شناسهٔ خبر: 68107034 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر نشان‌های علمی و تولد دو نشان جدید؛ «دانش» و «سرو»

تهران- ایرنا- در تاریخ جمهوری‌اسلامی‌ایران به حدود ۷۰ دانشمند نشان دولتی دانش و پژوهش توسط روسای‌جمهوری مقام عالی دستگاه مربوطه اعطا شده، همچنین در دولت سیزدهم دو نشان جدید با نام‌های «نشان عالی دانش» از سوی دانشگاه تهران و نشان «سرو» توسط وزارت علوم برای قدردانی از زحمات استادان و دانشمندان عالی طراحی و اعطا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از اقدامات مجموعه حاکمیت و آموزش عالی کشور پس از انقلاب اعطای نشان های جدید علمی است؛ اعطای نشان سرو از سوی وزارت علوم و اعطای نشان عالی‌دانش از سوی دانشگاه تهران نیز طی دولت سیزدهم از جمله جوایزی است که به تازگی به خانواده جوایز علمی کشور پیوستند.

نشان چیست و به چه کسانی اعطا می‌شود؟

نشان، نمادی است که بر اساس مقررات و به منظور قدردانی، تشویق به چهره‌های ماندگار اعطا می‌شود. نشان‌ها در ایران پس از انقلاب انواع مختلفی دارد که یکی از آنها، نشان دولتی جمهوری اسلامی ایران که مجموعه‌ای از نشان‌های رسمی کشوری است و از سوی دولت اعطا می‌شود. این نشان‌ها ترکیبی از نماد نشان و لوازم جانبی آن هستند که با عنوان نشان افتخار شناخته می‌شوند. دریافت‌کنندگان اجازه خواهند داشت که این نشان‌ها را روی لباس خود مطابق دستورالعمل خاص هر نشان نصب کنند. همچنین نشان دارای درجه یک تا سه و نشان عالی هستند که در این بین اعطای نشان عالی ذوالفقار به عنوان بالاترین نشان در سطح فرماندهان نظامی محسوب می‌شود و از سوی رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعطا کردند، نشانی که به عنوان عالی‌ترین نشان نظامی برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از فرماندهان نظامی اعطا شد.

اما نشان‌های دولتی شامل نشان دولتی ( انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی)، نشان تخصصی ( دانش، پژوهش، لیاقت و عدالت)، نشان عمومی ( سازندگی، خدمت، کار وتولید، شجاعت ایثار، تعلیم و تربیت، فرهنگ و هنر، مهر و ادب پارسی)، نشان نظامی، نشان عالی افتخار ( ذوالفقار،فتح، نصر،شفا و هنر) و نشان‌های اختصاصی مهارت و خدمت و... هستند که هر کدام از آنها گونه‌های مختلف خود را دارد.

تمام نشان‌های دولتی دانش و پژوهش که توسط روسای جمهور یا وزاری مربوطه اعطا شد

یکی از این گونه‌های نشان تخصصی، نشان دولتی دانش است. نشانی که به شکل مدال نواری است و به افرادی اعطا می‌شود که به یکی از دلایلی چون ارائه تألیفات و آثار ارزشمند علمی و تلاش و خدمت صادقانه در جهت ارتقای سطح علمی دانش‌پژوهان از طریق تدریس در دانشگاه‌های کشور در ارتقای سطح علمی کشور تلاش چشمگیر و کم‌سابقه داشته باشند.


