شناسهٔ خبر: 68106115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

یادداشت| محمد حسین واحدی

چالش‌های واردات خودرو

واردات خودرو مسئله ای مهم در دولت ها بوده است. چرا که عدم تولید خودروی کار آمد در داخل نتوانسته نیازها و امنیت جان ایرانی ها را برطرف کند.

صاحب‌خبر -

آسیانیوز - اما عوارض گمرکی و دیگر مشکلات نیز باعث شده قیمت خودرو ها بالا برود و ماشین تبدیل به کالای سرمایه ای و لوکس در داخل کشور بدل شود.ماشین های چینی نیز که معمولا بیشترین واردات دارند معمولا کیفیت خوبی ندارند.

چرا که خودروی خوب چینی معمولا وارد نمی شوند. خود چینی ها البته بیشتر از خودرو های غربی و آمریکایی استفاده می کنند‌. در کشورهای همسایه برخلاف ما مردم شان از خوردهای خوبی استفاده می کنند. به طوری که در دبی برخی خوردو های مدل بالای خود را ول کرده و رفته اند. در ایران از سال ۱۳۹۷ مسئله واردات بین مجلس و دولت در حال رد و بدل بود.

که در نهایت در سال ۱۴۰۱ رئیس مجلس قانون واردات خودرو را برای مدت ۵ سال برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. اما در حال حاضر دولت پزشکیان سعی کرده تا شرایط واردات خوردو را برای مردم تنها با داشتن کارت ملی تسهیل کند.

شرایط واردات خودرو در ایران کمی پیچیده و سخت است. مثلا واردات خودروهای پایین ۲۰ هزار یورو با خوردو های ۱۰ هزار یورو با هزار سی سی با تعرفه ده درصد مجاز است. همچنین واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و راست فرمان غیرمجاز است.همچنین خودرو های وارداتی نباید بیشتر از ۵ سال کار کرده باشند.خودرو های وارداتی حتما باید بیش از ۱۰۰ کیلومتر کارکرده باشند. این قوانین سخت گیرانه شرایط واردات خودرو را سخت کرده و بازار ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

جدیدا نیز دستور یکسان سازی قیمت همه ارزهای موجود توسط دکتر طیب نیا صادر شده که به نظر من اگرچه ایده ی خوبی به نظر می رسد ولی در بلند مدت اثر گذار است. در کوتاه مدت این تصمیم اثر گذار نه تنها نیست بلکه مضر و سبب‌ گرانی است.اما با این حال تصمیم واردات خودرو های کارکرده توسط رئیس جمهور عمل بسیار خوبی است. حتی می تواند رویکرد مردم را در انتخاب خودرو مورد نظر خود تغییر دهد. با این حال در آمد دولت از واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ تنها ۱۰/۶ هزارمیلیارد تومان بوده است. در حالی که سال ۱۴۰۲ در آمد دولت از واردات ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است. برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ نیز ۵۰۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داده شده است.

ثبت سفارش مناطق آزاد

ثبت سفارش خودرو به مناطق آزاد باید شامل قوانین ذیل باشد.

۱.استفاده از سامانه رفع تعهد ارزی

۲.در نظرگرفتن میزان آلایندگی هر خودرو و بررسی فنی آن

۳.خدمات پس از فروش از طریق وزارت صمت یا سازمان توسعه تجارت

۴.ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و ژاپنی

۵.ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و بالای ۴۰۰۰۰ یورو

۶.استعلام اصالت قرار داد واردات خودرو

۷.رعایت حقوق مصرف کنندگان

کاهش سود بازرگانی واردات خودرو

آقای دکتر محمد مخبر، در زمان معاونت خود در بخشنامه ای از کاهش سود برخی خودروهای سواری وارداتی خبر داد.

طبق این بخشنامه خودروهای بنزینی که بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی حجم آنهاست.از یازده درصد به صفر درصد کاهش می یابد.

به خودروهای هیبرید یا بنزینی با پیشرانه حجم کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی تعرفه واردات خودرو یا سود بازرگانی تعلق نمی‌گیرد.

واردات محصولات شرکت‌هایی که به واسطه تحریم بازار ایران را ترک کردند و باعث ضرر مشتریان و شرکت‌های سرمایه‌گذار شدند، ممنوع است.

اینها بخشی از مشکلات واردات خودرو و بوروکراسی گمرکی و اداری آنهاست. یکی دیگر از شرایط واردات دارا بودن خودرو خودرو از استاندارد یورو ۵ و بالای آن است. علاوه بر این واردات خودروهای کارکرده از خوردو های نو بسیار راحت تر است. همچنین محل ارز تأمینی خودروهای کارکرده وارداتی بسیار با احتیاط تامین شده و منابع بیشتری برای واردات این خودرو ها وجود دارد. برخلاف بقیه خودروهای وارداتی که مشکلات تخصیص ارز دارند. خودرو های کارکرده وارداتی بسیار مشکلی برای تامین ارز ندارند زیرا که هیچ سقف ارزی در آیین نامه واردات خودرو برای این نوع ماشین ها وجود ندارد.

نظر شما