شناسهٔ خبر: 68106811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نماینده ادوار مجلس:

مطالبات مردم اولویت‌های دولت را مشخص کرده است

هادی فرهنگ زاد

یک نماینده ادوار مجلس گفت: نگرانی‌ها، مطالبات و خواسته‌های معیشتی و اقتصادی مردم به صورت طبیعی اولویت‌های دولت چهاردهم را مشخص کرده است.

صاحب‌خبر -

علی علی‌لو در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سخنان دکتر پزشکیان در زمان انتخابات در دل مردم امید ایجاد کرد تا شاید شرایط تغییر کند. نگرانی‌ها، مطالبات و خواسته‌های معیشتی و اقتصادی مردم به صورت طبیعی اولویت‌های دولت چهاردهم را مشخص کرده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس نهم بیان کرد: اولین اولویت در اصلاحات اقتصادی اصلاح ساختارهاست که کار سختی است. اصلاحات جزیره‌ای هیچ وقت موجب بهبود شرایط نشده است. تورم طی یک سال گذشته اندکی کاهش یافت، اما سطح عمومی قیمت‌ها افزایشی بود.  

این عضو کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس نهم ادامه داد: بی‌انضباطی مالی و سوءاستفاده فرصت طلبان موجب شد با وجودی که تورم اندکی کاهش یافت، اما سطح عمومی قیمت‌ها افزایش داشته باشد. متاسفانه دستگاه‌های نظارتی به خصوص در حوزه اقتصادی و بازار فعالیت چندانی در این زمینه ندارند. امروز توجیهی ندارد که این دستگاه‌ها در خواب سیر کنند و مردم را با قیمت‌های افسارگسیخته تنها بگذارند؛ بنابراین دولت باید در این زمینه مطالبه‌گر باشد به بیان روشن‌تر دولت هم در اصلاح ساختارها و هم در تقویت نظارت‌ها باید فعال عمل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش نظام بانکی را ابرچالش اقتصاد کشور و موثر در وضعیت معیشت نابسامان مردم دانست و ادامه داد: رویه بانک‌ها و شرایطی که بر این نظام حاکم است مشکلات فراوانی را در سطح اقتصاد کلان و به دنبال آن در معیشت و زندگی مردم به وجود آورده است که دولت چهاردهم باید آن را در دستور اصلاح قرار دهد. متاسفانه بانک‌ها با سرمایه‌گذاری‌های ارزانی که سالها قبل انجام داده‌اند برجهای بلند و مجتمع‌های انبوه ساخته‌اند و بی توجه به وضعیت بازار و اوضاع مردم آنها را کنار انداخته اند و به بازار عرضه نمی کنند و با این کار بازارسازی می کنند.  

این نماینده ادوار مجلس در ادامه چنین مدعی شد: بانکها در بخش‌های اقتصادی از جمله ارز، پتروشیمی، خودرو و فولاد سوداگری می‌کنند در عوض از انجام وظیفه ذاتی خود که خدمات به روز  بانکی است، غفلت می کنند.

علی‌لو در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید جایگاه و موقعیت کشورمان را در جهان روشن کنیم ادامه داد: دشمن قدیمی ایران یعنی آمریکا نمی‌خواهد رویه گذشته حدود ۵ دهه گذشته اش را اصلاح کند و تا جایی که می‌تواند دشمنی اش را اعمال می‌کند. اوج دشمنی هایش در خروج از برجام به نمایش درآمد.

نماینده مردم شبستر در مجلس نهم تحریم بانکی و دیگر تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب علیه ایران را از دیگر مصادیق دشمنی غرب برشمرد و گفت: تحریم‌های مالی و بانکی غرب کار را سخت کرده است. باشگاه کشورهای تحریم کننده بی‌نام و نشان علیه ایران تصمیمات سختی اتخاذ کرده است و در مقابل کشورهای تحریم شده نیز در پی راه حل‌هایی برای خروج از این وضعیت هستند که البته رویه آنان کند است.  

وی ادامه داد: ایران باید چه از طریق مذاکره و چه از طریق روش‌های عزتمندانه دیگر جایگاه خود را در منطقه و جهان در باشگاه تحریم شوندگان مشخص کند. دولت چهاردهم باید مردم را با استدلال با خود همراه کند. اگر با مردم با صداقت رفتار شود بی‌شک آنان با دولت در تصمیمات سخت همراهی خواهند کرد. دولت چهاردهم باید در همراهی با همپیمانانش راه‌های جدیدی را برای خروج از بن‌بست اقتصادی باز کند. تعریف سوئیفت منطقه‌ای یا حذف دلار از  چرخه اقتصادی کشورهای آسیایی یا تحریم شده می‌تواند مورد توجه دولتمردان قرار گیرد. 

عضو کمیسیون صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم معتقد است: منابع نفت و گاز رایگان کشور بیش از ۴ دهه است که مدیران کشور را به خواب فرو برده. به همین دلیل است که کشور راه حل اقتصادی نداشته تا بتواند در فراز و فرودهای بین المللی با اتکای به آن از نابسامانی‌های اقتصادی خارج شود. فرض مدیران دولت چهاردهم باید این باشد که منابع نفتی و گازی کشور به اتمام رسیده و برای چنین شرایطی باید برنامه ترسیم کند و با این دیدگاه در مجامع بین‌المللی حضور یابد و برای کشور تصمیمات مهم بگیرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس نهم در بخش دیگری از مصاحبه خود نابسامانی‌های نظام اداری کشور و لزوم اصلاح آن را مورد اشاره قرار داد و  اظهار کرد: نابسامانی‌های نظام اداری و فساد حاکم بر آن مردم را ناراضی کرده است. مردم برای داشتن یک زندگی عادی نیاز به شهرداری و سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌های سالم دارند. دولت چهاردهم باید با سرعت دادن به اصلاح این نظام و تکمیل دولت الکترونیک اتکا نظام اداری به اشخاص و  امضاهای طلایی و اختیارهای بی‌حد و مرز و غیر قابل کنترل برخی مدیران اجرایی دستگاه‌ها که عامل فساد در ساختار اداری کشور است را تا بیش از دیر نشده اصلاح کند.

انتهای پیام

نظر شما