این نشان سه درجه دارد که تاکنون در دولت های مختلف ۳۹ نفر نشان دانش را کسب کردند و از مشهورترین چهره‌هایی که نشان دانش را بر سینه نصب کردند؛ مرحوم سید جعفر شهیدی رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام، مرحوم ابوالقاسم گرجی استاد ممتاز و پژوهشگر برجسته دانشگاه، پژوهشگر نمونه کشور و دریافت نشان درجه یک دانش، مرحوم علامه محمدتقی جعفری حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه و اصولی و از اساتید مدرسه‌عالی و دانشگاه‌شهیدمطهری (ره)، آیت‌الله جعفرسبحانی مفسر و استاد حوزه علمیه قم، مرحوم سید جلال‌الدین آشتیانی عارف و فیلسوف اصالت وجودی، مهدی محقق نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ‌پزشکی‌اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی، استاد دانشگاه‌تهران است، محمدرضا حکیمی محقق پر تالیف، سیدحسین صفایی از اساتید مطرح دانشگاه و نویسنده و مترجم شایسته‌ در رشته حقوق، مرحوم محمد هاشمی بنیانگذار رشته حقوق‌عمومی در ایران، جمشید ممتاز استاد برجسته حقوق‌بین‌الملل، ناصر کاتوزیان حقوقدان، استادممتاز دانشکده‌حقوق‌ دانشگاه‌تهران، ناصر سیم‌فروش محقق برگزیده دارای مقاله تحقیقی با بیشترین ارجاع در ماه و رتبه دوم محققان در گروه علوم‌بالینی‌وجراحی، محمد آشوری از چهره‌های تأثیرگذار عرصه حقوقی کشور و استاد آیین دادرسی کیفری، مرحوم حسن حبیبی رئیس و مؤسس بنیاد ایران شناسی، ایرج فاضل استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای تألیف مقالات بسیار در زمینه جراحی عروق و پیوند، رضا داوری‌اردکانی استاد دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، رئیس‌فرهنگستان‌علوم جمهوری‌اسلامی‌ایران، چهره‌ماندگارعرصه فلسفه، مرحوم کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران ، مرحوم محمدابراهیم باستانی پاریزی تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه، استاد دانشگاه تهران، حسین مهرپور از مفاخر حقوق ایران، علی‌اکبر ولایتی استاد ممتاز دانشگاه‌علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، پرویز دوامی استاد رشته متالورژی دانشگاه‌صنعتی‌شریف هستند.

گونه دوم نشان تخصصی هم نشان دولتی پژوهش است و به افرادی اعطا می‌شود که به یکی از این دلایل نظیر عرضه شیوه‌ها و روش‌های جدید تحقیق، مطالعات و تحقیقاتی که منشأ تغییر و تحول علمی هستند، یافتن شیوه‌های جدید تحقیق، انتقال تحقیقات بنیادی به زمینه‌های کاربردی و هر نوع ابداع، ابتکار، اختراع و اکتشاف مهم منشأ ایجاد تحول اساسی باشند تعلق می‌گیرد که تاکنون ۳۰ چهره این نشان را دریافت کردند از جمله منوچهر منطقی، مجید عباس‌پور تهرانی، مهدی سهرابی، جعفر ارشاد، عادل آذر و برخی چهره‌های دیگر.

از بین ۳۰ چهره پژوهشی کشور که در دولت‌های مختلف پس از انقلاب مفتخر به دریافت این عنوان شدند، تنها مرحوم سیدحسین میرشمسی به دلیل تلاش برای تولید واکسن‌های دامی، واکسن و سرم دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، و همچنین تولید واکسن برای بیماری‌های ویروسی سرخک، فلج اطفال، سرخجه و اوریون و انتقال دانش فنی ساخت این واکسن‌ها به ایران به عنوان پدر واکسن کشور مفتخر به نشان درجه یک پژوهش شد و از ۳۰ دارنده نشان پژوهش ۹ چهره نشان درجه و ۲۰ چهره نشان درجه سه پژوهش را از آن خود کردند.

همچنین محمدعلی زلفی گل استاد تمام و عضو هیأت علمی شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا در سال ۹۷ و وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم به عنوان پژوهشگر برتر کشور مفتخر به دریافت نشان درجه ۲ پژوهش شد.

از بین ۳۰ پژوهشگر برتر چهار زن نشان پژوهش را دریافت کردند که نسرین معظمی زیست شناس و میکروب شناس ایرانی، فرشته معتمدی پژوهشگر علوم اعصاب، ناهید خدابنده و هاله بختیاری پژوهشگر هسته‌ای در تولید منیزیم نشان دولتی درجه سه پژوهش را کسب کردند.

اما در دولت سیزدهم نشان‌های جدیدی در ذیل نشان تخصصی این بار توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران طراحی و اعطا شد و تاکنون از سوی وزارت علوم ۲ دوره اعطای نشان سرو و ۲ دوره نشان عالی دانش توسط دانشگاه تهران به چهره‌های ماندگار علمی اعطا شد.

