌کرد و من هم رد می‌دادم و تسلیم او نمی‌شدم. زورگیر خشن با چاقو ضربه‌ای به پایم زد و بعد هم با دسته چاقو ضربه‌ای به سرم زدم، اما حریف من نشد که همدستش به کمکش آمد. همدستش با مشت ضربه به استخوان دستم زد و باعث شکستگی آن شد و در ادامه هم مرا روی زمین انداختند و دستم به شدت آسیب دید و بعد هم تلفن همراه مرا سرقت و فرار کردند.»
وی در پایان گفت: «من از مأموران کمال قدردانی و تشکر را دارم، چون فکر نمی‌کردم به این زودی زورگیران دستگیر شوند. به نظر من آن‌ها مثل سوزنی بودند که در کاهدانی گم شده‌بودند، اما مأموران پلیس آگاهی کاری کردند کارستان و زورگیران را به دام انداختند و تلفن همراه مرا که اطلاعات با ارزشی داخل آن داشتم به من برگرداندند.»
سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران در خصوص دستگیری دو زورگیر خشن گفت: «با اعلام شکایت و دستور قضایی پرونده برای رسیدگی در اختیار کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت. کارآگاهان در گام نخست و بررسی فیلم دوربین مداربسته بانکی که در مقابل آن صحنه سرقت صورت گرفته‌بود، مشاهده کردند که دو زورگیر در ساعت ۴ صبح مردی تنها را مقابل دستگاه عابربانک هدف زورگیری قرار می‌دهند و پس از تهدید و زمین زدن این مرد اقدام به سرقت گوشی موبایل وی می‌کنند و سوار بر موتور پا به فرار می‌گذارند.»
سردار گودرزی ادامه داد: «کارآگاهان با اطلاعاتی که به دست آوردند، یکی از زورگیران را در مخفیگاهش دستگیر کردند و در ادامه با اعترافات متهم همدست وی نیز شناسایی و در عملیات دیگری دومین متهم دستگیر و گوشی سرقتی نیز کشف شد.»
وی افزود: «با توجه به خشن‌بودن این زورگیری، مقام قضایی برای متهمان اشد مجازات را در نظر خواهد گرفت تا این مجازات از بروز چنین جرائمی جلوگیری کند و مجرمان این را بدانند که پلیس به صورت شبانه‌روزی برای ایجاد امنیت در تلاش است و اجازه جولان به چنین مجرمانی را نخواهد داد.»

نظر شما