شناسهٔ خبر: 68113753 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار خواندنی ها و دیدنی ها

کبوتری از جنس «دایناسور» که قرار است در نیویورک فرود بیاید!

ایوان آرگوت هنرمند امیدوار است این اثر هنری به نام «دایناسور» الهام‌بخش جذبیت، اغوا و ترس شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرادید، ماه پاییز مجسمه‌ای از یک کبوتر روی ستونی در پارک خطی های‌لاین نیویورک نصب خواهد شد. معمولاً انسان‌ها با ساخت و سازهای سربه‌فلک‌کشیده‌شان نسبت به کبوترهای شهر بزرگ به نظر می‌رسند، اما این اثر هنری جدید ۴.۸ متری به نام دایناسور به تماشاگر حس کوچک بودن می‌دهد. 

ایوان آرگوت، هنرمند خالق این اثر، در بیانیه‌ای گفته: «احساس می‌کنم این مجسمه می‌تواند حس عجیبی از جاذبه، اغوا و ترس را در ساکنان نیویورک ایجاد کند.» 

از ماه اکتبر، مجسمه «دایناسور» به مدت ۱۸ ماه روی ستون مجسمه پارک خطی‌ «های لاین» واقع در بالای خیابان دهم و سی‌ام به نمایش گذاشته خواهد شد. این مکان مشهور بخشی از یک برنامه هنری معاصر است که از سال ۲۰۱۹ مجسمه‌هایی را در قلب شهر به نمایش گذاشته است. 

تناسب مجسمه کبوتر جدید، شاید از دید برخی رهگذران عجیب به نظر برسد، اما آرگوت سخت تلاش کرده تا آن را واقعی و آشنا جلوه دهد: «من واقعاً قصد دارم این احساس را ایجاد کنم، مثل زمانی که دو ثانیه تنها هستید یا در حال خوردن یک ساندویچ در خیابان یا در حال وقت‌گذرانی و پرسه زدن که ناگهان به پایین نگاه می‌کنید و یک کبوتر را می‌بینید و نگاه شما و نگاه کبوتر در هم گره می‌خورد. انگار با نگاهتان می‌خواهید با کبوتر حرف بزنید. من واقعاً دوست دارم مردم به این قبیل احساسات اهمیت بدهند.» 

نیویورک با آثار هنری در قالب حیوانات بزرگ مانند مجسمه نمادین گاو پولساز (چارجینگ بول) در وال استریت یا شیرهای مرمری بیرون از کتابخانه عمومی نیویورک بیگانه نیست. با این حال، به کبوترها که گاهی آن‌ها را «موش‌های آسمان» می‌نامند، معمولاً توجه چندانی نمی‌شود. اما برای آرگوت، اوضاع فرق می‌کند. 

کبوتر فول پیکر در آمریکا,مجسمه کبوتر در آمریکا

سیسیلیا المانی، مدیر و سرپرست ارشد هرن‌های لاین، گفته: «ایوان به‌عنوان هنرمند، توانایی جذابی دارد تا به سراغ یک چیز آشنا برود و کاری کند که ما به روش‌های عمیقی، آن چیز آشنا را نو پنداریم. مجسمه‌ی او برای پارک‌ های لاین، دیدگاه انتقادی و در عین حال خنده‌داری به گفتگوی جاری هنر عمومی اضافه می‌کند.» 

آرگوت می‌گوید نام دایناسور نه تنها به اندازه مجسمه بلکه به اجداد ماقبل تاریخ این پرنده نیز اشاره دارد. به گفته موزه شهر نیویورک، در تاریخ متأخر، کبوترها نخستین بار با مهاجران اروپایی به سیب بزرگ (نام مستعار شهر نیویورک) نقل مکان کردند. با گذشت زمان، آن‌ها یاد گرفتند در محیط‌های شهری رشد کنند و به پیام‌رسان‌های ارزشمندی تبدیل شدند. »

المانی افزود: «کبوترها حیواناتی هستند که واکنش‌های بسیار عمیقی را در نیویورکی‌ها ایجاد می‌کنند. افرادی هستند که جامعه کبوترها را تمام و کمال دوست دارند و افرادی هم هستند که به معنای واقعی کلمه از کبوترها متنفرند و از آن‌ها می‌ترسند. 

آرگوت توضیح داده که کبوتر نماد نیویورک است و در عین حال، موجودی حاشیه‌نشین که در گوشه و کنارهای کثیف زندگی می‌کند. 

دایناسور در اصل یکی از ۸۰ پیشنهاد ارائه‌شده برای نصب در‌های لاین در سال ۲۰۲۰ بود. آرگوت پس از سیمون لی، سَم دورانت و پاملا روزِنکرانز، چهارمین هنرمندی خواهد بود که اثرش را در فضای عمومی به نمایش می‌گذارد. 

مجسمه درخت صورتی روزِنکرانز در حال حاضر در این پارک به نمایش گذاشته شده و این نمایش تا سپتامبر ادامه دارد. سپس، نوبت نمایش مجسمه کبوتر است. آرگوت امیدوار است رانندگان زیر پل با این منظره عجیب و غریب حواسشان پرت نشود. او در این باره گفته: «امیدوارم هیچ حادثه‌ای پیش نیاید، اما وقتی در حال رانندگی باشید، این مجسمه غول‌پیکر توجه‌تان را جلب می‌کند. آن وقت است که به بالا نگاه می‌کنید و می‌گویید: این دیگه چیه؟!»

یاشار سلطانی بیوگرافی یاشار سلطانی

نظر شما