نخستین نشان‌ جدید در دولت سیزدهم

نشان‌عالی‌ دانش یک نشان ویژه و مشترک بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است که به صورت سالانه در ۶ گروه و شاخه علمی به دانشمندان و اساتید ایرانی و غیرایرانی دارای مرجعیت علمی که با پژوهشگران ایرانی و مراکز و نهادهای علمی ایران همکاری مؤثر دارند، اعطا می‌شود که مبتکر و طراح این ایده دانشگاه تهران بوده که پیشنهاد عنوان این نشان با حضور شخصیت‌های علمی و سرشناس تشکیل و عنوان «نشان عالی دانش» انتخاب و تصویب شد.

شورای مؤسس نشان با حضور رؤسای دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و چهره‌هایی نظیر دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دکتر محمدرضا عارف، دکتر غلامعلی افروز، دکتر رضا فرجی‌دانا، دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی و دکتر علی‌اکبر صبوری استادان ممتاز دانشگاه تهران و دیگر چهره‌های علمی و فرهنگی تشکیل و دبیرخانه آن در مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران ایجاد شد.

در ترکیب شورای عالی نشان رئیس دانشگاه‌تهران، رئیس ‌دانشگاه‌علوم‌پزشکی‌تهران، ۳ نفر از رؤسای ادوار دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به انتخاب رئیس دانشگاه، روسای فرهنگستان‌های تخصصی چهار گانه، ۳ استاد ممتاز دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران به انتخاب رئیس دانشگاه و معاونان آموزشی و پژوهش و فناوری ۲ دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران حضور دارند که اعضای شورای عالی نشان برای یک دوره چهار ساله با حکم رئیس دانشگاه تهران منصوب شوند.

بر این اساس در نخستین سال برگزاری اعطای این نشان ۱۲ چهره دارای مرجعیت علمی از میان ۱۰۰ شخصیت علمی برجسته کشورمان شایسته دریافت نشان عالی تشخیص داده شده که ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ همزمان با سالروز تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران به این ۱۲ چهره و در دومین سال هم به ۱۱ چهره و در مجموع ۲ سال به ۲۳ چهره اعطا شد.

در دوره نخست اعظم ایرجی زاد، عباس‌ بازرگان هرندی، احمدرضا دهپور، علی‌اکبر صادقی رشاد، عباسعلی زالی، حسین صفایی، سید کاظم علوی‌پناه، محمود فتوحی فیروزآباد، اردشیر قوام‌زاده، محمد مهدی کیانی محمود مهرداد شکریه محمدحسین نصر اصفهانی و در دومین آیین اعطای نشان عالی دانش به ۱۱ چهره برجسته علمی کشور در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی و سلامت؛ هم اعطا شد که و از این بین تنها یک زن به نام دکتر اعظم ایرجی زاد مفتخر این نشان شد.

دانشمندانی که مفتخر به دریافت نشان عالی دانش شدند

۱ استاد دکتر اعظم ایرجی زاد بانوی نانو تکنولوژی ایران، عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف

