شناسهٔ خبر: 68107739 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همراه با المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

یزدانی یک گام تا رسیدن به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران

تهران- ایرنا- کاپیتان تیم کشتی آزاد ایران با حضور در فینال المپیک به دنبال خلق چند رکورد جدید در ورزش ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسابقات مرحله مقدماتی و نیمه نهایی کشتی آزاد در وزن ۸۶ کیلوگرم سی و سومین دوره بازی های المپیک روز گذشته(پنج شنبه) برگزار و حسن یزدانی نابغه کشتی ایران و جهان غلبه بر حریفانی از استرالیا، یونان و سن مارینو راهی دیدار نهایی این مسابقات شد. کاپیتان در فینال این وزن رقابت سختی را با ماگومد رمضان اُف بلغارستانی دارد. آزادکار بلغاری پیش از فینال، آرون بروکس آمریکایی و جانشین دیوید تیلور را شکست داد.

کاپیتان کشتی آزاد ایران با حضور در فینال المپیک چند رکورد خاص را به نام خود ثبت کرد. او با غلبه بر مایلس امینه در نیمه نهایی از رکورد محمد نصیری عبور و به رکورد ۶۴ ساله تختی رسید. نصیری اعجوبه وزنه برداری ایران یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز المپیک را در کارنامه دارد. مرد ۱۰ مداله کشتی ایران اکنون در کنار جهان پهلوان تختی قرار گرفت اما از لحاظ تعداد حضور در المپیک یزدانی عملکرد بهتری نسبت به تختی دارد زیرا تختی در چهار المپیک به سه مدال رسیده و یزدانی در سه المپیک این عنوان های ارزشمند را کسب کرده است.

یزدانی یک گام تا رسیدن به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران

یزدانی می خواهد در کنار رضازاده و ساعی قرار گیرد. یزدانی در صورت کسب نشان زرین المپیک به سومین ورزشکار ایرانی تبدیل خواهد شد که ۲ مدال این آوردگاه مهم را در کارنامه دارد. پیش از این تنها هادی ساعی در رشته تکواندو(المپیک ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن) و حسین رضازاده (۲۰۰۰سیدنی و ۲۰۰۴ آتن) در رشته وزنه برداری موفق به کسب ۲ مدال طلا شده بودند.

یزدانی یک گام تا رسیدن به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران

البته در فینال امشب رقیب واقعی یزدانی برای رسیدن به سکوی نخست المپیک ماگومد رمضانوف است اما شیرشاه ایرانی یک رقابت پنهان نیز با هادی ساعی دارد رقابتی که هر چند در روی تشک یا شیاپچانک نیست اما بر سر عنوان ارزشمندی به نام پرافتخارترین المپین ایران است. این عنوان از سال ۲۰۰۸ و المپیک پکن در اختیار یکی از نوابغ تکواندو دنیا است. ساعی در سال ۲۰۰۸ و کسب نشان طلا در سرزمین اژدها با عبور از تختی، عنوان برترین المپین تاریخ ایران را از آن خود کرد.

یزدانی یک گام تا رسیدن به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران

البته یزدانی یک هدف مهم دیگر در پاریس دارد او به دنبال آن است که به طلسم ۷۶ ساله کشتی ایران پایان دهد. از سال ۱۹۴۸ و اولین حضور ایران در المپیک هیچ گوش شکسته‌ای نتوانسته ۲ مدال طلا را از آوردگاه بزرگ ورزش جهان صید کند. یزدانی در صورتی که بتواند از سد حریف چغر بلغار عبور کند اولین کشتی گیری خواهد بود که این عنوان ارزشمند را کسب خواهد کرد.

یزدانی یک گام تا رسیدن به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران

نظر شما