نشان عالی دانش

۲ استاد دکتر کمال خرازی استاد و عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نشان عالی دانش
۳ استاد دکتر علی اکبر صالحی عضو هیات علمی دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شرف نشان عالی دانش
۴ استاد دکتر محمدعلی آذرشب پژوهشگر برتر دانشگاه تهران در زبان و ادبیات عرب نشان عالی دانش
۵ استاد دکتر محمد رضا حافظی استاد دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری و طراح برج میلاد تهران نشان عالی دانش
۶ استاد دکتر جواد فیض استاد ممتاز دانشگاه تهران در رشته مهندسی برق و کامپیوتر و عضو پیوسته فرهنگستان علوم نشان عالی دانش
۷ استاد دکتر باقر ساروخانی جامعه‌شناس و دارای بیش از ۱۹۰ کتاب و مقاله در زمینه جامعه‌شناسی ارتباطات و رسانه‌ نشان عالی دانش
۸ استاد دکتر علی‌اکبر صبوری استاد دانشگاه تهران، متخصص بیوفیزیک و از دانشمندان یک درصد برتر جهان در حوزه بیوشیمی و بیوفیزیک نشان عالی دانش
۹ استاد دکتر سید حمیدرضا صادقی استاد دانشگاه تربیت مدرس در رشته مهندسی حفاظت خاک و آب و آبخیزداری نشان عالی دانش
۱۰ استاد دکتر یحیی عقیقی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته روماتولوژی کودکان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران نشان عالی دانش
۱۱ استاد دکتر علی خیرالدین استاد ممتاز مهندسی عمران دانشگاه سمنان، استاد نمونه کشوری نشان عالی دانش
۱۲ استاد دکتر عباس بازرگان هرندی استاد برجسته علوم تربیتی نشان عالی دانش
۱۳ استاد دکتر احمدرضا دهپور استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، داروشناس و متخصص فارماکولوژی پزشکی نشان عالی دانش
۱۴ استاد دکترعلی‌اکبر صادقی رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و مؤلف بیش از ۴۰ اثر در عرصه علوم انسانی اسلامی نشان عالی دانش
۱۵ استاد دکترعباسعلی زالی محقق در زمینه‌های ژنتیک کمی، اصلاح نباتات و ژنتیک و متخصص برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بخش کشاورزی نشان عالی دانش
۱۶ استاد دکترحسین صفایی فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه در رشته دکتری حقوق خصوصی و مؤلف و مترجم ۲۴ کتاب مرجع در حوزه حقوق مدنی و تطبیقی نشان عالی دانش
۱۷ استاد دکترسید کاظم علوی‌پناه پایه‌گذار دکتری سنجش از دور و جی آی اس (GIS) در ایران نشان عالی دانش
۱۸ استاد دکترمحمود فتوحی فیروزآباد استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، ریاست دانشگاه صنعتی شریف، عضویت برجسته انجمن جهانی مهندسین برق و الکترونیک و چندین عنوان برتر و جایزه از جمله مدال طلای سازمان جهانی حمایت از نخبگان WIPO، برنده جایزه جشنواره بین‌المللی خوارزمی و جایزه علامه طباطبایی نشان عالی دانش
۱۹ استاد دکتراردشیر قوام‌زاده استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران که نخستین عمل پیوند مغز استخوان در ایران را در کارنامه علمی خود دارد نشان عالی دانش
۲۰ استاد دکترمحمد مهدی کیانی پژوهشگر و متخصص بهداشت و تغذیه طیور طراحی و فرموله نمودن نوعی ژل غذایی برای جلوگیری از دز هیدراته شدن جوجه در هچری و حمل‌ونقل و مشارکت در ساخت واکسن ضد کوکسیدیوز ماکیان و طراحی و فرموله نمودن نوعی مکمل رشد گیاهی در ماکیان نشان عالی دانش
۲۱ استاد دکترمحمود مهرداد شکریه

استاد ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت واستاد نمونه کشوری و برگزیده جشنواره علامه طباطبایی و متخصص برجسته مهندسی مکانیک نشان عالی دانش
۲۲ استاد دکترمحمدحسین نصر اصفهانی. استاد تمام پژوهشگاه رویان بنیان‌گذار مراکز باروری و ناباروری در اصفهان نشان عالی دانش
۲۳ استاد دکتر دکتر محمدرضا واعظ مهدوی استاد رشته فیزیولوژی در دانشگاه شاهد و از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین استادان دانشگاهی در سیاست‌گذاری حوزه سلامت اجتماعی کشور نشان عالی دانش

سَرو؛ دومین نشان و ابتکاری جدید

نشان سرو در ارزیابی عملکرد مدیران آموزش‌عالی دارای محورهای ۱۰گانه در دسته‌بندی‌های مدیریت نوآورانه، مدیریت منابع و بهره‌وری، مدیریت ارزشی و فرهنگی، مرجعیت و دیپلماسی علمی-فناوری، مدیریت ارتباطات و مسئولیت اجتماعی، سلامت سازمانی و مبارزه با فساد، توسعۀ فناوری و ثروت‌آفرینی دانش‌محور، مدیریت راهبردی، مدیریت سرمایه‌های انسانی و حل مساله و مدیریت بحران است که این از عزم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم برای نهادینه کردن اهداف مورد نظر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حکایت دارد.

هدف از این نشان معرفی رؤسای برتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور است که در این ۲ سال ۲۹ رئیس دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور مفتخر به نشان سرو توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شدند.

سیدعلی‌قاسم‌زاده رئیس‌دانشگاه‌قزوین، احمدعلیجان‌پور رئیس‌دانشگاه‌ارومیه، علی‌محمدی رئیس‌ دانشگاه ایلام، محمدرضاحسنی آهنگر رئیس‌ دانشگاه‌جامع‌ امام‌حسین، صفرنصرالله‌زاده ۲ بار رئیس‌ دانشگاه‌تبریز، سیف‌الله‌سعدالدین رئیس دانشگاه‌سمنان، محمودرضا آقامیری دانشگاه شهید بهشتی، عبدالله‌معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، احمدرضاربانی رئیس دانشگاه علم‌وفناوری مازندران، محمدرضاچمنی رئیس‌دانشگاه محقق‌اردبیلی‌ و عباس‌کلانتری‌خلیل‌آباد رئیس دانشگاه‌یزد، قاسم مصلحی رئیس شهرک‌علمی‌تحقیقاتی‌اصفهان، محسن‌نظری رئیس پارک‌علم‌وفناوری سمنان، محمدحسن‌زاده پژوهشگاه علوم‌وفناوری اطلاعات‌ایران و جوادمحمدی رئیس پژوهشگاه ملی‌مهندسی‌ژنتیک روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، مسعود میرزایی رئیس پارک‌علم‌وخراسان رضوی، محمدنبی‌شهیکی رئیس پارک علم‌وفناوری سیستان‌وبلوچستان، مرتضی‌توکلی رئیس پژوهشگاه‌ملی‌‏اقیانوس‌شناسی‌و علوم‌جَوی ایران، حمید امیدوار رییس پژوهشگاه موادوانرژی، مجتبی ذوالفقاری رییس دانشگاه‌اراک، حسین هرسیج رییس دانشگاه‌اصفهان، عباسعلی رضاپور رییس دانشگاه صنعتی بیرجند، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، مریم بردبار رییس دانشگاه حضرت‌معصومه، منصور انبیاء رییس دانشگاه علم‌وصنعت ایران و عباس کلانتری‌خلیل‌آباد رییس دانشگاه‌یزد، عباسعلی رضاپوردانشگاه صنعتی‌بیرجند مفتخر به دریافت نشان سرو شدند.

از بین ۲۹ دارنده نشان سرو قاسم زاده رئیس دانشگاه قزوین، علیجان‌پور رئیس دانشگاه ارومیه و نصرالله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز در دو دوره متوالی این عناوین را دریافت کردند.

زنانی که نشان دولتی دانش و پژوهش و عالی دانش را کسب کردند

از بین دارندگان ۳۹ نشان دولتی دانش تنها خانم افسانه صفوی مشهور به مادر شیمی ایران نشان درجه سه دانش را کسب کرد و از بین ۳۰ نشان دولتی پژوهش نسرین معظمی، فرشته معتمدی، ناهید خدابنده و هاله بختیاری این عنوان را دریافت کردند که در مجموع ۵ چهره برتر دانش و پژوهش این نشان ها را دریافت کردند.

همچنین در دولت سیزدهم استاد دکتر اعظم ایرجی زاد بانوی نانو تکنولوژی ایران، عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف برای نخستین بار ودر سال ۱۴۰۲ مفتخر به دریافت نشان عالی دانش شد.

۱ استاد دکتر اعظم ایرجی زاد بانوی نانو تکنولوژی ایران، عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف

دارنده نشان عالی دانش

۲ دکتر افسانه صفوی چهره های ماندگار ششمین همایش چهره های ماندگار و برگزیده انجمن شیمی ایران و برنده جایزه علمی بین‌المللی پروفسورعبدالسلام در ایتالیا در رشته شیمی، پرمقاله‌ترین دانشمند زن کشورهای جهان سوم، و برنده نشان دانش (سال ۱۳۸۳-۲۰۰۴) دارنده نشان درجه سه دانش
۳ نسرین معظمی میکروبیولوژیست برجسته ایرانی در زمینه بیوتکنولوژی و تولید سوخت براساس ریزجلبک‌ها و از پیشگامان این موضوع در ایران است دارنده نشان درجه سه پژوهش
۴ فرشته معتمدی پژوهشگر علوم اعصاب و عضو فرهنگستان علوم پزشکی دارنده نشان درجه سه پژوهش
۵ ناهید خدابنده پژوهشکر برتر دارنده نشان درجه سه پژوهش
۶ هاله بختیاری پژوهشگر هسته‌ای در تولید منیزیم دارنده نشان درجه سه پژوهش

دارندگان نشان دولتی درجه یک دانش در ادوار دولت‌ها

۱ سید جعفر شهیدی پژوهشگر برجسته زبان فارسی
۲ ابولقاسم گرجی استاد ممتاز دانشگاه تهران، فقیه و حقوقدان، دانش‌آموخته فلسفه و حکمت اسلامی از دانشکده الهیات و برنده سه دوره جایزه کتاب سال
۳ علامه محمدتقی جعفری مفسر نهج‌البلاغه، فقیه، عارف، فیلسوف و مولوی‌شناس معاصر ایران و از بنیانگذاران حقوق بشر اسلامی
۴ جعفر سبحانی متکلم، مرجع تقلید، اصولی، مفسر و از استادان حوزه علمیه قم
۵ سید جلاالدین آشتیانی عارف و فیلسوف اصالت وجودی و دارای آثاری در فلسفه و عرفان اسلامی و برنده جایزه البرز به عنوان دانشمند برتر
۶ محمدرضا حکیمی فقیه و مجتهد شیعه، فیلسوف، متفکر و نویسندهٔ ایرانی
۷ علی شریعتمداری استاد تعلیم و تربیت و اولین رئیس فرهنگستان علوم در بعد از انقلاب اسلامی
۸ عباسقلی دانشور

دکترای پزشکی و متخصص جراحی قلب و اولین عمل پیوند کامل قلب در خاورمیانه

۹ ناصر کاتوزیان حقوق‌دان و استاد ممتاز دانشکده حقوق دانشگاه تهران
۱۰ حسن حبیبی حقوقدان ایرانی که پس از انقلاب ایران، پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد
۱۱ ایرج فاضل استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تالیف مقالات بسیار در زمینه جراحی عروق
۱۲ رضا داوری اردکانی فیلسوف و اندیشمند ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران
۱۳ کاظم معتمد نژاد

پدر علوم ارتباطات نوین ایران

۱۴ محمد ابراهیم باستانی پاریزی تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه، استاد دانشگاه تهران
۱۵ علی اکبر ولایتی چهر ماندگار در طب کودکان و دارنده جایزه ابن سینا در حوزه طب سنتی و جایزه نخست پژوهشی دکتر قریب
۱۶ مهدی گلشنی پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار فیزیک
۱۷ محمدحسن گنجی بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران و نخستین کسی که جغرافیای نوین را وارد برنامه‌های دانشگاهی کرد
۱۸ پرویز دوامی استاد دانشکده مهندسی و علم و مواد دانشگاه صنعتی شریف و موسس بنیاد علوم کاربردی رازی و برگزیده پنجمین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان
۱۹ عباس شریفی تهرانی استاد ممتاز وپژوهشگر برجسته دانشگاه تهران، ارائه ۲۲۰ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی، مجلات علمی و پژوهشی بین‌المللی خارجی و بولتن همایش‌های بین‌المللی و استاد نمونه دانشگاه‌های کشور در سال ۱۳۷۵، پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۰، چهره ماندگار گیاه پزشکی ایران
۲۰ بهمن یزدی صمدی استاد دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران واز برگزیدگان سومین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان
۲۱ مهدی رجبعلی پور ریاضی‌دان، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
۲۲ عباس شفیعی داروساز، شیمی‌دان، استاد دانشگاه و ملقب به پدر داروسازی نوین ایران
۲۳ فریدون عزیزی فعالان پژوهش و تحقیق در زمینه غدد به خصوص غده تیروئید وبرگزیده رتبه اول علوم بالینی و سلامت دوره ۲۱ جشنواره رازی
۲۴ کریم وصال استاد پیشگام رادیولوژی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران که بیش از ۴۰ مقاله در مجلات علمی بین‌المللی دارد
۲۵ اسماعیل یزدی برجسته‌ترین جراحان فک در خاورمیانه، بنیانگذار جراحی فک، دهان و صورت در ایران

نظر شما